Są pierwsze ofiary unijnych norm, które wejdą w życie w lipcu 2024 r. Dwa modele Porsche wkrótce znikną z oferty. Wśród nich są jednak dwa wyjątki — i to te najbardziej imponujące.
Następców jeszcze nie ma, a obecnych modeli zaraz nie będzie. Taka sytuacja trafiła się Porsche, ale tylko w Unii Europejskiej.
W pierwszych dniach lipca 2024 r. w UE (i w krajach stosujących jej legislację) wchodzą bowiem w życie nowe normy bezpieczeństwa o nazwie General Safety Regulation 2. Dotyczą one głównie systemów asystujących prowadzącemu. Unia wprowadza również nowe przepisy związane z cyberbezpieczeństwem aut. Niestety, żadnej z norm nie spełniają dwa modele Porsche: 718 Boxster i 718 Cayman. A to oznacza, że od momentu wejścia w życie nowych przepisów nie będzie można dokonać pierwszej rejestracji tych modeli ani w Unii Europejskiej, ani w państwach stosujących jej przepisy. Producent musi je więc wycofać z rynku. Niemniej są wyjątki.
Trzeba przyznać: Porsche 718 Boxster i Cayman młode nie są. Obecne generacje tych modeli zadebiutowały w 2012 r., a w 2016 r. przeszły solidną modernizację. Wówczas nie można było wdrożyć wchodzących wkrótce w życie unijnych norm cyberbezpieczeństwa, ponieważ nowe uregulowania nakazują monitorowanie związanych z nim działań już na etapie konstruowania samochodu. Porsche mogłoby jeszcze dostosować aktualnego Boxstera i Caymana do nowych wymogów, ale to się po prostu nie opłaca. Zwłaszcza że następcy są praktycznie gotowi. W oficjalnym komunikacie Porsche podkreśla, że regularnie sprawdza poziom cyberbezpieczeństwa we wszystkich swoich modelach.
Na razie nie znamy dokładnej daty, kiedy obecne wcielenia Porsche 718 Boxstera i 718 Caymana znikną z oferty. 3 kwietnia 2024 r. nadal można było je w Polsce zamawiać.
Porsche wciąż będzie jednak oferować w Unii Europejskiej dwie wyjątkowo mocne wersje obu modeli: 718 Cayman GT4 RS (500 KM) i 718 Spyder RS (również 500 KM). Ze względu na ich niewielki wolumen produkcji podlegają one innym unijnym przepisom.
W 2025 r. pojawią się nowe generacje Porsche 718 Boxstera i Caymana. Mają one otrzymać napęd elektryczny.
Źródło: auto-swiat.pl