Ekologiczne założenia dla fabryki VW we Wrześni

Kilka dni temu, uroczystą ceremonią w obecności blisko 1 700 osób Volkswagen Poznań uświetnił zawieszenie wiechy na hali montażowej nowej fabryki w Białężycach koło Wrześni. Pierwsze egzemplarze modelu Crafter mają zjechać z powstającej tam taśmy produkcyjnej w drugiej połowie roku 2016. Budowa nowego zakładu przebiega planowo.

Na budowie nowego zakładu we Wrześni, Volkswagen Poznań właśnie zakończono budowę dachu hali montażowej. Prace przy nowej fabryce rozpoczęły się w październiku 2014. Każdego dnia na budowie pracuje blisko 1 500 pracowników z 65 firm. Liczba ta w momencie najbardziej intensywnych prac budowlanych, przewidzianych na okres wakacyjny, wzrośnie do ponad 2 tys. osób. Obecnie, wszystkie budynki pomocnicze nowej fabryki mają już konstrukcje dachów zaś główne hale produkcyjne (budynek spawalni, lakierni oraz montażu) za wyjątkiem tylko części hali montażu i powierzchni biurowych mają zamknięte w całości ściany boczne. – Zaczynamy wylewać betonowe podstawy posadzek na halach Spawalni i Montażu. Równolegle przystępujemy także do montażu urządzeń do transportu karoserii na hali Spawalni. Zaraz po położeniu mediów na zewnątrz hal, zaczniemy budowę zewnętrznych dróg w fabryce, zapowiada harmonogram najbliższych prac na budowie Ralf Nitzschke, szef zakładu Crafter we Wrześni. I dalej: – Poza pracami budowlanymi przed nami stoi również zadanie przygotowania nowych pracowników do pracy w nowym zakładzie oraz dopasowanie procesów w fabryce. Dotychczas zatrudniliśmy już ponad 300 osób. Są to specjaliści z obszaru produkcji, logistycy oraz pracownicy działu zapewnienia jakości. Docelowo w nowej fabryce zatrudnienie znajdzie blisko 3 tys. osób, dodaje R.Nitzschke.

Przy planowaniu i realizacji nowego zakładu od początku realizowana jest koncernowa strategia środowiskowa „Think Blue. Factory” niezbędna dla wypełniania standardów w zakresie ochrony środowiska. Istotna z tego punktu widzenia będzie hala lakierni, wyposażona w technologię pozwalającą efektywnie wykorzystywać energię, wodę oraz pozostałe materiały i surowce. Automatyczne nakładanie lakieru przejmie 36 robotów lakierniczych. Dzięki wysokoobrotowym rozpylaczom i zmieniaczom koloru zużywać ma się znacznie mniej lakieru niż w zwykłych systemach. Kabiny lakiernicze będą pracować w technologii „EcoDryScrubber”, która ma doprowadzić do obniżenia zapotrzebowania na energię w kabinie lakierniczej do 60%, ponieważ trzeba będzie uzdatniać mniej świeżego powietrza. Do tego nie potrzebuje ona wody ani chemikaliów i obniża ilość powietrza wylotowego. Dodatkowo zastosowanie znajdzie nowa technologia „EcoSmart AC” do klimatyzacji kabin. Suszarki karoserii wyposażone zostaną w energooszczędną technologię odzyskiwania ciepła. Koncepcja oświetlenia przewiduje maksymalne wykorzystanie światła dziennego i energooszczędnej technologii LED.

Szacowany roczny wolumen produkcyjny nowej fabryki ma wynosić 100 tys. samochodów. Na terenie fabryki powstanie lakiernia, hale budowy karoserii i montażu samochodów oraz park dostawców z powierzchniami logistycznymi. Powierzchnia przyszłego Zakładu Crafter obejmuje 220 ha. Przy pełnym wykorzystaniu mocy produkcyjnych w zakładzie we Wrześni pracować będzie ponad 3 tys. osób. Dotychczas Volkswagen Poznań zainwestował już 290 mln euro w budowę nowej fabryki. Wartość całej inwestycji wyniesie ponad 800 mln euro. Nowy zakład powstaje w Białężycach, w gminie Września w woj.wielkopolskim. Gmina liczy ok. 44,5 gtys. mieszkańców, z czego ok. 30 tys. mieszka w samej Wrześni. Obok VW Poznań w Poznaniu-Antoninku fabryka będzie drugim ośrodkiem produkcyjnym marki VW Samochody Użytkowe w Polsce. Fabryka w Poznaniu funkcjonuje od ponad 20 lat, zaś od ponad 10 lat produkowane są tutaj miejskie samochody dostawcze VW: Caddy oraz Transporter.

źródło: VW Poznań

wnp.pl