Fiat Panda na gaz

Z okazji jesiennej wystawy w Paryżu szerokiej publiczności zaprezentuje się nowy Fiat Panda w wersji Natural Power. W zamyśle producenta takie auto ma być odpowiedzią na stale rosnące ceny benzyny oraz diesla.
Pod maską nowej Pandy Natural Power pracuje dwupaliwowy silnik 0.9 TwinAir Turbo 80 KM (metan i benzyna), łączący w sobie niskie koszty utrzymania i ekologiczne zalety metanu z technologią Turbo TwinAir.

Według danych fabrycznych Fiat Panda Natural Power emituje średnio 86 gramów CO2 na kilometr, podczas gdy deklarowane zużycie paliwa wynosi 3,1 kg/100 km (cykl mieszany).

Panda Natural Power dysponuje 200-litrowym bagażnikiem, co jest wynikiem prawie identycznym w porównaniu ze zwykłymi wersjami zasilanymi benzyną lub olejem napędowym. Było to możliwe dzięki umieszczeniu zbiorników metanu w płycie podłogowej pojazdu. Ich łączna pojemność to 72 litry (około 12 kg).

Samochód wyposażono także w bak na benzynę o pojemności 35 litrów. Dzięki temu kierowca może spokojnie podróżować również tam, gdzie sieć stacji oferujących metan nie jest gęsta.

W normalnych warunkach Panda Natural Power zasilana jest metanem, a tylko podczas ruszania silnik uruchamia się na benzynie. Dopiero po wyczerpaniu się CNG w zbiornikach następuje automatycznie przełączenie na benzynę.

W razie potrzeby kierowca może też za pomocą przycisku na desce rozdzielczej samodzielnie przełączać rodzaje paliwa, którym podczas jazdy zasilane jest w danym momencie auto.
Źródła, FIAT
IBRM Samar