General Motors buduje w Chinach fabrykę luksusowych aut Cadillac

W środę szef GM Dan Akerson położył kamień węgielny pod zakład w Szanghaju, który zapewni amerykańskiemu koncernowi rozwój na lukratywnym rynku luksusowych aut w Chinach.

Budowana kosztem 1,3 mld dol. fabryka w Szanghaju ruszy za dwa lata i ma produkować do 160 tys. aut rocznie.

– Chiny to kluczowy rynek GM na dziś i na jutro – powiedział Akerson podczas ceremonii w Szanghaju.

Już teraz GM najwięcej swoich aut sprzedaje właśnie w Chinach. W zeszłym roku amerykański koncern sprzedał w Chinach 2,8 mln aut, o jedną dziesiątą więcej niż rok wcześniej.

A przez pierwszych pięć miesięcy 2013 r. Chińczycy kupili już 1,33 mln aut GM, prawie 11 proc. więcej niż przed rokiem.

Dotąd GM skupiał się na sprzedaży Chińczykom popularnych modeli samochodów. Ale teraz amerykański koncern chce się rozwijać na rynku luksusowych aut w Chinach, który rośnie jak na drożdżach.

Zdaniem firmy doradczej McKinsey w zeszłym roku chińscy bogacze kupili 1,25 mln luksusowych aut, ustępując jedynie Amerykanom. Część ekspertów przewiduje, że do 2020 r. sprzedaż luksusowych aut w Chinach wzrośnie do 2,7 mln sztuk rocznie i będzie większa niż w USA.

Na razie GM w nikłym stopniu zarabiał ze sprzedaży aut chińskim krezusom. W zeszłym roku koncern miał udział tylko 2,5 proc. na chińskim rynku luksusowych samochód, ale GM chce to szybko zmienić, do końca dekady zwiększając swój udział w tym rynku do 10 proc.

Ma to zapewnić ekspansja w Chinach aut Cadillac, luksusowej marki amerykańskiego koncernu. W zeszłym roku Chińczycy kupili 30 tys. aut Cadillac, a do 2015 r. GM chce sprzedawać na tym rynku już 100 tys. aut tej marki rocznie.

W tym roku w jednej ze swoich fabryk w Szanghaju amerykański koncern zaczął już produkować sedana Cadillac XTS. Jaki model będzie wyjeżdżał za bramy nowej fabryki w tym mieście – GM nie ujawnia.

Budowa fabryki aut Cadillac w Szanghaju to tylko część inwestycji planowanych przez GM w Chinach. Do 2016 r. koncern zamierza tu zainwestować w sumie 11 mld dol. Plan ten przewiduje budowę poza Szanghajem trzech kolejnych fabryk aut w miastach Chongqing, Wuhan i Shenyan.

Tekst pochodzi z serwisu Wyborcza.biz, qub, AFP, Reuters