FELIETON: z teczki szkodowej pomocy drogowej: „Odpowiedź”

Felieton niniejszy jest odpowiedzią na artykułu https://kb.pl/porady/cennik-lawet-zobacz-ceny-pomocy-drogowej-w-calej-polsce/  w którym redaktor postanowił opisać stawkę za odholowanie pojazdu przez pomoc drogową, a towarzystwa ubezpieczeniowe zaczęły cytować ten tekst jako miarodajne źródło stawek i sytuacji rynkowej.

W pierwszej kolejności na pogardę zasługuje sam tytuł artykułu, „pomoce drogowe” (?) oraz sam sposób weryfikacji stawek, na jakiej podstawie zakres świadczonych usług został rozgraniczony na poszczególne województwa. Mówiąc krótko z jaką wiedzą techniczną, na jakiej podstawie, na czyje zlecenie i przez kogo „dokonał analizy rynku”.

Należałoby zwrócić szczególną uwagę, iż branża ta dzieli się na trzy rodzaje usługodawców:

  1. TRANSPORT RZECZY – w postaci towaru, samochodu. Najczęściej przedsiębiorca posiadający „transporter (potocznie zwaną lohre) dla przewozu kilku aut jednoczenie, zazwyczaj do 9 aut”.
  2. „LAWECIARZ” – postać, która nie prowadzi działalności o charakterze pomocy drogowej, choć zapewne chciałaby.
  3. POMOC DROGOWA – profesjonalna służba, zajmująca się na co dzień usuwaniem skutków awarii, zdarzeń drogowych czy zwykłym zabezpieczeniem i odholowaniem pojazdu dla Kowalskiego, czy też na zlecenie Policji / Straży Miejskiej / Ubezpieczyciela.

AD.1. Dla wykonania transportu pojazdów, lub samego importu z zagranicy najczęściej wybierany jest przedsiębiorca świadczący usługi transporterem. Zbierając zamówienie na transport 8-9 pojazdów, otrzymanie honorarium w wysokości 1,50-2,00zł /km x 9 szt. na dystansie 2000 km jest istną żyła złota. Na ogół stawka liczona  w tzw. „ryczałcie” 1000,00 zł netto za sztukę x 9 = … dwa „kółka” w tygodniu, można żyć.

AD.2.Dla wykonania transportu pojazdu na terenie kraju, czy prostej czynności samego jego przewozu na terenie miasta – najczęściej wybierany jest „laweciarz”. Najtaniej, najprościej, umówiony po godzinach pracy, dojazd dobrowolny nie robiący nikomu różnicy czy będzie to jutro, pojutrze – główny aspekt CENA. Laweta to zazwyczaj kupiony „chrupek”, aby dorobić do etatu – dostępny przeważnie od 14:00 do 18:00, chyba że dzień pozwoli „popracować” do 21:00.

AD.3. No i w końcu… my, którzy zabiegamy o zostanie 4 służbą jak w cywilizowanym kraju, choć do tego baaaaaaardzzooo daleko.

Dostępni 24/7, w ciągłej gotowości sprzęt oraz personel, niezależnie od pogody, godziny czy sytuacji, jak ta, którą obecnie wszyscy przechodzimy…

Profesjonalna Pomoc Drogowa, to nie tylko jak dotychczas było to „bezpośrednio” wskazywane przez kierowców „hiena”. To odpowiedzialna branża, niosąca pomoc, której zadaniem jest zabezpieczenie i odholowanie pojazdu, lub sama jego naprawa na drodze, w ten sposób aby kierowca mógł kontynuować podróż. To pomoc w zorganizowaniu niezbędnych kroków, najczęściej od dowozu paliwa, podstawieniu auta zastępczego i odholowania uszkodzonego auta do warsztatu, lub na parking strzeżony celem jego zabezpieczenia.

Dla spełnienia kryteriów, w pełni legalnej pomocy drogowej świadczącej usługi dla potrzeb ubezpieczalni (assistance), komendy miejskiej policji, straży miejskiej czy innych służb, aż po Kowalskiego, wymagane jest posiadanie:

– aktywna działalność gospodarcza,

– licencji na przewóz rzeczy,

– aktualna polisa, tzw. ubezpieczenie przewoźnika, „OCP z opcją POMOC DROGOWA”,

– aktualnymi badaniami Urzędu Dozoru Technicznego dla wyznaczonych urządzeń,

– dostępność 24/7 – dosłownie, choć u większości motto wskazuje na dostępność usługi 24/7, okazuje się, że jednak nie zawsze tak jest.

