Gliwicka fabryka Nexteer Automotive deklaruje, że do końca tego roku z jej taśm zjedzie niemal 70 000 układów kierowniczych ze wspomaganiem elektrycznym (EPS), przeznaczonych do nowego modelu Opel Adam, który pochodzi ze stajni koncernu GM.
Rozpoczęcie seryjnej produkcji systemów to efekt pomyślnego zakończenia etapu testowego, zakończonego przez gliwicki zakład w roku 2012.
Testową produkcję układów EPS rozpoczęto w gliwickiej fabryce niemal rok temu w ramach nowego projektu wchodzącego w skład wartej prawie 200 mln złotych inwestycji koncernu Nexteer w Polsce.
Do końca bieżącego roku wyprodukowano łącznie 5 000 egzemplarzy, a po zakończeniu etapu testowego wolumen produkcji układów EPS dla modelu Opel Adam został zwiększony piętnastokrotnie.
„Rozpoczęcie masowej produkcji to element strategii inwestycyjnej Nexteer Automotive w Europie, polegającej na konsekwentnym rozwijaniu zakładów w Gliwicach i Tychach – mówi Rafał Wyszomirski, generalny dyrektor operacyjny koncernu Nexteer Automotive oraz prezes zarządu Nexteer Automotive Poland.
„Wiąże się także ze zwiększonym zainteresowaniem koncernów motoryzacyjnych technologią EPS, gwarantującą wysoki poziom bezpieczeństwa oraz jakości przy znacznym spadku poziomu emisji CO2 oraz zredukowaniu zużycia paliwa”.
Produkowane w Gliwicach egzemplarze EPS przeznaczone dla Opla Adam należą do najnowszej generacji układów ze wspomaganiem elektrycznym, montowanych przy kolumnie kierownicy (tzw. Column EPS lub CEPS). Powstają one na nowej, specjalnie w tym celu stworzonej linii produkcyjnej.
Poza nimi gliwicka fabryka Nexteer Automotive, funkcjonująca już od sześciu lat, wytwarza kolumny kierownicze oraz układy ze wspomaganiem hydraulicznym.
Wraz z drugą polską fabryką koncernu ulokowaną w Tychach, jest jednym z największych zakładów produkcyjnych Nexteer Automotive na świecie zarówno pod względem produkcji, jak i zatrudnienia.
W 2012 roku polskie fabryki Nexteer Automotive wyprodukowały niemal 1,5 miliona elektrycznych układów kierowniczych. W fabrykach koncernu na całym świecie z taśm produkcyjnych zjechały w tym samym czasie łącznie trzy miliony układów EPS.
W 2013 roku, m.in. dzięki zwiększeniu wolumenu produkcji w Gliwicach, liczba ta będzie jeszcze większa. Wpływ na wskaźniki produkcji ma także rosnąca popularność układów EPS stanowiących alternatywę dla tradycyjnych, hydraulicznych rozwiązań.
Producenci z branży automotive coraz częściej dostrzegają walory układów EPS takie jak poprawa bezpieczeństwa jazdy i właściwości jezdnych samochodów oraz pozytywny wpływ na środowisko, przejawiający się zmniejszeniem zużycia paliwa i ograniczeniem emisji CO2 do atmosfery.
Jak przewidują analitycy Nexteer, pod koniec obecnej dekady ponad połowa samochodów na świecie ma być wyposażona w elektrycznie układy kierownicze.
Źródła, Nexteer Automotive
IBRM Samar