Uproszczenie zasad przeniesienia rejestracji samochodu pomiędzy państwami UE mogłoby przynieść nam nawet 1,5 mld EUR oszczędności rocznie. Okazuje się także, że jest to jeden z 20 najczęściej wskazywanych przez obywateli UE problemów uprzykrzających im codzienne życie.
Dlatego też członkowie komisji ds. rynku wewnętrznego (IMCO) przegłosowali we wtorek rezolucję, mającą ograniczyć formalności i ułatwić przeprowadzkę wraz z samochodem.
Próba zmiany sytuacji wiąże się z raportem, wykazującym, że rejestracja pojazdów w UE jest jednym z 20 problemów, najbardziej uprzykrzającym codzienne życie Europejczyków. „Chcemy pokazać obywatelom, że rynek wewnętrzny działa i ma się dobrze – mówił poseł-sprawozdawca Toine Manders (Liberałowie i Demokraci, ALDE).
Propozycja Komisji skupia się na trzech sprawach:
– wykazaniu, w którym kraju należy zarejestrować samochód w przypadku częstego pokonywania granic (np. dojazdy do pracy w innym państwie)
– ułatwieniu procedury przerejestrowania pojazdu
– stworzeniu europejskiej bazy danych, dzięki którym dokumenty będą przesyłane pomiędzy krajami członkowskimi
– daje obywatelom i firmom możliwość wyboru między zwykłymi narodowymi tablicami, a tymi unijnymi (dla wszystkich pojazdów, które będą musiały być przerejestrowywane z powodu przeniesienia do innego państwa członkowskiego, jeśli jest to zgodne z krajowymi przepisami)
Po co nowe przepisy?
Kupowanie samochodu za granicą
„Kupujesz samochód za granicą, bo tam jest tańszy i chcesz nim w legalny sposób dojechać do domu? W części krajów to niemożliwe” – mówi Claudia May z niemieckiego automobilklubu ADAC. Problemem jest nieuznawanie w części państw tymczasowych tablic rejestracyjnych oraz brak możliwości ubezpieczenia sprowadzanego samochodu.
Wynajem
„Pojazdy przeznaczone na wynajem, zarejestrowane w jednym państwie członkowskim, nie mogą zostać przetransportowane do innego kraju i tam wypożyczane” – mówił John Lewis z Leaseurope. Jego zdaniem, dzieki uproszczeniu procedur obywatele i firmy zaoszczędzą czas i pieniądze.
Kradzieże
Jak dotąd nie istnieje także jeden, wspólny system wymiany informacji o zarejestrowanych w Europie pojazdach. Skradzione w jednym państwie członkowskim samochody są szybko przerejestrowywane. Stworzenie europejskiej bazy danych mogłoby ułatwić pracę policji i ograniczyć skalę zjawiska.
Rezolucja zostanie poddana głosowaniu plenarnemu na początku 2014.
Źródła, Parlament Europejski
IBRM Samar