Elektryfikacja obniża zużycie paliwa w samochodach hybrydowych, a w przypadku samochodów elektrycznych umożliwia także jazdę bezemisyjną.
– Elektromobilność, rozumiana jako wykorzystywanie pojazdów elektrycznych do przemieszczania się, to nie tylko emisje i koszty, ale także dynamika, moc i przyjemność z jazdy. Elektromobilność to także emocje, a nie wyłącznie czysta kalkulacja, mówi Rolf Bulander, odpowiedzialny za technologie napędowe w Robert Bosch GmbH. Przedsiębiorstwo pracuje nad napędami elektrycznymi i hybrydowymi, które potrafią znacznie więcej, niż tylko obniżać zużycie paliwa. Przykładem jest nowa funkcja Torque Vectoring, gdzie każda z osi, a nawet każde koło jest napędzane przez osobny silnik.
Indywidualny napęd dla każdej z osi Bosch wprowadził do produkcji seryjnej wspólnie z koncernem PSA. W modelu Peugeot 3008 Hybrid4 silnik elektryczny napędza tylną oś, a silnik spalinowy jest sprzężony z przednią osią. Producent tego modelu hybrydowego z silnikiem Diesla oferuje funkcję napędu na cztery koła w standardzie. Konstrukcja nosi nazwę Axle Split Hybrid. W przyszłości możliwe jest rozszerzenie zasady zindywidualizowanego napędu dla każdej z osi o kompaktowe silniki elektryczne, które są już stosowane w pojazdach prototypowych przygotowywanych przez Boscha. Głównym elementem rozszerzonej funkcji o nazwie Torque Vectoring są indywidualne dla każdego koła silniki elektryczne na przedniej osi. Silniki te są ze sobą zintegrowane w taki sposób, że umożliwiają wyhamowywanie i przyspieszanie poszczególnych kół. W przyszłości funkcja taka mogłaby znacznie poprawić sterowalność samochodów sportowych przy pokonywaniu trudnych zakrętów oraz ułatwić manewrowanie terenówkami na drogach nieutwardzonych.
Także silniki czysto elektryczne mogłyby zyskać na dynamice. Użytkownik takiego samochodu, dzięki dodatkowemu momentowi obrotowemu, mógłby ruszyć spod świateł równie dynamicznie jak kierowca auta z silnikiem spalinowym dużej mocy. Dowodzi tego zaprojektowany przez firmę Bosch silnik elektryczny SMG 180/120 stosowany w takich modelach samochodów, jak Smart fortwo electric drive lub Fiat 500e. W samochodach z napędem hybrydowym silnik elektryczny pełni często funkcję wspomagającą.
Jednak także samo wspomaganie umożliwia poprawę dynamiki jazdy, czego przykładem jest Boost Recuperation System Boscha. W nowym napędzie hybrydowym generator o napięciu 48V wspomaga silnik spalinowy, który osiąga moment obrotowy 150 Nm. Bardziej zaawansowane rozwiązanie zapewnia wysokonapięciowa technologia hybrydowa Bosch, która zostałą zastosowana np. w modelu Porsche Panamera z napędem hybrydowym typu Plug-in, a która umożliwia także jazdę z napędem wyłącznie elektrycznym. Komponenty elektryczne wspomagają tu działanie silnika spalinowego, gwarantując optymalne parametry pracy.
Elektryfikacja napędu może wzbudzać emocje i Bosch pokazuje to już dziś na przykładzie prototypów z kilkoma silnikami elektrycznymi na pokładzie, które oferują indywidualne przyspieszenie dla każdego z kół. Działanie takie zapewnia optymalne podniesienie momentu obrotowego, co poprawia dynamikę pojazdu. Równocześnie, wg Bulandera, o połowę maleje zużycie paliwa, a sterowanie przyspieszeniem poszczególnych kół sprawia, że pojazd jedzie jak po szynach.
źródło: Bosch