– Jednostka napędowa 3.0 TDI o mocy 255 kW (347 KM) i momencie
obrotowym 700 Nm – 48-woltowy system mild-hybrid i elektrycznie napędzana sprężarka – Doskonałe połączenie wydajności i sportowego ducha |
Ingolstadt, 18 kwietnia 2019 r. Po raz pierwszy w historii modelu, Audi S5 (łączne zużycie paliwa w l/100 km: 6,2; łączna emisja CO2 w g/km: 163 – 161 g/km) ma pod maska mocnego Diesla V6. Silnik 3.0 TDI, zarówno w wersji S5 Coupé, jak i w wersji S5 Sportback, wytwarza 255 kW (347 KM) mocy i dostarcza do skrzyni biegów 700 Nm momentu obrotowego. Elektrycznie napędzana sprężarka zapewnia wysoką dynamikę, a system mild-hybrid zwiększa wydajność. Takie połączenie mocy, wysokiego momentu obrotowego i wydajności, czyni z S5 samochód unikalny w swoim segmencie. |
Silnik 3.0 TDI: wysoki moment obrotowy Jednostka napędowa 3.0 TDI montowana w Audi S5 to najmocniejszy silnik wysokoprężny V6 w ofercie czterech pierścieni. Wyjątkowe połączenie dynamiki i wydajności wyróżnia ten model w całym segmencie. Jego moc to 255 kW (347 KM), a moment obrotowy 700 Nm dostępny jest w przedziale od 2500 do 3100 obr./min. Pomimo znacznie wyższych osiągów, zużycie paliwa wg. standardów NEDC skorelowanych ze standardami WLTP, wynosi zaledwie 6,2 litra oleju napędowego na 100 kilometrów, a emisja CO2 to 161 gram na kilometr. Nowe modele S5 (zarówno Coupé TDI jak i S5 Sportback TDI) zużywają średnio o 19 procent mniej paliwa niż ich poprzednicy z silnikami benzynowymi, mimo, że wytwarzają znacznie wyższy moment obrotowy. Sześciocylindrowy Diesel rozpędza S5 Coupé od 0 do 100 km/h w 4,8 sekundy, a S5 Sportback w 4,9 sekundy. Elektronicznie ograniczona prędkość maksymalna to 250 km/h. Dzięki tym czynnikom, wysokoprężna jednostka napędowa V6 jest doskonałą bazą dla zwrotności, spontanicznego przyspieszania, niskiego zużycia paliwa i dużego zasięgu tego modelu. Charakteryzuje się również sportowym dźwiękiem i równomiernym wchodzeniem na obroty. Silnik TDI w modelach S współpracuje teraz z elektrycznie napędzaną sprężarką EAV oraz z systemem mild-hybrid MHEV. Oba te podzespoły wbudowane są w znajdującą się tu w standardzie 48-woltową główną sieć elektryczną. Po raz pierwszy w modelu S5 TDI, mocny, 48-woltowy alternator-rozrusznik (RSG) jest sercem systemu mild-hybrid. Jego maksymalna moc rekuperacji to 8 kW. Z myślą o podzespołach napędzanych z 12-woltowego systemu elektrycznego, konwerter prądu stałego obniża napięcie. Centrum dystrybucji energii jest kompaktowy, chłodzony powietrzem akumulator litowo-jonowy o pojemności 0,5 kWh. Zamontowano go pod podłogą bagażnika. EAV: szybkie wsparcie turbosprężarki Elektrycznie napędzana sprężarka w Audi S5 TDI to nowość w tym segmencie pojazdów. Montuje się ją blisko silnika w tzw. bypassie za chłodnicą międzystopniową. Na pierwszy rzut oka EAV wygląda jak konwencjonalna turbosprężarka. Jednak w tym przypadku koło turbiny zastąpione zostało kompaktowym silnikiem elektrycznym. Silnik ten, o mocy 7 kW, w około 300 milisekund rozpędza koło sprężarki do prędkości obrotowej 65 000 obr./min. Sprężarka aktywuje się w sytuacji, gdy kierowca wciskając pedał gazu sygnalizuje zwiększone zapotrzebowanie na moc, a energia strumienia spalin biegnących do turbosprężarki jest zbyt niska. W takim przypadku zawór bypassu zamyka się i kieruje zasysane powietrze prosto do EAV. Sprężone tam powietrze dociera następnie wprost do komory spalania. Dzięki temu, kierowca może wykorzystać pełną moc silnika 3.0 TDI natychmiastowo, nawet przy niskiej prędkości obrotowej silnika, bez znaczenia czy dzieje się to podczas