Strona główna SERWISY I RZECZOZNAWCY Firma członkowska PIM „VIN-Info” sprawdziła już ponad milion samochodów

Firma członkowska PIM „VIN-Info” sprawdziła już ponad milion samochodów

Ponad milion raportów w całej Europie, dotyczących historii samochodów używanych, pobrali klienci serwisów autobaza.pl oraz vin-info.com.

Kupno samochodu z rynku wtórnego wiąże się ze sporym ryzykiem – chęć szybkiego zysku oraz emocje, jakie towarzyszą poszukującym wymarzonego auta w atrakcyjnej cenie sprawiają, że uczciwość niektórych sprzedawców pozostawia wiele do życzenia.

Zgodnie ze znanym powiedzeniem „nie oceniaj książki po okładce”, kupując samochód z rynku wtórnego nigdy nie powinniśmy podejmować decyzji tylko na podstawie wrażeń wizualnych i oraz tych związanych z jazdą próbną. Nieuczciwi sprzedawcy wyspecjalizowali się w takim przygotowaniu auta do sprzedaży, że pozornie wszystko wydaje się idealne. Jednak, jak pokazuje statystyka, często jest to wrażenie mylne o czym przekonujemy się dopiero po pewnym czasie użytkowania auta – mówi Piotr Korab, Chief Marketing Officer VIN-Info, właściciela serwisów Autobaza.pl oraz Vin-Info.com.

Od przeszło 17 lat dostarczamy klientom w Polsce i w Europie wiarygodnych danych o historii pojazdu, co pozwala im podejmować racjonalne decyzje zakupowe. Milion pobranych raportów przez klientów naszych serwisów autobaza.pl oraz vin-info.com potwierdza naszą pozycję lidera w tym segmencie usług w Europie, ale także jest dowodem na konieczność sprawdzenia pochodzenia pojazdu, bez względu na jego źródło pochodzenia – dodaje Piotr Korab.

Europejczycy wykazują się pragmatyzmem i sprawdzają historię pojazdu

Pierwszym krokiem w sprawdzeniu wiarygodności osoby lub firmy, od której kupujemy samochód, jest zapoznanie się z faktyczną, udokumentowaną historią pojazdu w postaci raportu wygenerowanego na podstawie numeru VIN. Taki raport dostarcza użytkownikowi informacji o historii samochodu, w tym danych technicznych, wyposażeniu, szkodach i kolizjach czy wezwaniach serwisowych. Dodatkowo pojazd zostaje sprawdzony w bazach samochodów kradzionych.

Do najczęstszych nieprawidłowości, z którymi spotykamy się w raportach VIN generowanych przez naszych klientów, należy zaniżanie przebiegu auta oraz ukrywanie szkody pojazdu – skutków kolizji, zalania czy też pożaru. Wbrew obiegowym opiniom taka sytuacja nie dotyczy tylko Polski, ale jest powszechną praktyką w całej Europie – zauważa Piotr Korab.

Volkswagen, Audi i BMW to najczęściej sprawdzane marki w Europie

Najczęściej sprawdzanymi, a co za tym idzie najbardziej pożądanymi na rynku wtórnym markami samochodów w Europie, są samochody niemieckie – Volkswagen, Audi oraz BMW.

– Nasze serwisy obsługują klientów w 15 krajach Europy i dlatego doskonale orientujemy się w tym, co interesuje użytkowników w poszczególnych krajach. Niezmiennie dominują marki niemieckie, aczkolwiek w przypadku rynku czeskiego oraz francuskiego najczęściej sprawdzanymi są marki rodzime produkowane w tych krajach, czyli odpowiednio Skoda, Renault, Peugeot i Citroen – dodaje Piotr Korab.

W Polsce sprawdzamy przede wszystkim auta niemieckie, z prawdopodobnym zamiarem sprowadzenia ich z jednego z zachodnich krajów.

MARKA Procent sprawdzeń
AUDI 9,8%
VOLKSWAGEN 9,8%
FORD 9,6%
OPEL 8,1%
BMW 6,5%
RENAULT 5,5%
PEUGEOT 4,5%
TOYOTA 4,4%
SKODA 3,7%
CITROEN 3,7%

Tabela 1. Najczęściej sprawdzane marki w Polsce przez użytkowników serwisu autobaza.pl.

Nie ma bezpiecznych marek samochodów

Warto zauważyć, że Polacy stosunkowo rzadko sprawdzają marki powszechnie uważane za mało awaryjne i pochodzące z rynku krajowego. Tymczasem to właśnie w przypadku tych samochodów zdarza się najwięcej prób koloryzowania rzeczywistości. Ponad połowa raportów dotyczących popularnych modeli, takich jak Toyota Avensis oraz Skoda Octavia, wykazuje, że auta miały wcześniej szkody. Niewiele lepiej jest w przypadku flagowych modeli Forda – Focusa i Mondeo.

Jak pokazuje statystyka, Polacy sprawdzają głównie niemieckie marki samochodów, które zamierzają sprowadzić do kraju, a tracą czujność w przypadku modeli popularnych na polskim rynku. Jak widać niesłusznie, bo to właśnie te modele są obarczone największym ryzykiem zakupu – to potwierdza nasze obserwacje, że nie ma „bezpiecznych” marek, a krajowe pochodzenie samochodu nie gwarantuje jego pełnej sprawności – podsumowuje Piotr Korab.

SKODA OCTAVIA 54%
TOYOTA AVENSIS 52%
FORD FOCUS 48%
FORD MONDEO 46%
OPEL ASTRA 45%
AUDI A6 42%
VOLKSWAGEN PASSAT 41%
VOLKSWAGEN GOLF 40%
AUDI A3 39%
AUDI A4 36%

Tabela 2. Procent raportów wykazujących szkody w historii samochodów.

Czym jest raport VIN

VIN (z ang. Vehicle Identification Number) to numer nadwozia, który zostaje nadany pojazdowi przez producenta w celu jego identyfikacji. Niezależnie od norm, w pełnym zapisie składa się on z 17 cyfr, pośród których wymienia się trzy segmenty:

  • WMI – pierwsze trzy znaki opisujące światowy symbol producenta,
  • VDS – 5–6 kolejnych znaków po WMI, w których producent koduje dane techniczne oraz charakterystykę modelu,
  • VIS – najczęściej 8 znaków, licząc od końca, stanowiących numer pojazdu.

Znając numer VIN, zamówić można raport, który dostarcza użytkownikowi następujących informacji:

  • przebieg pojazdu: rejestr znanych odczytów przebiegu pojazdów,
  • historię uszkodzeń́: rejestr znanych uszkodzeń́ pojazdu,
  • historie internetową: dane aukcji internetowych i portali internetowych, gdzie pojazd był prezentowany,
  • zdjęcia pojazdu,
  • dane techniczne pojazdu: marka, model, rok produkcji, rodzaj paliwa,
  • sprawdzenie w międzynarodowych bazach pojazdów kradzionych.