Dalszy spadek sprzedaży nowych aut w UE

W listopadzie w krajach UE kupiono 926,5 tys. nowych samochodów, tj. o 10,3 proc. mniej niż rok temu. Również na polskim rynku sytuacja się pogarsza.
Od stycznia do końca listopada w UE zarejestrowano łącznie 11,26 mln aut, o 7,6 proc. mniej r/r/ – informuje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA).

Na pięciu głównych rynkach w listopadzie wzrosła sprzedaż aut jedynie w Wielkiej Brytanii (o 11,3 proc.), a na pozostałych zmalała w tym w Niemczech o 3,5 proc., we Francji o 19,2 proc., we Włoszech o 20,1 proc., a w Hiszpanii o 20,3 proc.

W Polsce w listopadzie zakupiono 23,239 nowych samochodów, o 6,7 proc. mniej r/r.

Struktura sprzedaży była podobna w okresie 11 miesięcy br. Tylko Wielka Brytania zanotowała wzrost tego rynku o 5,4 proc. (1,92 mln szt.), natomiast Niemcy spadek o 1,7 proc. (2,88 mln szt.), Hiszpania o 12,3 proc. (t48,4 tys. szt.), Francja o 13,8 proc. (1,74 mln szt.), a Włochy o 19,7 proc. (1,31 mln). W Polsce był niewielki wzrost o 0,9 proc. (252,4 tys. szt.).

Z wyjątkiem Jaguara Land Rover (wzrost o 28,6 proc.) oraz KIA (+14,7 proc.), pozostałe główne grupy producentów samochodów marek, obecnych w Europie, zanotowały spadki, w tym: Mitsubishi (-33,4 proc.), Grupa Renault (-19,1 proc.), Grupa Fiat (-16 proc.), GM (-12,7 proc.), PSA (-12,5 proc.), Mazda (-12,4 proc.). Ford i Suzuki (po -12,1 proc.), Volvo Car Corp. (-10,8 proc.), Honda (-6,3 proc.), Nissan (-5,9 proc.), Daimler (-2,5 proc.), BMW (-1,8 proc.), Grupa Toyota (-1,3 proc.), Grupa VW (-1,2 proc.).

Również w Polsce motorynek dostaje pod koniec roku zadyszki. Sprzedaż samochodów w listopadzie będzie o 10% mniejsza niż przed rokiem – uważają szefowie Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) oraz Instytutu Samar.

W obliczu pogarszającej się sytuacji, przedstawiciele branży motoryzacyjnej zwrócili się z propozycją o przedłużenie rządowego pakietu antykryzysowego na kolejne dwa lata proponowali podczas spotkania w Ministerstwie Gospodarki. Szef tego resortu, wicepremier Janusz Piechociński wyraził nadzieję, że uda się wypracować rozwiązania na trudne czasy. Czytaj więcej: Motobranża: trzeba przedłużyć pakiet antykryzysowy.

Przypomnijmy, że spółka Fiat Auto Poland ogłosiła zamiar grupowego zwolnienia 1,5 tys. pracowników, czyli jednej trzeciej załogi. Sytuacja wymogła działanie na rządzie, który zaproponował m.in. uruchomienie rezerwy MPiPS na aktywne formy zatrudnienia w wysokości do 50 mln zł oraz ułatwienia dla wprowadzenia elastycznego czasu pracy w branży motoryzacyjnej. Minister gospodarki z kolei zadeklarował, że będzie kontaktował się z koncernami motoryzacyjnymi i przedstawiał im swoje pomysły, dotyczące wsparcia dla tej branży.

AUTOR:  WNP.PL (PIOTR STEFANIAK)