Volvo i Daimler podejmą współpracę nad napędami wodorowymi dla ciężarówek
To na pewno dobra informacja dla autobusów. Aktualnie rynek ogniw paliwowych zdominowany jest przez jednego producenta ogniw – kanadyjską firmę Ballard, co – jak każda tego typu sytuacja – nie sprzyja rozwoju konkurencji, czy masowej produkcji. Po wprowadzeniu tutaj nowych rozwiązań, należy spodziewać się rozwoju transportu napędzanego wodorem zgodnie z efektem skali – najpierw transport towarowy, potem pasażerski.
Szwedzka Grupa Volvo i produkujący ciężarówki oddział niemieckiego Daimlera porozumieli się w sprawie współpracy nad stworzeniem systemów wodorowych ogniw paliwowych dla pojazdów ciężarowych – ogłosiły spółki we wtorek, 21 kwietnia.
Cel: ogniwa paliwowe
Zgodnie z komunikatem Grupy Volvo i koncernu ze Stuttgartu, za opracowanie i produkcję ogniw paliwowych będzie odpowiedzialna nowa niezależna spółka joint venture. Powstanie ona z przekształcenia i usamodzielnienia sekcji Daimler Truck zajmującej się dotychczas pracami w zakresie napędów wodorowych. Szwedzki producent ciężarówek wykupi w niej 50 proc. udziałów za kwotę ok. 600 mln euro.
Porozumienie ma pozwolić na obniżenie kosztów prac badawczo-rozwojowych i przyśpieszyć wdrożenia samochodów ciężarowych na wodór. JV ma również rozpatrywać „inne zastosowania (technologii – PAP) w kontekstach motoryzacyjnych i innych”. Grupa Volvo i Daimler podkreślili znaczenie tego rodzaju rozwiązań dla osiągnięcia neutralności węglowej w Europie. Jak wskazali producenci, „współpraca stała się jeszcze ważniejsza w kontekście obecnego załamania gospodarczego”.
Perspektywa 2025
Obie spółki przystępujące do współpracy zamierzają wprowadzić do swojej oferty pojazdy ciężarowe napędzane wodorem po 2025 r. Ogłoszona we wtorek wstępna umowa jest niewiążąca. W ostatecznym kształcie ma zostać sformułowana przed końcem trzeciego kwartału br. Pomimo zawarcia porozumienia ws. ciężarówek z ogniwami paliwowymi Daimler Truck i Grupa Volvo pozostaną rywalami we wszystkich pozostałych obszarach działalności – zaznaczyły spółki w komunikacie.
Źródło: www.infobus.pl