CEPiK 2.0 zagrożony

Więcej danych zbieranych w Centralnej Ewidencji Pojazdów oraz Centralnej Ewidencji Kierowców miało ułatwić wszystkim zmotoryzowanym życie, pozwalając załatwić więcej formalności online. Jednak projekt CEPiK 2.0 jest zagrożony. Samorządowcy chcą przesunięcia jego wprowadzenia w życie o co najmniej pół roku.

Zgodnie z przyjętymi już rozwiązaniami 4 stycznia 2016 r. ma zacząć obowiązywać nowa wersja Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK 2.0). Celem zmian jest zapewnienie możliwości sprawnego realizowania większej liczby usług drogą elektroniczną. Zgodnie z przygotowanymi przez resort spraw wewnętrznych przepisami każdy kierowca ma mieć możliwość sprawdzenia przez internet swojej liczby punktów karnych. Pracodawcy będą mogli sprawdzić uprawnienia swoich pracowników do kierowania pojazdami. Uruchomiona ma być też usług, dzięki której będzie możliwe sprawdzenie szkół nauki jazdy.

Poza tym do obu ewidencji ma trafiać większa liczba danych, m.in. o przeprowadzonych badaniach technicznych samochodu (także tych zakończonych negatywnym wynikiem) czy o zdarzeniach ubezpieczeniowych.

Zmiany wydają się iść w dobrym kierunku, jednak z ich realizacją nie wszystko może być w porządku. Zarząd Związku Powiatów Polskich zarzuca administracji rządowej, iż mogą wystąpić poważne problemy, by od stycznia ewidencje działały poprawnie. A to z kolei może spowodować, że wielu interesantów będzie miało kłopoty z załatwieniem w urzędach swoich spraw.

Najważniejsze problemy z wdrożeniem CEPiK 2.0 wg ZPP:
– kilkanaście niezbędnych z punktu widzenia obowiązywania nowych przepisów aktów wykonawczych nie tylko nie jestwydanych, ale albo nie są jeszcze wstępnie opracowane, albo mają dopiero rozpoczętą procedurę konsultacji społecznych;
– nie wiadomo, kto dostarczy w porę katalog marek i typów pojazdów – determinujący możliwość zarejestrowania pojazdu;
– nie jest rozpoczęta procedura wydawania użytkownikom certyfikatów umożliwiających wprowadzanie danych do systemu;
– Państwowa Wytwórnia Papierów Wartościowych, która jest odpowiedzialna za wdrożenie systemu od strony informatycznej, publicznie podaje, że prace wytwórcze nowego systemu zostaną zakończone do połowy marca 2016 r., a zakończenie pilotażu wdrożenia jest możliwe do połowy maja przyszłego roku;
– nie przeprowadzono jak dotąd żadnych testów funkcjonowania połączeń między powiatami a centralną bazą, brak takiego połączenia uniemożliwi czy to rejestrację pojazdu, czy wydawanie praw jazdy. 

Zarząd Związku Powiatów Polskich wnosi jednocześnie o przesunięcie terminu wejścia w życie przepisów dot. systemu CEPiK 2.0 o co najmniej pół roku i wprowadzenia wcześniej przepisów przejściowych, które pozwolą sprawnie działać administracji samorządowej.