– ubezpieczenie parkingu strzeżonego,

– posiadanie parkingu strzeżonego objętego całodobowym monitoringiem,

– dyspozytor odpowiedzialny nie tylko za przyjęcie zlecenia i zadysponowanie adekwatnego holownika wobec zadania, ale i też nadzorującego czasu pracy kierowców,

– różnorakiej gamy sprzętu specjalistycznego, wyposażonego w ostrzegawczą belkę świetlną, płytę hydrauliczną i co najważniejsze – wciągarkę. W zależności od specyfikacji firmy, najczęściej są to ciężarówki od 7ton, niekiedy wyposażone w ciężki osprzęt ratowniczy i żuraw samojezdny,

– pełne wyposażenie holowników, nie tylko w przecinak i młotek, ale kompletnym wyposażeniem w postaci aktualnej homologacji pasów, zbloczy, rolkami pod uszkodzone koła, lewarkami, trawersami czy modułami holowniczymi,

– stosowny ubiór ze względów bezpieczeństwa na drodze, a także zachowania zasad BHP wobec otoczenia i sytuacji (szkło, plastiki, olej etc.).

Profesjonalna pomoc drogowa różni się od pozostałych czasem podjęcia zlecenia. Profesjonalny podmiot jest w stanie zadysponować odpowiednie siły i środki niemal natychmiast od chwili otrzymania zlecenia. Zlecenia nawet najbardziej wymagające jest realizowane w znacznie krótszym czasie od „laweciarza”, którzy niekiedy ze względu na niedobór sprzętu, lub brak wyposażenia rozkładają ręce i wracają tak samo szybko jak przyjechali. Wiąże się to z posiadaną flotą, doświadczeniem, wiedzą mechaniczną i technikom holowania. Zdarzenia losowe napotykamy w najmniej oczekiwanych chwilach, ale na pewno wiążą się one z bezradnością kierowców którzy bez szybkiej interwencji na drodze, nie będą w stanie kontynuować swojej podróży. Korzystając z usług profesjonalistów, możemy liczyć na szybkie usprawnienie pojazdu w miejscu awarii, lub co gorsza gdy z jakiś przyczyn nasze auto wylądowało w rowie, jego wydobycie nie będzie niczym spektakularnym, profesjonalny holownik dokona wszelkich starań, aby pojazd nie uległ dodatkowym uszkodzeniom, co umożliwi kierowcy odjechanie autem o własnych siłach – oczywiście w przypadku gdy pojazd nie będzie posiadał istotnych uszkodzeń względem bezpieczeństwa kierującego, a także innych użytkowników dróg.

Kryteriami ubezpieczalni jest posiadanie jak najmłodszej floty holowników, zazwyczaj jest to maksymalnie do 3-5 lat. Nie są oni zainteresowani podmiotem, który jest w posiadaniu 3.5 tonowych pojazdów dostawczych, nawet w większej ilości egzemplarzy. Pojazdy te muszą być wyposażone w pełną platformę transportową, idealnym rozwiązaniem są platformy hydrauliczne. Stałe najazdy wykonane z blachy typu „lohr”, używane u „laweciarzy” nadają się wyłącznie do transportu nieuszkodzonych aut, gdyż zgodnie z obowiązującymi przepisami ruchu drogowego, a także względami bezpieczeństwa z holowanego pojazdu nie mają prawa wydobywać się płyny eksploatacyjne na jezdnię z oczywistych względów – bezpieczeństwa innych użytkowników ruchu, a także zgodnie z Ustawą Prawo o Ruchu Drogowym.

