Polscy kierowcy w swoich samochodach najczęściej naprawiają hamulce. Dotyczy to co piątego pojazdu. Równie często wymieniane są żarówki (19 proc.), natomiast 16 proc. właścicieli aut w ciągu ostatnich trzech lat zmagało się z problemami silnika – wynika z badania „AUTOwybory Polaków” zrealizowanego przez instytut Millward Brown na zlecenie Exact Systems S.A. Dodatkowo, im młodszy samochód tym większa skłonność do naprawy w autoryzowanych salonach, najstarsze auta właściciele często naprawiają sami (38 proc.).
– Polacy lubią używane auta. W minionym roku do Polski została sprowadzona z zagranicy ich rekordowa ilość – ponad milion sztuk. Zdecydowanie mniej chętnie sięgamy po nowe cztery kółka, na które w 2016 roku zdecydowało się ponad 400 tys. użytkowników. Wśród nich jednak tylko jeden na trzech to osoba indywidualna. Większość nowych samochodów kupiły firmy. Co ciekawe, najczęściej sprowadzamy auta dosyć stare, które mają dziesięć a nawet piętnaście lat. Natomiast nasze badanie pokazuje wyraźnie, że takie samochody lubią się psuć. Niemal ¾ właścicieli aut młodszych niż pięcioletnie nie miało żadnej awarii w minionych latach. Wśród właścicieli aut starszych ten odsetek jest ponad dwa razy niższy – mówi Jacek Opala, dyrektor rozwoju sprzedaży w Exact Systems S.A.
Samochód psuje się od… hamulców
Z badania Exact Systems „AUTOwybory Polaków” wynika, że całkiem spory odsetek kierowców, bo aż 40 proc., nie miało w ciągu ostatnich trzech lat problemów z posiadanym samochodem. W przypadku tych, którym awaria się przytrafiła, najczęściej dotyczyła ona hamulców (19 proc.) oraz świateł (19 proc.). Aż 16 proc. kierowców w ostatnim czasie miała problemy z silnikiem, a 15 proc. z elementami zawieszenia.
Młode roczniki samochodów są decydowanie mniej awaryjne. W 70 proc. aut 5-letnich lub nowszych w ciągu ostatnich trzech lat użytkowania nie wystąpiła żadna awaria. W samochodach liczących od 11 do 15 lat najczęściej naprawy wymagały hamulce (prawie 30 proc.) oraz żarówki (24 proc.). Natomiast właściciele ponad 15-letnich pojazdów wskazali, że największe problemy dotyczyły silników (29 proc.).
W lokalnym warsztacie, a nie sieciowym zakładzie
Aż 57 proc. kierowców, którzy mają problemy z samochodem, dokonuje napraw w prywatnych, nie-sieciowych warsztatach serwisowych. 17 proc. próbuje samodzielnie poradzić sobie z awarią, a 13 proc. prosi o pomoc zaufanego członka rodziny. Autoryzowane Stacje Obsługi (ASO) wybiera 8 proc. kierowców, a markowy serwis samochodowy zaledwie 5 proc. Warto zwrócić uwagę, że wybór zakładu różnicuje się w zależności od tego, w jakim wieku znajduje się pojazd. Osoby, które kupiły nowe samochody lub mają pojazd młodszy niż 5-letni częściej niż inne grupy dokonują napraw w ASO oraz markowych serwisach samochodowych. Auta starsze zdecydowanie częściej są naprawiane w nie-sieciowych warsztatach (65 proc. samochodów od 11 do 15 lat), a w przypadku samochodów ponad 15-letnich samodzielnie przez właściciela (38 proc.).
Części zamienne w pakiecie z naprawą
Serwis, w którym dokonuje się naprawy, jest głównym miejscem zakupu potrzebnych części dla aż 38 proc. kierowców. W sklepie motoryzacyjnym tego typu akcesoria kupuje 32 proc. osób. Części do samochodów używanych, częściej niż do nowych, kupowane są w specjalistycznych hurtowniach oraz w Internecie.
Metodologia badania:
Wyniki badania „AUTOwybory Polaków” zostały przygotowane i opracowane na zlecenie Exact Systems S.A. przez instytut Millward Brown S.A. Badanie zostało zrealizowane na próbie osób potrafiących odpowiedzieć na pytania dotyczące zakupu, napraw i awarii posiadanego samochodu (N=600) dobranej z ogólnopolskiej reprezentatywnej próby dorosłych Polaków N=1000 (dobranych zgodnie ze strukturą populacji pod względem płci, wieku, wykształcenia oraz klasy wielkości i województwa miejsca zamieszkania), wyniki poddano procedurze ważenia. Maksymalny błąd pomiaru dla całej próby pracujących to +/-4,05%. Badanie zostało przeprowadzone za pomocą wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych CATI w sierpniu i wrześniu 2016 roku.
***
Exact Systems S.A. działa od 2004 r. i jest obecnie czołowym dostawcą rozwiązań w zakresie kontroli jakości, czyli selekcji, naprawy i sortowania części, komponentów oraz wyrobów gotowych dla przedstawicieli branży motoryzacyjnej. Głównymi odbiorcami usług firmy są dostawcy i poddostawcy dla przemysłu motoryzacyjnego oraz producenci samochodów. Klientami firmy są również zakłady zajmujące się produkcją wielkoseryjną z branży elektronicznej, AGD oraz kosmetycznej. Obecnie firma posiada swoje przedstawicielstwa 12 państwach: w Polsce, Czechach, Niemczech, Słowacji, Turcji, Rumunii, Rosji, Wielkiej Brytanii, Węgrzech, Belgii, Holandii oraz Chinach.
Firma kładzie duży nacisk na jakość świadczonych usług oraz na rzetelność i stabilność we współpracy ze swoimi kontrahentami. Współpraca z Exact Systems pomaga osiągnąć najwyższe standardy jakości oraz wspiera organizację procesów produkcyjnych.
Więcej informacji o firmie dostępnych jest pod adresem: www.exactsystems.pl
Źródło: Exact Systems