W trakcie trzeciego czytania projektu ustawy nie zgłoszono propozycji poprawek. Ustawa została poddana pod głosowanie na piątkowym posiedzeniu Sejmu i przegłosowana. Za przyjęciem ustawy głosowało 301 posłów, przeciw 131, od głosu wstrzymało się 8, a nie głosowało 20 posłów.
Celem ustawy jest skupienie działań promocji polskiej gospodarki, w tym działań proeksportowych i proinwestycyjnych, w jednej instytucji. Agencja wspierać będzie: promocję polskiego eksportu oraz branż, napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych do Polski oraz polskie inwestycji za granicą. PAIH zgodnie z założeniami ustawy stanie się punktem pierwszego kontaktu oraz kompleksowym źródłem wiedzy zarówno dla inwestora, jak i dla eksportera . Uporządkowanie całego systemu promocji polskiej gospodarki zapewni efektywniejsze niż do tej pory działania na rynkach zagranicznych oraz racjonalniejsze wykorzystanie środków finansowych. – System promocji gospodarki kosztował podatnika 110 mln zł. Środki te bardzo często wydawane były na nieskoordynowane działania, które nie przynosiły większych efektów – mówi Tomasz Pisula, Prezes Zarządu PAIH. – Aktualny system będzie skupiał wszystkie działania z zakresu promocji polskiej gospodarki w jednym miejscu, a funkcjonowanie Agencji w ramach grupy PFR pozwoli również na koordynację działań z pozostałymi instytucjami rozwojowymi podległymi Ministrowi Rozwoju i Finansów –dodał.
Poprzez ustawę rząd zobowiązał się także do likwidacji Wydziałów Promocji Handlu i Inwestycji Ambasad i Konsulatów RP, które docelowo w ciągu trzech lat ma zastąpi sieć Zagranicznych Biur Handlowych. ZBH uruchamiane zostają w strategicznych punktach na mapie świata, tam gdzie polscy przedsiębiorcy tego najbardziej oczekują.
Nowo powstające placówki wspierają przedsiębiorców przede wszystkim na tzw. rynkach wschodzących, gdzie bariery rozpoczęcia działalności są najwyższe, zwłaszcza w Azji, Afryce, Ameryce Płd. Obecnie PAIH może już wspierać operacyjnie polskich przedsiębiorców na 12 rynkach na świecie. Do końca roku Agencja ma mieć 20 takich biur za granicą a w 2019r. – 69.
– Główny cel, który postawiliśmy przed zagranicznymi biurami handlowymi to kompleksowość. Wspieramy przedsiębiorców poprzez udzielanie informacji o rynku, przekazujemy różnego rodzaju analizy, raporty i poradniki. Pomagamy też w stworzeniu sieci kontaktów z lokalnymi firmami i instytucjami. Organizujemy szkolenia dla polskich i zagranicznych firm, weryfikujemy partnerów biznesowych, organizujemy misje gospodarcze, spotkania B2B oraz udział w targach – komentuje Pisula.
Projekt ustawy został przekazany do Senatu, gdzie zostanie poddany głosowaniu. (PAIH)