Komisja Europejska stwierdziła, że ukarała producentów samochodów Autoliv i TRW za stworzenie nielegalnego kartelu do dostarczania pasów bezpieczeństwa, poduszek powietrznych i kierownic do Volkswagen Group i BMW w Europie.
Komisja, która jest odpowiedzialna za politykę antymonopolową w 28-osobowym składzie, powiedziała, że Japońska Takata również była częścią spisku, ale nie została ukarana grzywną, ponieważ przyznano jej immunitet w zamian za ujawnienie Komisji karteli.
„Wszyscy trzej dostawcy potwierdzili swoje zaangażowanie w kartele i zgodzili się na rozstrzygnięcie sprawy” – powiedział przedstawiciel UE w oświadczeniu.
UE poinformowała, że ukarała dostawców 2 miliardami euro za kartele z częściami. Podobne amerykańskie dochodzenie antymonopolowe na przestrzeni kilku lat nałożyło ponad 2,9 miliarda dolarów grzywien przeciwko 46 dostawcom – w większości japońskim.
„Trzej dostawcy zmówili się, by zwiększyć swoje zyski ze sprzedaży tych elementów ratujących życie, które ostatecznie zaszkodziły europejskim konsumentom i negatywnie wpłynęły na konkurencyjność europejskiego sektora motoryzacyjnego, który zatrudnia około 13 milionów osób w UE” – powiedziała Margrethe Vestager, unijna komisarz ds. Konkurencji.
Kartele działały w latach 2007-2011.
TRW Automotive, która została nabyta przez ZF Friedrichshafen w Niemczech w 2015 roku, została ukarana grzywną w wysokości 188 milionów euro.
Autoliv został ukarany grzywną w wysokości 179 milionów euro. W zeszłym roku część działalności Autoliv przekształciła w spółkę o nazwie Veoneer.
Takata złożyła wniosek o reorganizację upadłości po wadliwym skandalu inflatora poduszek powietrznych. Obecnie jest częścią należącego do Chin Joyson Safety Systems z siedzibą w podmiejskim Detroit. Zostałaby ukarana grzywną w wysokości 195 milionów euro, gdyby nie współpracowała w dochodzeniu, powiedziała UE.