Nissan informuje, że w okresie I-XII 2012 odnotował rekordowo wysoki udział w rynku wynoszący 3,9%. To wzrost o 0,1% w stosunku do 2011 r. Wzrost ten odpowiada sprzedaży 665 756 pojazdów w 2012 r. na całym rynku europejskim, który skurczył się w stosunku do 2011 r., kiedy to Nissan sprzedał 683 813 pojazdów. W grudniu firma sprzedała łącznie 51 405 pojazdów.
Inwestycje na największych rynkach Nissana, w tym w Wlk.Brytanii i Rosji, przynoszą efekty. W krajach tych Nissan odnotował wzrosty w ujęciu rok do roku odpowiednio o 10 i 11%. W Wlk. Brytanii rok zakończył się także rekordowo wysokim udziałem w rynku i wolumenem sprzedaży. Zakłady Nissana w Sunderland wyprodukowały ponad 500 000 pojazdów, co dało im pozycję największej fabryki motoryzacyjnej w Wlk.Brytanii.
Nissan potwierdził też swoją pozycję jako najlepiej sprzedającej się marki azjatyckiej w Hiszpanii, przy wysokim udziale w rynku wynoszącym 5,2%. Wzrost udziału w rynku w 2012 r. firma odnotowała zresztą w 22 europejskich krajach mimo coraz bardziej zaciętej konkurencji i dekoniunktury na europejskim rynku motoryzacyjnym w minionym roku.
Wzrost sprzedaży w Europie jest zasługą wysokiego popytu na crossovera Nissan Qashqai, który w 2012 r. stanowił ponad 1/3 łącznej liczby sprzedanych pojazdów marki. Mimo że od premiery rynkowej modelu upłynęło 6 lat, w Europie sprzedano 250 578 tych aut, czyli więcej niż w 2011 r. Do wzrostu przyczynił się również Juke. Sprzedaż małego SUV-a zwiększyła się o 13% w 2012 r.
Paweł Bielecki, szef polskiego oddziału Nissana, skomentował wyniki 2012 r., podkreślając skalę wyzwań, które stały przed firmą: – Fakt, że nie pokazaliśmy żadnego nowego modelu mógł stawiać nas na przegranej pozycji. Tak się jednak nie stało. Nasz bestseller Qashqai, którego sprzedaliśmy w ilości 7 543 szt. pokazał, że na dobre stał się synonimem najlepszego crossovera na rynku.
Qashqai stanowił ponad 55% całej sprzedaży Nissana. Sprzedano też 2 511 egzemplarzy modelu Juke (19% udział w sprzedaży). Micra sprzedała się w ilości 1 576 szt. i odpowiednio 12% ogólnej sprzedaży marki. Listę najlepiej sprzedających się modeli Nissana dopełnia model Note ze sprzedażą w roku kalendarzowym 2012 na poziomie 1 092 sztuk. Paweł Bielecki podkreśla, że „dla Nissana rok rozrachunkowy kończy się dopiero 31 marca, dlatego też jest jeszcze za wcześnie, aby świętować sukcesy”.
Nissan/wnp.pl (AG)