Lider Europarlamentu chce rewizji zakazu rejestracji aut spalinowych od 2035 roku?

Europejska Partia Ludowa, największa grupa prawodawców w Parlamencie Europejskim, będzie dążyć do osłabienia planowanego na 2035 r. wycofania z rynku nowych samochodów z konwencjonalnymi silnikami.

EPL w ostatnich unijnych wyborach umocniła swoją pozycję w Parlamencie Europejskim wprowadzając do tej instytucji ustawodawczej aż 188 spośród 720 wszystkich europosłów. Na spotkaniu w Portugalii w tym tygodniu, legislatorzy z grupy omawiają priorytety polityczne na następną pięcioletnią kadencję Europarlamentu. Jeden z priorytetów, z którym zapoznała się agencja Reuters, zakłada m.in: „rewizję przepisów dotyczących redukcji emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych, aby umożliwić stosowanie alternatywnych paliw bezemisyjnych po 2035 roku”.

UE przyjęła w zeszłym roku politykę, która zakaże sprzedaży nowych aut emitujących CO2 od 2035 r., skutecznie kończąc sprzedaż nowych pojazdów z silnikami spalinowymi napędzanymi benzyną i olejem napędowym. Komisja Europejska zobowiązała się jednak do stworzenia ścieżki prawnej dla sprzedaży nowych samochodów, które są napędzane wyłącznie tzw. e-paliwami, czyli syntetycznymi paliwami, które mogą być używane w samochodach z silnikiem spalinowym zamiast benzyny. 

Mogłoby to pozwolić producentom samochodów na opracowanie i dalszą sprzedaż nowej generacji samochodów z silnikami spalinowymi, które byłyby napędzane wyłącznie certyfikowanymi paliwami neutralnymi pod względem emisji CO2 i wyposażone w technologię zapobiegającą ich uruchomieniu po napełnieniu benzyną lub olejem napędowym.

EPL nie sprecyzowała, w jaki sposób chciałaby zmienić politykę dotyczącą emisji CO2 przez samochody. W dokumencie dodano jedynie, że grupa chce „zrewidować zakaz stosowania silników spalinowych i opracować najnowocześniejszą technologię silników spalinowych”.

Opracowanie: PJ

Źródło: SAMAR