Tychy rozkręcają produkcję chińskich aut Leapmotor

„Produkcja w Tychach jest kontynuowana w normalnym, oczekiwanym tempie, obecnie jest ona w fazie rozkręcania produkcji modelu T03” – tak przedstawiciele koncernu Stellantis komentują dla samar.pl informacje polskich mediów o wstrzymaniu inwestycji w Polsce przez chiński koncern Leapmotor

Jak poinformował późnym wieczorem w poniedziałek portal money.pl, chiński producent samochodów elektrycznych Leapmotor miał podjąć decyzję o wstrzymaniu planów inwestycji w Polsce. Informacja ta pochodzić ma z korespondencji, do której dotarł portal money.pl. Według ustaleń dziennikarzy, Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) została poinformowana w drugiej połowie października o tej decyzji Leapmotor. Powodem wstrzymania inwestycji ma być z kolei decyzja Unii Europejskiej o wprowadzeniu ceł na samochody elektryczne importowane do Europy z Chin. Przedstawiciel PAIH potwierdzili money.pl, że Leapmotor tłumaczy tę decyzję poleceniem wydanym przez chińskie Ministerstwo Gospodarki.

Chodzi najpewniej o planowane uruchomienie w fabryce Stellantisa w Tychach seryjnej produkcji modelu Leapmotor T03. Samar.pl poprosił o komentarz w tej sprawie przedstawicieli koncernu Stellantis, do którego należy 51 proc. udziałów w Leapmotor International, spółce powołanej w celu sprzedaży aut producenta z Kraju Środka poza rynkiem macierzystym. Otrzymaliśmy z biura prasowego oficjalne oświadczenie w imieniu firm Stellantis, Leapmotor oraz Leapmotor International, które jak napisano „można przypisać ogólnemu rzecznikowi firmy”. Brzmi ono następująco: „Produkcja w Tychach jest kontynuowana w normalnym, oczekiwanym tempie, obecnie jest ona w fazie rozkręcania produkcji modelu T03”.

Jak pod koniec lipca br. potwierdziła nam Agnieszka Brania, kierownik ds. komunikacji i PR w fabrykach Stellantisa w Polsce, w Tychach „zmontowano z powodzeniem pierwsze jednostki przedprodukcyjne modelu Leapmotor T03”. – Pojazdy Leapmotor mogą być montowane w dowolnym zakładzie Stellantis na całym świecie, niektóre również w Europie. Jak na razie konkretne lokalizacje nie zostały potwierdzone. Wybór zakładu opiera się na jakości, kosztach i dostępności mocy produkcyjnych. Nasz zakład w Tychach spełnia te kryteria, ocenione we współpracy z Leapmotor, w ramach pragmatycznej analizy każdego wariantu, jako zapewniający klientom korzyści płynące z doświadczenia Stellantis – podała wtedy Agnieszka Brania. 

Poza zakończeniu w tym roku produkcji w Tychach modeli Fiat/Abarth 500 i Lancia Ypsilon zakład wytwarza trzy nowe auta: Jeep Avenger, Fiat 600 i Alfa Romeo Junior. Pytanie czy dołączy do nich Leapmotor T03 pozostaje zatem otwarte. 

To jednak nie wszystko. W październiku br. Leapmotor International zapowiedział wejście na polski rynek z początkiem 2025 roku. Polska ma być kolejnym – po Belgii, Francji, Niemczech, Grecji, Włoszech, Luksemburgu, Malcie, Holandii, Portugalii, Rumunii, Hiszpanii, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii – rynkiem w Europie, na który Leapmotor wprowadzi swoje auta elektryczne. Ich dystrybucją będą zajmowali się wybrani dealerzy marki Stellantis. Do sprzedaży trafić ma m.in. T03, montowany już w Tychach kompaktowy, pięciodrzwiowy samochód z segmentu A. 

Opracowanie: Paweł Janas

Źródło: SAMAR