W roku 2016, Audi AG odnotowało sprzedaż 1 871 350 samochodów. To o 3,8% więcej, niż w dotychczas rekordowym roku 2015. Rosnąca sprzedaż na wszystkich, najważniejszych dla marki rynkach: w Europie (+7,6%), w Ameryce Północnej (+5,3%) z dalszym wzrostem na stagnującym rynku USA (+4%) oraz w rejonie Azji i Pacyfiku (+0,5%), to wynik odświeżenia palety modelowej Audi.
Na wszystkich tych rynkach, marka z czterema pierścieniami w logo sprzedała więcej niż kiedykolwiek do tej pory. Światowy popyt rośnie od 2009 roku siódmy rok z rzędu. Wobec 949 729 klientów w roku 2009, koncern z Ingolstadt niemal podwoił swój sukces rynkowy.
„Rok 2016 był jeszcze bardziej wymagający dla Audi niż oczekiwano, z silnym, utrudniającym marsz wiatrem na wielu ważnych rynkach. Niemniej jednak udało nam się utrzymać ofensywną siłę i nasz wzrost na całym świecie był dość zrównoważony” – mówi Dietmar Voggenreiter, szef marketingu i sprzedaży Audi AG. „Pozytywny odbiór naszych najnowszych samochodów jasno wskazuje, że ofensywa modelowa i techniczna przynosi oczekiwane skutki. W tym roku, odmładzanie gamy Audi będzie nadal trwało, a nowe modele będą sukcesywnie wprowadzane na poszczególne rynki.”
Nowe Audi A4 w 2016 roku było sprzedawane również na rynkach pozaeuropejskich, a jego światowa sprzedaż wzrosła w stosunku do roku 2015 o 7,6 procent, do blisko 337 550 egzemplarzy. W Europie, gdzie model był dostępny przez cały rok, dzięki wzrostowi o 25,7 procent, do poziomu 164 600 sprzedanych pojazdów, A4 było numerem jeden w swojej klasie segmentu premium. Odmładzanie palety samochodów klasy średniej marki Audi na rynkach międzynarodowych, będzie kontynuowane za sprawą nowego A5 Coupé. Jego sprzedaż w Europie rozpoczęto już pod koniec roku 2016. W roku 2017 na rynki całego świata wjedzie też nowe A5 Sportback. Warto tu zaznaczyć, że model ten będzie po raz pierwszy dostępny również w USA.
Druga generacja SUV-a klasy wyższej, Audi Q7, zakończyła serię rynkowych debiutów w roku 2016, a jego sprzedaż wzrosła o 43,6 procent, do blisko 102 200 egzemplarzy. Q7 podwoiło średnią sprzedaż roczną swojego poprzednika i po raz pierwszy przekroczyło magiczną granicę 100 000 sprzedanych w ciągu jednego roku egzemplarzy. Nowe Q2, miejski, kompaktowy SUV, znacznie poszerza ofertę czterech pierścieni. Jego europejska premiera w roku 2016, wywołała duże zainteresowanie klientów, a następne rynki dołączą w 2017 roku. Koncern z Ingolstadt zaplanował również na ten rok zmianę generacyjną najpopularniejszego SUV’a Audi – modelu Q5.
Działania spółki-córki koncernu, Audi Sport GmbH, która w 2016 roku zyskała nową nazwę, wpłynęły na jeszcze większy sukces sprzedażowy marki. Nowe Audi R8 „przyspieszyło” o 31,8 procent, osiągając pułap sprzedaży rzędu 2890 samochodów. Cała gama modeli typu R i RS, po raz pierwszy przekroczyła granicę 20 000 sprzedanych egzemplarzy. Na rynek wprowadzono dokładnie 20 200 takich samochodów, co przełożyło się na wzrost o 18 procent w stosunku do roku 2015.
Spośród nowych klientów na całym Świecie, najwięcej w roku 2016 Audi pozyskało ich w Europie, przede wszystkim dzięki nowemu A4. Mimo licznych politycznych i gospodarczych zawirowań na Starym Kontynencie, sprzedaż Audi wzrosła tu o 7,6 procent, do blisko 860 600 egzemplarzy. W zestawieniu z 762 949 sprzedanymi w Europie w 2014 roku autami, marka odnotowała więc w ciągu dwóch lat wzrost o prawie 100 000 samochodów. Najbardziej znaczące wzrosty Audi zanotowało na czterech największych rynkach europejskich. Niemcy (+8,6%, 293 307 aut), Wielka Brytania (+6,4%, 177 565 pojazdów), Francja (+8,5%, 65 362 samochody) i Włochy (+15,5%, 62 430 egzemplarzy), zarejestrowały w 2016 roku rekordową ilość pojazdów z czterema pierścieniami w logo. Hiszpania, dzięki wzrostowi sprzedaży o 16,4 procent (51 879 sprzedanych aut), odnotowała najwyższy wzrost procentowy ze wszystkich największych rynków Audi na świecie. Polski rynek, choć nie zalicza się pod względem rejestracji nowych samochodów do europejskich potęg, wzrósł w roku 2016 aż o 34,6 procent w porównaniu z rokiem 2015. Od stycznia do grudnia ubiegłego roku, na polskie drogi wyjechało 10 787 samochodów marki Audi. W samym tylko grudniu, było ich 1371, o ponad 41 procent więcej niż rok wcześniej. Odwrotnie niż w Europie, sytuacja układała się w Rosji: lokalna sprzedaż Audi spadała trzeci rok z rzędu, osiągając 20 706 egzemplarzy, co daje spadek o 19,3 procent.
W USA, podobnie jak w dwóch poprzednich latach, Audi rozwijało się lepiej niż wyraźnie wyhamowujący rynek motoryzacyjny i jako jedyny duży producent aut klasy premium odnotowało zauważalny wzrost, o 4 procent (210 213 sprzedanych samochodów). Lokomotywą sprzedażową był tu zdecydowanie model Q7. Po premierze nowego SUV’a w USA wiosną 2016 roku, jego sprzedaż na tym największym dla tego modelu rynku zbytu zwiększyła się o 60,9 procent (30 563 egzemplarzy). Biorąc pod uwagę wszystkie modele serii Q, sprzedaż SUV-ów wzrosła o 18,9 procent, do 100 161 egzemplarzy. Audi Canada (+14,2%, 30 544 auta) również skorzystało z trendu wysokiej sprzedaży SUV-ów i po raz pierwszy weszło do grona dziesięciu największych dla Audi rynków. Znacznie trudniej przedstawiały się warunki na niektórych rynkach Ameryki Południowej – np. w Brazylii, po imponującym wzroście w roku 2015, sprzedaż w 2016 spadła aż o 29,9 procent, do poziomu 12 011 samochodów.
W Chinach, Audi zwiększyło swoją imponującą sprzedaż o kolejne 3,6 procent, do 591 554 aut. Dzięki temu, cztery pierścienie prowadzą w lokalnych statystykach sprzedaży samochodów klasy premium, a ich przewaga rośnie. Chiński rynek w 2016 odnotował mocno rosnący popyt przede wszystkim w segmencie aut kompaktowych. I tak, sprzedaż Audi A3 wzrosła o 29,7 procent, do 89 213 egzemplarzy, a sprzedaż modelu Q3 o 27,6 procent, do 89 779 aut. Po tym, jak w 2013 roku koncern z Ingolstadt jako pionier rozpoczął lokalną produkcję samochodów raczkującego jeszcze wtedy w Państwie Środka segmentu premium, dziś Audi zdobywa tymi modelami szczególnie młodych klientów.
Źródło:www.mototarget.pl