Według Eurofer zaobserwowane w ubiegłym roku odrodzenie europejskiego rynku samochodowego ma być kontynuowane w tym i przyszłym roku. Poziom wzrostu będzie jednak niższy. Europa Środkowo-Wschodnia ma być regionem szybszego zwiększania produkcji automotive.
W czwartym kwartale ubiegłego roku sprzedaż samochodów w Unii Europejskiej spadła nieco, ale i tak w całym roku osiągnięto wzrost sprzedaży. Cieszy zarówno skala wzrostu, jak i samo jego pojawienie się po siedmiu latach spadków i stagnacji. W wypadku aut pasażerskich wzrost wyniósł 5,7 proc., natomiast rynek samochodów użytkowych zwiększył się o 7,6 proc.
Cała produkcja motoryzacyjna, wliczając części i komponenty w trzecim kwartale 2014 wzrosła w stosunku rok do roku o 3,5 proc., co w porównaniu z drugim kwartałem oznacza niewielkie osłabienie wzrostu. Spowolnienie odczuły rynku Wielkiej Brytanii, Szwecji i Słowacji. Jeszcze mocniejsze osłabienie jest przewidywane na 4 kwartał, którego wyników jeszcze nie podliczono. W tym okresie wzrost ma sięgnąć 2,5 proc. W całym roku wzrost ma jednak sięgnąć 5 proc.
Dwa kolejne lata mają być wciąż okresem wzrostu, choć jego tempo ma być wolniejsze niż w ubiegłym roku. W Unii Europejskiej poprawa nastrojów konsumentów jest wsparta niskimi cenami ropy i niską inflacją, poprawiającą realne przychody gospodarstw domowych. Pogarszają się jednak perspektywy eksportowe.
W trzecim kwartale roku spadek eksportu aut klasy premium do Rosji odczuli producenci z Niemiec. Kiepska sytuacjach na rynkach eksportowych była także odczuwalna dla producentów brytyjskich. Nadal pogarszająca się sytuacja ekonomiczna Rosji może spowodować dalszy spadek sprzedaży aut w tym kraju. W roku 2014 sprzedaż aut zmniejszyła się na tamtejszym rynku o 10 proc. W latach 2015 i 2016 spadek ma być znacznie bardziej gwałtowny – niektóry analitycy spodziewają się obniżki nawet o 30 proc. Głównymi winowajcami spadku mają być: słabnący rubel i coraz bardziej restrykcyjne polityka w wypadku kredytów konsumenckich. Na globalnym rynku wzrostowe tendencje może także hamować osłabienie sytuacji gospodarczej także na innych rozwijających się rynkach, np. w Brazylii, gdzie w ubiegłym roku rynek zmniejszył się o 6,9 proc. To spowolnienie na rynkach eksportowych ma dotyczyć zarówno aut pasażerskich, jak i dostawczych.
W przypadku całej produkcji segmentu automotive Eurofer spodziewa się wzrostu na poziomie 4 proc. w tym roku i 2,5 proc. w przyszłym. Hiszpania, Włochy i region Europy Środkowo-Wschodniej mają odczuć ten wzrostowy trend mocniej niż reszta kontynentu.
AUTOR: WNP.PL (PIOTR MYSZOR)