Stacje kontroli pojazdów od wielu już lat apelują do władz o waloryzację, niezmienianych od blisko dwóch dekad, stawek opłat za badania techniczne. Niedawno za diagnostami wstawili się do Ministerstwa Infrastruktury senatorowie. Czy teraz resort wyjdzie naprzeciw oczekiwaniom branży?
Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów (PISKP) w ostatnich tygodniach ponownie intensywnie apeluje do polskich władz o waloryzację (regulowanych przez państwo) opłat za przeprowadzanie badań technicznych pojazdów. Przedstawiciele Izby zwracają uwagę, że stacjom coraz trudniej jest bowiem realizować to, do czego zostały powołane, coraz trudniej jest weryfikować stan techniczny pojazdów i prewencyjnie eliminować z ruchu te niesprawne, gdy trzeba to robić za stawki, które zostały określone blisko 20 lat temu. Ponadto według PISKP, w obecnych realiach gospodarczych, coraz trudniej jest pokryć rosnące koszty prowadzenia przedsiębiorstwa.
Tematem waloryzacji opłat za badania techniczne i trudnej sytuacji stacji kontroli pojazdów zajęła się na początku kwietnia br. Komisja Infrastruktury Senatu RP. Przedstawiciele branży motoryzacyjnej przedstawili patologie obecnego stanu rzeczy, a senatorowie obiecali wsparcie diagnostów w ich staraniach o zmianę stawek. Senacka Komisja przyjęła jednocześnie stanowisko skierowane do Ministra Infrastruktury. W opinii Komisji rozwiązanie problemu waloryzacji opłat za badania techniczne powinno stać się priorytetem w działalności resortu.
Czy stało się takim priorytetem? Trudno powiedzieć. Spytaliśmy w resorcie infrastruktury czy ministerstwo planuje podjęcie prac nad waloryzacją opłaty za badania techniczne, która dziś wynosi 98 zł. A może takie prace już trwają? Interesowało nas ponadto, jakie są argumenty za, a jakie przeciw waloryzacji. – Stawki opłat za przeprowadzenie badania technicznego pojazdów nie są powiązane z wysokością minimalnego wynagrodzenia. Prowadzone w Ministerstwie Infrastruktury analizy dotyczą m.in. wzrostu kosztów prowadzenia stacji kontroli pojazdów i wpływu zmiany cen na przeprowadzanie poszczególnych czynności w ramach badania technicznego. Pod uwagę brana jest także zmiana w wysokości wynagrodzeń na rynku pracy. Jednocześnie analizowane są rozwiązania, jakie występują w przypadku badań technicznych pojazdów w innych państwach członkowskich UE. Na tym etapie jest jednak za wcześnie na podanie szczegółowych informacji dotyczących zmian w systemie opłat za przeprowadzenie badań technicznych pojazdów – poinformowała IBRM Samar Anna Szumańska, rzeczniczka prasowa Ministerstwa Infrastruktury.
Warto przypomnieć, że wysokość opłat za badania techniczne została określona już blisko 20 lat temu. Rozporządzenie zostało ogłoszone 29 września 2004 roku, a obowiązuje od 29 października 2004 roku. Stawki za badania techniczne nigdy nie były waloryzowane, a jak twierdzą przedstawiciele PISKP, przez te 20 lat koszty wykonywania badań technicznych wzrosły diametralnie. Zgodnie z delegacją ustawową, wynikającą z 84a ust. 1 pkt 3 i ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym minister właściwy do spraw transportu określa w drodze rozporządzenia wysokość opłat za przeprowadzenie badań technicznych, zaś wydając rozporządzenie minister właściwy do spraw transportu powinien uwzględnić w szczególności koszty wykonywania badań technicznych – zaznacza PISKP.
Opracowanie: Paweł Janas
Źródło: SAMAR