Komisja Europejska wybrała 134 projekty transportowe, które otrzymają ponad 7 miliardów euro dotacji z unijnego programu infrastrukturalnego „Łącząc Europę”.
Około 83 proc. środków ma zostać przeznaczonych na wsparcie projektów realizujących cele klimatyczne UE, poprawę i modernizację unijnej sieci kolejowej, śródlądowych dróg wodnych i szlaków morskich wzdłuż transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Projekty kolejowe otrzymają 80 proc. z 7 mld euro. Ponadto zmienione rozporządzenie TEN-T zacznie obowiązywać od 18 lipca.
Finansowanie ma zostać przeznaczone na duże projekty mające na celu poprawę transgranicznych połączeń kolejowych wzdłuż sieci bazowej TEN-T – w bałtyckich państwach członkowskich (Rail Baltica), między Francją a Włochami (Lyon-Turyn) oraz między Danią a Niemcami (tunel Fehmarnbelt).
Około 20 portów morskich w Irlandii, Hiszpanii, Finlandii, Holandii, Niemczech, na Malcie, Litwie, Cyprze, w Chorwacji, Grecji i w Polsce otrzyma wsparcie na modernizację infrastruktury, z których część umożliwi im dostarczanie statkom energii elektrycznej z lądu lub przesyłanie energii odnawialnej.
Prace nad infrastrukturą śródlądowych dróg wodnych mają poprawić połączenia transgraniczne między Francją a Belgią w dorzeczu Sekwany i Skaldy oraz między Rumunią a Bułgarią na Dunaju. Porty śródlądowe w Austrii, Niemczech i Holandii również otrzymają finansowanie, aby mogły nadal promować europejską sieć rzek i kanałów na rzecz zrównoważonego transportu.
W przypadku transportu drogowego, uruchomienie współpracujących inteligentnych systemów i usług transportowych (ITS) oraz stworzenie nowych, bezpiecznych parkingów zwiększy bezpieczeństwo zarówno osób prywatnych, jak i profesjonalistów.
Projekty dotyczące zarządzania ruchem lotniczym mają nadal rozwijać jednolitą europejską przestrzeń powietrzną, tak aby transport lotniczy stał się bardziej wydajny, bezpieczniejszy i bardziej zrównoważony.
Ponadto kilka projektów umożliwi zwiększenie przepustowości wzdłuż pasów solidarności UE-Ukraina, utworzonych w celu ułatwienia importu i eksportu między Ukrainą a UE. Projekty te obejmują: poprawę infrastruktury transportu drogowego na przejściach granicznych między Ukrainą, Mołdawią i Rumunią; prace mające na celu zwiększenie przepustowości na kolejowym przejściu granicznym Węgry-Ukraina; nowy odcinek drogi w Polsce, przedłużający ją do granicy z Ukrainą; a także badania i prace mające na celu integrację ukraińskiego systemu kolejowego z UE.
Opracowanie: PJ
Źródło: SAMAR