Volvo Group i Daimler Truck AG zawarły wiążące porozumienie o utworzeniu spółki joint venture. Jej celem jest rozwój systemów ogniw paliwowych, ich wprowadzenie do produkcji seryjnej oraz sprzedaż – przede wszystkim do zastosowania w ciężkich samochodach ciężarowych.
Obaj partnerzy chcą uczynić nową spółkę światowym liderem w produkcji ogniw paliwowych, a tym wnieść swój wkład w rozwój neutralnego dla klimatu i zrównoważonego transportu, planowany do 2050 r. Volvo Group nabędzie 50 procent udziałów w spółce Daimler Truck Fuel Cell GmbH & Co. KG za sumę ok. 0,6 miliarda euro w formule bez zadłużenia i bez środków pieniężnych (cash free ‒ debt free). Finalizacja transakcji spodziewana jest w pierwszej połowie 2021 roku. Będzie ona jeszcze podlegała kontroli fuzji ze strony właściwych władz i musi uzyskać inne zatwierdzenia.
Oba przedsiębiorstwa planują przeprowadzenie testów ciężarówek napędzanych ogniwami paliwowymi z udziałem klientów w ciągu około trzech lat. Rozpoczęcie produkcji seryjnej tych pojazdów przewidziano na drugą połowę obecnej dekady.
– Dla Daimler Truck AG i naszego przyszłego partnera, Volvo Group, wodorowe ogniwo paliwowe jest rozwiązaniem technicznym kluczowym dla rozwoju transportu przyszłości o neutralnym bilansie dwutlenku węgla. Oba podmioty w pełni i całkowicie włączają się w realizację celów Porozumienia Paryskiego w sprawie ochrony klimatu, a więc także w dekarbonizację drogowego transportu towarowego i innych branż. Z tego powodu angażujemy się również w stworzenie wspólnej, sprawnie rozwijającej się firmy, która zajmie się seryjną produkcją systemów ogniw paliwowych – mówi Martin Daum, prezes zarządu Daimler Truck AG i członek zarządu Daimler AG.
Systemy ogniw paliwowych, oprócz samochodów ciężarowych, można stosować także w innych obszarach. Spółka joint venture opracuje więc system o wielu poziomach mocy. Jednym z rozwiązań będzie podwójny system o mocy ciągłej 300 kW, przeznaczony dla ciężkich samochodów ciężarowych do transportu dalekobieżnego. Ponieważ wdrożenie tej techniki w ciężkich samochodach ciężarowych jest bardzo wymagające, produkty spółki joint venture idealnie nadadzą się również do innych zastosowań, takich jak np. stacjonarne wytwarzanie energii elektrycznej – czytamy w komunikacie.
Rolls-Royce plc i Daimler Truck AG podpisały w tym roku list intencyjny o współpracy w zakresie neutralnego pod względem emisji CO2 zasilania awaryjnego dla obiektów o istotnym znaczeniu dla bezpieczeństwa (np. centrów przetwarzania danych) – za pomocą stacjonarnych generatorów mocy opartych na ogniwach paliwowych. Mają one być bezemisyjną alternatywą dla silników wysokoprężnych, których aktualnie używa się jako awaryjnych generatorów mocy. Umowa kooperacyjna powinna zostać wypracowana i podpisana do końca roku.
Daimler Truck AG i Volvo Group obejmą równe udziały w spółce joint venture działającej w dziedzinie ogniw paliwowych. Jednak firmy te pozostaną konkurentami we wszystkich innych obszarach działalności, takich jak technika motoryzacyjna czy integracja ogniw paliwowych w pojazdach.
Źródło: www.evertiq.pl