Honda nie tylko będzie kontynuować elektryfikację swoich produktów, ale także podejmie działania w celu zwiększenia wykorzystania wodoru jako nośnika energii.
- Honda określiła cztery podstawowe obszary wykorzystania swojego systemu ogniw paliwowych.
- W połowie lat dwudziestych Honda rozpocznie zewnętrzną sprzedaż systemu ogniw paliwowych na poziomie 2 tys. sztuk rocznie.
- W 2024 roku w Ameryce Północnej i Japonii Honda wprowadzi na rynek model FCEV wyposażony w system ogniw paliwowych nowej generacji opracowany wspólnie z GM.
Honda była jedną z pierwszych firm, które aktywnie zainteresowały się potencjałem wodoru jako metody doprowadzenia do społeczeństwa neutralnego węglowo. Od ponad 30 lat prowadzi badania i rozwija technologie wodorowe oraz pojazdy FCEV. Od 2013 roku Honda współpracuje z GM nad wspólnym opracowaniem systemu ogniw paliwowych nowej generacji.
W 2024 roku w Ameryce Północnej i Japonii Honda wprowadzi na rynek model FCEV wyposażony w system ogniw paliwowych nowej generacji opracowany wspólnie z GM. System ten ma być tańszy o jedną trzecią w porównaniu do systemu ogniw paliwowych w modelu 2019 Honda Clarity Fuel Cell.
Tak drastyczna redukcja kosztów została osiągnięta m.in. dzięki zastosowaniu innowacyjnych materiałów, z których wykonano elektrody, zaawansowaniu struktury uszczelnienia ogniw, uproszczeniu osprzętu pomocniczego oraz poprawie wydajności. Ponadto podwojono trwałość systemu poprzez zastosowanie materiałów odpornych na korozję i kontrolowane ograniczanie zużycia, a także znacząco zwiększono odporność na niskie temperatury.
Firma rozpoczęła badania nad przyszłymi technologiami ogniw paliwowych. Ich celem jest dalsze zmniejszenie o połowę kosztów i podwojenie trwałości w porównaniu z systemem ogniw paliwowych opracowanym wspólnie z GM. Honda dąży przy tym do uzyskania użyteczności i kosztów całkowitych, przy których system ogniw paliwowych zrówna się z konwencjonalnymi silnikami Diesla.
Hodna wyznacza cztery podstawowe obszary zastosowań ogniw paliwowych
Ze względu na unikalne właściwości wodoru, który będąc nośnikiem energii o dużej gęstości może być przechowywany, transportowany i którym można szybko napełniać zbiorniki, oczekuje się, że systemy ogniw paliwowych będą szczególnie efektywne jako źródło zasilania dla intensywnie eksploatowanych wielkogabarytowych urządzeń mobilnych i wielkoskalowej infrastruktury, a także dla pojazdów wymagających szybkiego tankowania, które trudno jest zasilać z akumulatorów.
Ponadto, wiele modułów systemu ogniw paliwowych może być łączonych równolegle w celu uzyskania większej mocy. W oparciu o te cechy i zalety, Honda zidentyfikowała cztery podstawowe obszary dla zastosowania swoich systemów ogniw paliwowych we wczesnej fazie wejścia na rynek wodorowy: samochody Honda FCEV, pojazdy użytkowe, stacjonarne magazyny energii i maszyny budowlane, a także rozpoczęła rozwój działalności wodorowej skierowanej również do klientów biznesowych (B2B).
Źródło: www.motofaktor.pl