Choć wiele podmiotów chciałoby uśrednić ceny rynkowe, należy wskazać, że każdy z przedsiębiorców ma własne, indywidualne koszty utrzymania działalności gospodarczej. Koszty te wynikają z obowiązków będących następstwem sporządzonych umów i wytycznych, od ich uzależnienia wobec wieku holownika, po konieczność całodobowej dostępności sprzętu jak i personelu dla obsługi zdarzeń drogowych. Wykonanie usług w określonych ramach cenowych przez ww. portal jest ekonomicznie nie uzasadnione, żaden podmiot gospodarczy prowadzący firmę o charakterze pomocy drogowej nie byłby w stanie „przeżyć” i utrzymać floty holowników przy omówionych stawkach. Badaniem rynku zajmuje się jak co roku Główny Urząd Statyczny, który na podstawie zebranych ankiet przygotował zestawienie na 2020roku i wyznaczył stawkę urzędową – 503,00zł – to koszt usunięcia pojazdu o DMC do 3.5t w granicy miasta bez jakichkolwiek utrudnień.

Bardzo proste wyliczenie niniejszego zestawienia. 503,00zł brutto – dla granic miasta, Kalisza: 150,00zł netto załadunek, 150,00zł netto rozładunek + 5,45zł netto /km za usunięcie pojazdu w granicach miasta, na dystansie max 20km w kółku (dojazd i powrót na bazę). Każde utrudnienie pt. brak koła, uszkodzony układ jezdny, kierowniczy, zablokowana skrzynka biegów czy hamulec ręczny. Pojazd na dachu, w rowie itp. wymaga dodatkowego nakładu czasu pracy + kosztów związanych z jego zabezpieczeniem i załadowaniem.

Jak rozpoznać i wezwać profesjonalną pomoc drogową ?

Najczęściej wybieranym wariantem przez kierowców jest „telefon do przyjaciela”, czyli ubezpieczalni w której aktualnie ubezpieczyliśmy swój pojazd. Będąc uczestnikiem zdarzenia drogowego, możemy poprosić obecnego na miejscu funkcjonariusza policji o wskazanie kilku lokalnych pomocy drogowych. Aktualny katalog zweryfikowanych i spełniających kryteria firm możemy również znaleźć na stronie www.polskapomocdrogowa.pl

Coraz częściej do obowiązkowej polisy OC w pakiecie otrzymujemy polisę assistance. Po przekazaniu istotnych informacji, ubezpieczyciel zadysponuje pomoc, jednak i tu należy być ostrożnym.

W chwili przybycia holownika, możemy ocenić jego profesjonalizm „po pierwszym kontakcie”, czym przyjechał, w jakim stanie jest holownik, czy przed rozpoczęciem pracy wykonał dokumentację zdjęciową (jest ona niezbędna w przypadku powstania dodatkowych uszkodzeń w czasie powierzenia mienia). Przed rozpoczęciem prac, mamy pełne prawo poprosić kierowcę holownika o okazanie aktualnego wypisu z licencji na przewóz rzeczy oraz aktualnej polisy OCP dla pomocy drogowej – okazanie tych dwóch dokumentów nie powinno być dla niego niczym nadzwyczajnym. Warto również zwrócić uwagę, czy obecny na miejscu holownik spełnia kryteria ładowności wobec masy naszego auta, gdyż po załadunku w przypadku losowego zdarzenia, ubezpieczyciel odmówi pokrycia klientowi kosztów uszkodzonego auta. Niestety, coraz częściej ubezpieczyciele chcąc ciąć swoje koszty, sporządzają umowy z „laweciarzami”, nie nadzorując i nie weryfikując posiadanej gamy pojazdów, aktualnego zezwolenia czy polisy. O szczegółowych kosztach napiszemy w kolejnym felietonie, gdzie na brak scenariuszy przedstawionych przez ubezpieczycieli nie możemy narzekać.

Prawdą natomiast jest, że po godzinie 20:00 należy spodziewać się droższej usługi o 50%, właśnie z tego względu, że prawdziwych pomocy drogowych, będących osiągalnymi i świadczącymi całodobowe usługi jest stanowczo mniej. Wzrost cen dotyczy w nocy, weekendy oraz święta – wtedy gdy „laweciarze” są niedostępni …..    

A w przyszłości zanim ktoś znów zechce profesjonalistów z pozerami wrzucić do jednego worka niech pomyśli o rzetelności również dziennikarskiej!.

 

Serdecznie pozdrawiam,

Specjalista Polskiej Izby Motoryzacji

Dominik Świątek

CARBUSINESS.pl Dominik Świątek – Centrum Likwidacji Szkód
al. Wojska Polskiego 82/3, 62-800 Kalisz
tel. 625-801-801