Od rynku części zamiennych do branży rozwiązań obejmujących cały cykl życia pojazdu – w taką stronę powinien zmierzać aftermarket wg raportu FIGIEFA i firmy Roland Berger.
Przemysł motoryzacyjny jest jednym z kluczowych sektorów gospodarki w Europie i trzecią co do wielkości kategorią wśród wydatków konsumentów, po mieszkalnictwie i żywności. Wartość sektora motoryzacyjnego to około 118 miliardów euro w samej Unii Europejskiej, z czego niezależnego rynku części zamiennych (IAM) to 73 miliardy euro, czyli około 62%. IAM jest szczególnie ważny w przypadku serwisowanie i naprawy pojazdów starszych niż cztery lata – to około 195 milionów samochodów, czyli 70% obecnie poruszających się po drogach europejskich – wskazuje we wspólnym raporcie FIGIEFA (European Federation of Independent Automotive Aftermarket Distributors) i firma Roland Berger.
Przemysł motoryzacyjny to 12,8 mln miejsc pracy w UE. W ramach niezależnego rynku części i napraw pojazdów w UE działa pond 280 tys. niezależnych dystrybutorów części i warsztatów – to ponad 1,1 mln stanowisk pracy dla wykwalifikowanych pracowników (1,5 mln w 2010 r.). Dla porównania, warsztaty autoryzowane przez producentów pojazdów stworzyły w UE około pół miliona miejsc pracy.
Jednocześnie IAM jest pod ciągłą presją, aby się rozwijać, jednocześnie minimalizując wpływ zagrożeń. Badanie przeprowadzone wśród ponad 380 członków FIGIEFA wskazuje na presję cenową (w tym gotowość/zdolność konsumentów do płacenia, ryzyko związane z łańcuchem dostaw itp.), w połączeniu ze wzrostem kosztów komponentów jako kluczowe negatywne trendy. Biorąc pod uwagę te presje, jak IAM może rozwijać się i jednocześnie maksymalizować swój pozytywny wpływ na Europę jako całość?
Nowa wizja – cykl życia pojazdu w sercu strategii aftermarketu
W ocenie twórców raportu, dystrybutorzy części powinni skupić się na dwóch kierunkach strategicznych. Po pierwsze – maksymalizować wydajność swojej działalności, utrzymując lub zwiększając poziom usług, jednocześnie optymalizując koszty i dostarczając rozwiązania cyfrowe. Po drugie, powinni nadal wspierać warsztaty w koncentrowaniu się na ich podstawowej działalności, jaką jest serwisowanie i naprawa pojazdów. Jeśli dystrybutorzy hurtowi zdołają jednocześnie zrealizować te dwa zadania, mogą liczyć na znaczące możliwości wzrostu – czytamy w raporcie.
Jeśli uda się znaleźć rozwiązanie korzystne dla producenta, dystrybutora, warsztatu i klienta – ekosystem rynku części zamiennych zachowa swoją równowagę. Kluczowym testem dla producentów pojazdów i części będzie to, jak pojazdy elektryczne będą serwisowane w przyszłości.
Warsztaty muszą radzić sobie z wyzwaniami, takimi jak brak wykwalifikowanej siły roboczej i przekazywanie działalności kolejnym pokoleniom, jednocześnie pozostając otwarte na innowacje i doskonalenie – na przykład poprzez korzystanie z rozwiązań opartych na oprogramowaniu i najnowszej technologii diagnostycznej – podkreślają autorzy raportu.
Biorąc pod uwagę intencję Unii Europejskiej, aby zwiększyć konkurencyjność kluczowych branż na jednolitym rynku oraz w obliczu rosnącej globalnej konkurencji, byłoby logiczne, aby decydenci polityczni dostrzegli, że rynek motoryzacyjnych części zamiennych jest kluczową częścią szerszego przemysłu motoryzacyjnego i odgrywa zasadniczą rolę w utrzymaniu konkurencyjności Unii Europejskiej. W idealnym scenariuszu polityka przemysłowa UE pozwoli łańcuchowi wartości rynku części zamiennych na osiągnięcie pełnego potencjału.
„Wraz z rozpoczęciem nowego mandatu legislacyjnego UE, który kładzie silny nacisk na konkurencyjność przemysłową Europy, rynek niezależnych części zamiennych musi stać się częścią agendy dot. konkurencyjności przemysłu motoryzacyjnego. W przeciwnym razie UE nie będzie w stanie konkurować i dostarczać obywatelom usług mobilności Made in Europe” – mówi Sylvia Gotzen, Dyrektor Generalna FIGIEFA.
Biorąc pod uwagę strategiczne znaczenie cyklu życia pojazdu, twórcy raportu sugerują, że być może nadszedł czas, aby zmienić pozycjonowanie IAM, który zasługuje na to, aby być postrzeganym jako fundamentalna część przemysłu motoryzacyjnego przez wszystkich zaangażowanych w rynek graczy. Jednym ze sposobów, aby pomóc w osiągnięciu tego celu, mogłoby być nadanie nowej nazwy sektorowi w sposób, który podkreśli jego znaczenie dla całego cyklu życia pojazdu – na przykład, nazwanie go „branżą rozwiązań obejmujących cykl życia pojazdu”. Wysłanie takiego silnego sygnału do Europy mogłoby w ocenie twórców raportu wzmocnić pozycję niezależnego rynku w dyskusjach na poziomie zarządów i decydentów politycznych.
Pełny raport dostępny jest pod linkiem.
Źródło: motofaktor.pl