Kiepski początek roku na rynku autobusowym

W styczniu 2013 r. odnotowano znaczący spadek (-47%) liczby rejestracji nowych autobusów w Polsce. Krajowi przewoźnicy kupili zaledwie 56 autobusów, wszystkie o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) powyżej 3,5t.
Po słabszej niż rok wcześniej końcówce 2012 roku, początek roku bieżącego okazuje się jeszcze gorszy. W styczniu br. liczba rejestracji nowych autobusów o dmc powyżej 3,5 t wyniosła 56 szt. To o 50 szt. (-47%) mniej niż w pierwszym miesiącu ub.roku, informuje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i eksperci z JMK analizy rynku transportowego. Dwucyfrowe spadki odnotowały wszystkie segmenty – od pojazdów miejskich poprzez międzymiastowe po turystyczne. Jedynym wyjątkiem okazały się minibusy., gdzie zanotowano dwucyfrowy wzrost (+85%) do poziomu 24 szt. Na zwyczajowo niskie rezultaty początku roku szczególnie w segmencie miejskim, z powodu prac nad uruchamianiem budżetów miejskich na bieżący rok, nałożył się brak dużych kontraktów z unijnym wsparciem związany z zakończeniem w 2013 r. unijnej perspektywy budżetowej. Rok temu polskie miasta odebrały w styczniu 59 autobusów, w tym – 24 (-59%) i były to w większości realizacje zeszłorocznych kontraktów dla Rzeszowa, Lublina czy Kielc. Dodatkowo w styczniu ub.r. także rynek międzymiastowy przeżywał ożywienie dzięki m.in. zamówieniom Mobilisa na zakup pojazdów dla mazowieckich PKS-ów. Zarejestrowano wtedy 27 tego typu pojazdów, natomiast w tym roku tylko 6. W segmencie autokarów początek roku zawsze jest trudny, przypomina PZPM. Dopiero wraz z sezonem wakacyjnym dynamika sprzedaży nabiera tempa. W styczniu br. rynek wchłonął zaledwie 2 takie pojazdy. O ile segment pojazdów szkolnych cały czas jest na poziomie zera, w kategorii minibusów polscy klienci zarejestrowali o 11 szt. więcej niż przed rokiem (+85%).

W styczniu 2013 r. marka Mercedes-Benz, zarejestrowała 29 autobusów, z czego 21 to minibusy. To zagwarantowało jej po raz kolejny prymat na krajowym rynku. W prezentowanym zestawieniu Mercedes-Benz obejmuje zarówno sprzedaż EvoBus Polska, jak i część licznych lokalnych firm zabudowujących. O ile pierwsza z tych firm sprzedaje wyłącznie w segmentach miejskim, międzymiastowym i turystycznym, tak krajowe firmy nadwoziowe działają w segmencie MINI. Drugie miejsce w rankingu marek zajmuje Autosan (8 szt.), a trzecie Solaris Bus & Coach z wynikiem 6 szt. PZPM i JMK przyznają, że na początku roku liczby nie są imponujące, ale jest szansa, że z każdym miesiącem autobusowy rynek zacznie odrabiać straty do zeszłorocznego wyniku, który nie był rewelacyjny. W 2012 r. w Polsce zarejestrowano 1 279 autobusów (282 szt. mniej niż rok wcześniej).

źródło: PZPM, JMK