wyprzedzania innego pojazdu, czy przyspieszania podczas wyjeżdżania z zakrętu. Technika ta podwyższa moment obrotowy w dolnej części zakresu, zapewnia niższe prędkości obrotowe silnika i sprawia, że biegi muszą być rzadziej redukowane. Biorąc pod uwagę start samochodu od 0 km/h, nowe modele S wyposażone w EAV są zawsze o kilka metrów do przodu w porównaniu z modelami nie wyposażonymi w ten układ. Technika MHEV: rekuperacja lub żeglowanie System mild-hybrid zastosowany w modelach S, również zintegrowany z nowym 48-woltowym systemem elektrycznym, ma potencjał, by w codziennym użytkowaniu pojazdu ograniczyć jego spalanie nawet o 0,4 litra na 100 km. Na samym przodzie jednostki 3.0 TDI zamontowany jest chłodzony wodą alternator-rozrusznik RSG. Podzespół ten, za pośrednictwem odpornego na wysokie obciążenia paska wielorowkowego, połączony jest z wałem korbowym. Alternator-rozrusznik generuje moc rekuperacji nawet na poziomie 8 kW oraz wytwarza 60 Nm momentu obrotowego. Ściśle współpracuje z silnikiem TDI, który w rezultacie tej współpracy może pracować bliżej idealnego punktu obciążenia. To bardzo podnosi jego wydajność. Gdy kierowca przy prędkości pojazdu pomiędzy 55 a 160 km/h zdejmie nogę z pedału gazu, samochód nawet na 40 sekund przechodzi w fazę żeglowania – silnik całkowicie się wyłącza, ale litowo-jonowy akumulator wciąż dostarcza energię. Układ zarządzania pracą silnika, za każdym razem decyduje jaki tryb jest najbardziej wydajny: czy auto ma jechać w trybie żeglowania, czy w trybie biegu jałowego, czy ma rekuperować odzyskując energię kinetyczną. Wykorzystuje do tego informacje pozyskiwane z systemu nawigacji i z czujników pojazdu. Energia odzyskana przez RSG podczas żeglowania i hamowania przekazywana jest do 48-woltowego magazynu energii albo bezpośrednio do odbiorników energii elektrycznej. System mild-hybrid nie tylko redukuje zużycie paliwa, ale również zapewnia większy komfort i wygodę podróżowania. Konwencjonalny rozrusznik używany jest wyłącznie do rozruchu samochodu, gdy zimny olej silnikowy wymaga dużych sił. Kiedy kierowca ponownie wciśnie pedał gazu po fazie żeglowania albo po zatrzymaniu się, RSG restartuje silnik spalinowy. System, w zależności od sytuacji albo od życzenia kierowcy, może zrobić to na różne sposoby: od bardzo płynnego do bardzo szybkiego. System start-stop załącza się już przy prędkości 22 km/h. Gdy samochód w tym trybie stoi np. na skrzyżowaniu, silnik uruchamia się ponownie już wtedy, gdy samochód przed nami ruszy – nawet gdy cały czas wciśnięty jest pedał hamulca. Silnik: obroty i dynamika 3.0 TDI to silnik najnowszej generacji. Wytwarza 255 kW (347 KM) mocy, a jego maksymalny moment obrotowy 700 Nm dostępny jest w przedziale od 2500 do 3100 obr./min. Układ wtryskowy common rail wtryskuje paliwo pod ciśnieniem nawet 2500 bar. Wał korbowy, tłoki, korbowody i układ zarządzania olejem zostały zaprojektowane w ten sposób, by uzyskiwać jak najwyższe osiągi. By zmniejszyć tarcie w obrębie wału korbowego i napędu wałka rozrządu, zastosowano tu najbardziej zaawansowane technicznie rozwiązania. System zarządzania temperaturą opiera się na osobnym obiegu chłodzenia skrzyni korbowej i głowic cylindrów. W ten sposób przy zimnym rozruchu olej silnikowy rozgrzewa się bardzo szybko. Płyn chłodzący w razie potrzeby przepływa też przez chłodnicę oleju, przez AEV, RSG i przez obudowę turbosprężarki. Duża turbosprężarka generuje nawet 3,4 bara ciśnienia ładującego. Zmienna geometria turbin (VTG) jest zoptymalizowana tak, by straty były minimalne. Zewnętrzny, niskociśnieniowy