Polacy coraz więcej importują z Chin

W pierwszym kwartale 2013 r. wartość importu z Chin sięgnęła 14,3 mld zł, co oznacza wzrost o ponad 360 mln zł względem analogicznego okresu ubiegłego roku – wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego. Chiny były więc trzecim rynkiem po Niemczech i Rosji, z którego sprowadzano do Polski najwięcej towarów, a udział Państwa Środka w polskim imporcie stanowił 9,4%. Można oczekiwać dalszego wzrostu, bo Chińczycy wciąż poszukują w Polsce nowych partnerów handlowych. W tym roku na III China Expo Poland, największą w kraju imprezę targową w całości dedykowaną współpracy biznesowej na linii Polska-Chiny, przyjedzie ponad 200 takich producentów z różnych branż. Wydarzenie odbędzie się w dniach 12-14 września w Centrum MT Polska przy ul. Marsa 56c w Warszawie.

– Wzrost importu z Państwa Środka, szczególnie w kontekście podawanego przez GUS spadku całego polskiego importu o 6,5% od stycznia do marca względem pierwszego kwartału roku ubiegłego, pokazuje jak duży potencjał tkwi we współpracy z Chińczykami. Dlatego z myślą o rozwoju biznesu w Polsce warto nawiązać kontakty handlowe z przedsiębiorcami z Dalekiego Wschodu. Tym bardziej, że zgodnie z wynikami badania przeprowadzonego na rzecz MT Polska, dwustronnym biznesowym relacjom z Chinami sprzyja akceptacja ze strony dużej części Polaków – zaznacza Bartosz Sosnowski, prezes firmy MT Polska, organizującej China Expo Poland 2013.

Chińczycy stawiają na motoryzację
Spośród ponad 200 wystawców, którzy przyjadą do Warszawy na China Expo Poland 2013, by prezentować najnowsze produkty z różnych branż i poszukiwać w Polsce partnerów handlowych, największą część będą stanowiły firmy produkujące części i akcesoria samochodowe oraz motocyklowe. Tak rozbudowany sektor motoryzacyjny jest nowością w tym roku. Ofertę w tym zakresie przedstawi około 100 firm z Państwa Środka. Ponadto, na stoiskach prezentowane będą propozycje dot. elektroniki, oświetlenia i wyposażenia wnętrz. To szansa dla krajowych przedsiębiorców, którzy chcieliby nawiązać kontakty z dalekowschodnimi partnerami, do bezpośredniego spotkania z producentami, porównania w jednym miejscu wielu ofert i obejrzenia ich produktów bez konieczności wyjazdów do Chin.

Polacy popierają współpracę na linii Polska-Chiny
Jak pokazało badanie przeprowadzone przez TNS Polska na zlecenie MT Polska, ponad połowa Polaków (53%) uważa, że rodzime firmy powinny współpracować z chińskimi przedsiębiorcami. Głównymi argumentami przemawiającymi za prowadzeniem polsko-chińskich relacji w biznesie są możliwość przyciągnięcia do Polski dużych inwestycji i stworzenia miejsc pracy, przekonanie, że polskie firmy mogą dużo zyskać, a także, że z Chin można sprowadzać produkty, na które stać będzie wielu Polaków. Ponadto, prawie ¾ badanych przyznało, że już kupuje produkty, które pochodzą z Państwa Środka.

Jak importować z Chin?
Polscy przedsiębiorcy, którzy chcą rozwijać swój biznes we współpracy z Chińczykami, podczas China Expo Poland mogą skorzystać z bezpłatnych konferencji i paneli prowadzonych przez ekspertów, poświęconych podstawowym zasadom, ale i niuansom współpracy z Chińczykami. Nie zabraknie zwłaszcza wielu przydatnych informacji odnośnie importu. W programie zaplanowano m.in. spotkania, podczas których omówione zostaną zagadnienia związane z prowadzeniem importu z Państwa Środka i wybrane aspekty prawne pod kątem obecności na chińskim rynku. Ponadto eksperci opowiedzą o profesjonalizmie we współpracy z dalekowschodnim partnerem, a także specyfice i możliwościach dla polskich importerów i eksporterów w kontekście chińskiego rynku motoryzacyjnego. China Expo Poland będą też okazją, by posłuchać o różnicach kulturowych w negocjacjach z dalekowschodnim partnerem, a także o faktach i mitach dotyczących polsko-chińskiej współpracy. Dodatkowo, planowana jest też konferencja dotycząca rozliczeń transakcji w yuanie oraz form płatności, a także transportu i spedycji na linii Polska-Chiny. Co więcej, w trakcie targów odbędą się spotkania odnośnie inwestycji chińskich w Polsce, wsparcia eksportu i inwestycji zagranicznych, a także wsparcia promocji polskich przedsiębiorstw na rynku chińskim. Atrakcją będzie lekcja języka chińskiego – Business Chinese.

Patronami honorowymi trzeciej edycji China Expo Poland są: Ambasada Chińskiej Republiki Ludowej w Polsce, Ministerstwo Gospodarki, Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych, Związek Banków Polskich, Stowarzyszenie Eksporterów Polskich oraz GoChina. Partnerem strategicznym wydarzenia zostały linie lotnicze Finnair, a merytorycznym – Polska Izba Motoryzacji.

China Expo Poland organizowane są przez Międzynarodowe Targi Polska i China Town Travel. Więcej informacji na temat targów dostępnych jest na stronie www.chinaexpo.pl.

KONTAKT:

Anna Omelańska, Practum Consulting, tel. 0 666 36 61 88, e-mail: anna.omelanska@practum.pl

Kinga Szkutnik, Practum Consulting, tel. 0 609 88 44 80, e-mail: kinga.szkutnik@practum.pl