Znaczne wzrosty na rynku używanych autobusów

W pierwszej połowie roku odnotowaliśmy kolejny wzrost liczby pierwszych rejestracji używanych autobusów (+14,8%) sprowadzonych do Polski. Krajowi przewoźnicy zarejestrowali łącznie 1 676 takich pojazdów, w tej grupie znalazło się 19 autobusów o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) do 3,5t.
Rynek autobusów używanych przywiezionych spoza granicy Polski zdominowały segmenty turystyczny i międzymiastowy – czyli odwrotnie niż na rynku nowych autobusów. Dodatkowo po tegorocznych wynikach można odnieść wrażenie, że im gorzej się dzieje na rynku fabrycznie nowych pojazdów tym lepiej radzi sobie rynek używanych autobusów z zagranicy. Najnowsze analizy PZPM i JMK powstały na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW). Jak wynika z raportu, segmenty turystyczny i międzymiastowy notują znaczne wzrosty rejestracji (odpowiednio o 13,2% i 9,1%), podczas gdy na rynku pierwotnym te kategorie nie radzą sobie najlepiej. Podobnie jest z minibusami – wśród nowych pojazdów ten segment jest „na minusie”, a wśród używanych „na plusie” (+33,5%). Tej reguły nie potwierdzają tylko autobusy miejskie, gdzie zarówno na rynku pierwotnym, jak i wtórnym (-29,2%) mamy wyraźny dołek, spowodowany dużymi zakupami nowych pojazdów w ciągu ostatnich 2 lat. Teraz przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej czekają na kolejną transzę unijnego dofinansowania i dokonują tylko niezbędnych wzmocnień taboru. W ciągu sześciu miesięcy br. zarejestrowano w poszczególnych segmentach autobusy: turystyczne – 559 szt. (+65 szt.; +13,2% r/r); międzymiastowe – 456 szt. (+38; +9,1%); mini – 434 szt. (+109; +33,5%); miejskie – 150 szt. (-62; -29,2%); szkolne – 7 szt. (+5; +250%).

W I półroczu 2013 r. na rynku sprowadzanych autobusów używanych najpopularniejsza pozostaje marka Mercedes-Benz. W omawianym okresie zarejestrowano 509 szt. używanych pojazdów tego producenta (30% udziału w rynku), z czego znaczna część była reprezentowała przez kategorię mini (272 szt.) To efekt cały czas dużego popytu na takie auta jak Sprinter czy Vario. Kolejne miejsce w rankingu z rezultatem 247 szt. utrzymuje Renault. Marka jest liderem w dwóch strategicznych kategoriach: autobusy międzymiastowe (103) oraz turystyczne (97) Reszta to pojazdy z klasy mini z modelem Master na czele. Trzecią pozycję zajmuje kolejna niemiecka marka – Setra (połączona w koncernie Daimler Buses z marką Mercedes-Benz) z wynikiem 210 egz. Legendarny producent autokarów jest na pierwszym miejscu (z Renault) w kategorii pojazdów międzymiastowym (103) oraz zajmuje drugą pozycję w kategorii turystycznej (87). Liderów doganiają dwie marki: MAN i VDL. MAN zajmuje pierwsze miejsce w segmencie pojazdów miejskich. Za niemieckim i holenderskim producentem ciągnie się cały peleton rozmaitych marek (w tym tak egzotycznych jak Thomas, Marbus, Gepebus, Leyland czy OAF) z Iveco-Irisbus (114) i Neoplan (49) na czele.

źródło: PZPM, JMK

AUTOR:  WNP.PL (AG)