Niemiecki producent baterii otrzyma rządowy grant w wysokości 300 mln EUR na rozwój i produkcję ogniw litowo-jonowych. To tylko część niemieckiego programu rozwoju przemysłu bateryjnego.
Przedsięwzięcie Varty zaliczany jest do ważnych projektów stanowiących przedmiot wspólnego europejskiego zainteresowania (zwanych projektami IPCEI – z ang. important projects of common European interest). Rozwój europejskiego przemysłu bateryjnego umożliwi bowiem zmniejszenie zależności od importu tych istotnych komponentów z Azji. Oprócz Varty, wsparcie na rozwój i produkcję baterii otrzymają cztery inne przedsiębiorstwa: BASF, BMW Group, Opel i Umicore, a łączna kwota inwestycji to 1,5 mld EUR.
Pierwszy grant wręczono oficjalnie 30 czerwca. Varta przeznaczy otrzymane środki na działalność badawczo-rozwojową nad nową generacją ogniw litowo-jonowych oraz inwestycje w masową produkcję akumulatorów do samochodów elektrycznych, zlokalizowaną w dwóch krajach związkowych: Bawarii i Badenii-Wirtembergii. Do końca przyszłego roku firma utworzy około 1000 nowych miejsc pracy w Ellwangen i Nördlingen.
– To oczywiste, że obecnie producenci akumulatorów są coraz bliżej swoich klientów – mówi Stefan Di Bitonto, ekspert ds. motoryzacji Federalnej Agencji Handlu Zagranicznego (Germany Trade & Invest, GTAI). – W Niemczech znajduje się centrum europejskiego przemysłu motoryzacyjnego i widzimy wzrost wolumenu inwestycji w tym sektorze w różnych niemieckich krajach związkowych: przede wszystkim CATL w Turyngii, Northvolt w Dolnej Saksonii, Farasis w Saksonii-Anhalt i ostatnio Tesla w Brandenburgii. Wierzymy, że w przyszłości niemiecki przemysł motoryzacyjny będzie otrzymywał większość akumulatorów do swoich pojazdów elektrycznych bezpośrednio z Niemiec – dodaje Di Bitonto.
The European Battery Allianc ocenia, że do połowy 2020 roku wartość rynku akumulatorów wyprodukowanych w Europie może osiągnąć nawet 250 mld EUR.
Źródło: www.evertiq.pl