W dniu 21.11.2024 r. odbył się event promujący kształcenie dualne w branży motoryzacyjnej, wydarzenie zorganizowane przez Cech Rzemiosł Motoryzacyjnych w Warszawie we współpracy z Biurem Edukacji, pracodawcami oraz firmami motoryzacyjnymi.
Podczas wydarzenia zostały wręczone wyróżnienia mistrzom szkolącym. Wyróżnieni zostali: Krzysztof Śmigiera – MOTO – USŁUGI, Sławomir Jakacki – ELEKTRO-MOT, Zbigniew Broler – BROLER BOSCH SERVICE, Artur Sabbo – URSYN CAR, Łukasz Michałowski AUTO-MICHAŁOWSKI, Krzysztof Więcławski i Krzysztof Guz – „AUTO WIG” S.C.
Event zorganizowano w ramach projektu CRM w Warszawie – Rozwój i promocja kształcenia dualnego w rzemiosłach motoryzacyjnych, w ramach III edycji rządowego Programu Polski Inkubator Rzemiosła, prowadzonego przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Społeczeństwa Obywatelskiego.
Podczas wydarzenia odbyła się debata na temat kształcenia dualnego w branży motoryzacyjnej poprowadzona przez eksperta p. Elżbietę Żochowską. W panelu dyskusyjnym m.in. głos zabrali: Joanna Cholewińska – Biuro Edukacji m.st. Warszawy, Katarzyna Zamirska Dyrektor Zespołu Szkół Samochodowych i Licealnych nr 3, Piotr Zając Dyrektor Zespołu Szkół Samochodowych i Licealnych nr 2, Artur Jeżewski Dyrektor Zespołu Szkół Branżowych nr 27, Podstarszy Cechu Andrzej Gochna, Waldemar Mrówczyński Ursyn Car i Wiceprezes Polskiej Izby Motoryzacji, Andrzej Majcher – kierownik szkolenia praktycznego w Branż owej Szkole nr 67. Paneliści podkreśli znaczenie współpracy między szkołami a pracodawcami w przygotowywaniu młodzieży do pracy w zawodzie. Kształcenie dualne to szansa na zdobycie praktycznych umiejętności i doświadczenia już w trakcie nauki – bezpośrednio u pracodawcy.
Według uczestników panelu dyskusyjnego:
– doradztwo skierowane jest do uczniów, a decyzje o wyborze zawodu podejmują rodzice – należałoby więc działania doradcze skierować do rodziców!
– tylko 30% uczniów podejmuje pracę w zawodzie, należałoby postawić specjalne warunki, aby zmniejszyć rotację wśród uczniów, jest zbyt duża – b. ważna orientacja zawodowa i doradztwo indywidualne;
– dzieci kierują się hasłami, nie wiedzą co kryje się pod nazwą zawodów. Ważna promocja przybliżająca zawody uczniom i rodzicom oraz rzetelna informacja różnymi, znanymi młodym ludziom kanałami;
– zbyt niska refundacja pracodawcom kosztów wykształcenia ucznia. Pracodawcy powinni otrzymywać pełne pokrycie kosztów kształcenia.
– należałoby w aktach prawnych zamieścić zapisy o większym wpływie pracodawców na ocenę uczniów w procesie nauki zawodu;
– ważne ukształtowanie u ucznia postawy rzetelnego, odpowiedzialnego pracownika, w trakcie pnz;
– przygotowanie teoretyczne uczniów zgłaszających się na pnz na bardzo niskim poziomie. Brakuje metod weryfikacji przygotowania kandydata do zawodu przez pracodawcę
– niedostateczny kontakt opiekunów szkolnych z pracodawcami w trakcie pnz.
Dziękujemy wszystkim partnerom za udział w Dniu Mistrza/Nauczyciela Zawodu.
Partner: