Bosch wprowadza ESP dla segmentu premium

Bosch rozszerzył aktualną 9. generację układów wspomagania prowadzenia pojazdu o wydajniejszą wersję.

– Nowy układ ESP 9 premium to optymalna platforma dla zaawansowanych układów wspomagania bezpieczeństwa jazdy, podsumował Gerhard Steiger, szef działu Chassis Systems Control firmy Bosch. Głównym elementem nowej wersji ESP jest wydajniejsza pompa powrotna, która ma wytwarzać ciśnienie nie tylko szybko, ale też prawie bezwibracyjnie.

Podczas gdy aktualne układy stabilizacji toru jazdy wykorzystują dwa elementy tłoczące, w ESP 9 jest zintegrowanych w sumie sześć tłoków, które mają gwarantować szybki i równomierny wzrost ciśnienia. Dzięki temu układ ma szybko i efektywnie reagować, nie dopuszczając do sytuacji krytycznych, ale także łagodnie interweniować, co jest pożądane w funkcjach takich jak automatyczne hamowanie na suchej nawierzchni czy też układ adaptacyjnej kontroli prędkości i odległości ACC z funkcją Stop&Go. Pomocne są tutaj dwa dodatkowe czujniki ciśnienia umieszczone w agregacie hydraulicznym. Ze względu na spokojną pracę pompy mniej drgań jest przenoszonych na karoserię, co praktycznie eliminuje powstawanie odgłosów i drgań na pedale hamulca.

Bosch jako pierwszy producent wprowadził do produkcji seryjnej elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy i od tamtej pory stale go rozwija. Szczególną wagę przy projektowaniu nowej, dziewiątej już generacji układu, przyłożono do dużej elastyczności. Dlatego zarówno sprzęt, jak i oprogramowanie mają w większości konstrukcję modułową. Wersja podstawowa ESP 9 oferuje kompleksową ochronę w sytuacjach krytycznych. Wersja ESP 9 plus umożliwia dodatkowo realizację szeregu popularnych funkcji wspomagających: od układu wspomagania jazdy na wzniesieniach Hill Hold Control aż do układu adaptacyjnej kontroli prędkości i odległości ACC (Adaptive Cruise Control) z funkcją Stop&Go. Wersja ESP 9 premium oferuje w zasadzie wszystkie możliwe układy wspomagania: asystent pasa ruchu, asystent hamowania awaryjnego, inteligentny tempomat, ale także funkcje poprawiające bezpieczeństwo i komfort jazdy, jak np. indywidualny dla każdego z kół rozkład momentu obrotowego, tzw. Torque Vectoring i wiele innych. O rodzaju funkcji i zakresie ingerencji lub wspomagania decydują producenci samochodów, nadając określonym markom i modelom indywidualny charakter.

Układ ESP 9 premium jest mniejszy i o ok. 800 g lżejszy od swojego poprzednika co wspomaga producentów pojazdów w realizacji ważnego celu, jakim jest obniżanie wagi całkowitej nowych modeli.

AUTOR:  BOSCH, WNP.PL (AG)


Warning: A non-numeric value encountered in /wp-content/themes/Newspaper/includes/wp_booster/td_block.php on line 997