układ recyrkulacji spalin (AGR) odbiera spaliny dopiero po tym, gdy przejdą one przez filtr cząstek stałych, umożliwiając w ten sposób napędzanie turbosprężarki pełnym przepływem mas, co znacznie podwyższa jej sprawność. Na wielu rynkach pozaeuropejskich, Audi oferuje nowe modele S5 z inną jednostką napędową – 3.0 TFSI. Turbodoładowany silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem, nie wyposażony w AEV, ma moc 260 kW (354 KM) i w zakresie od 1370 do 4500 obr./min. generuje 500 Nm momentu obrotowego. Pozaeuropejskie modele są oczywiście również wyposażone w napęd na cztery koła quattro i w ośmiostopniową, automatyczną skrzynię biegów tiptronic. Ośmiostopniowa skrzynia tiptronic: błyskawiczne i łagodne przełączanie biegów 3.0 TDI przekazuje moc do błyskawicznie i łagodnie przełączającej biegi, automatycznej skrzyni biegów tiptronic. Jej niższe biegi maja sportowe, krótkie przełożenia, podczas gdy biegi wysokie są dłuższe, co wpływa na redukcję ilości obrotów i zmniejszenie spalania. Kierowca może dowolnie sterować pracą skrzyni biegów. Może pozwolić, by pracowała ona w trybie automatycznym i nie wymagała jego interwencji, ale może również aktywnie sterować zmianą biegów. Wtedy wszystkie polecenia do skrzyni biegów transmitowane są elektrycznie. Sekwencja zmian biegów oraz logika połączeń są zoptymalizowane pod kątem rozwoju przyczepności. System kontroli zmian biegów zapobiega niepotrzebnej ich zmianie w sytuacji jazdy z częstym zatrzymywaniem się. Nowe rozwiązania szczegółów doskonalą ścisłą współpracę skrzyni tiptronic z systemem mild-hybrid. Sprzęgło w przekładni centralnej przerywa dopływ mocy w przypadku toczenia się pojazdu, gdy silnik pracuje na biegu jałowym lub gdy jest całkowicie wyłączony. Podczas żeglowania, elektryczna pompa oleju, niezależna od silnika spalinowego, umożliwia załączenie odpowiedniego biegu przy ponownym starcie silnika. Dodatkowe moduły techniczne przyczyniają się do zwiększenia wydajności skrzyni. Wąskie sprężyny w wielopłytkowych zestawach oddzielają jedną płytkę od drugiej, redukując w ten sposób opór tarcia. Tłumik drgań skrętnych skrzyni tiptronic zawiera adaptacyjny tłumik w znacznej mierze łagodzący wibracje silnika V6 zachodzące przy bardzo niskich obrotach. Stały napęd na cztery koła quattro: samoblokujący centralny mechanizm różnicowy Siła napędowa pochodząca z silnika, a przekazywana przez ośmiobiegową, automatyczną skrzynię biegów, trafia na koła za pośrednictwem stałego napędu na cztery koła quattro. Centralnym elementem napędu Audi S5 Coupé TDI i S5 Sportback TDI jest samoblokujący, centralny mechanizm różnicowy. W normalnych warunkach jazdy mechanizm rozdziela moment obrotowy pomiędzy przednią a tylną osią w stosunku 40:60. Jeśli któreś z kół zaczyna tracić przyczepność, wtedy mechanizm różnicowy przekierowuje większość momentu na oś z lepszą przyczepnością. W ten sposób 70 procent mocy trafić może na oś przednią, a nawet 85 procent na oś tylną. Podczas sportowej jazdy, selektywny rozkład momentu obrotowego między kołami – funkcja oprogramowania elektronicznego systemu stabilizacji toru jazdy ESC, wspomaga prowadzenie. Układ przyhamowuje dwa koła o zmniejszonym obciążeniu znajdujące się po wewnętrznej stronie zakrętu, jeszcze zanim wpadną one w poślizg. Różnica pomiędzy siłami napędowymi działającymi na poszczególne koła sprawia, że samochód pokonuje zakręt bardzo lekko, a prowadzenie w zakręcie jest precyzyjne i stabilne. Napęd na cztery koła quattro ze sportowym mechanizmem różnicowym Opcjonalny, sportowy mechanizm różnicowy dodatkowo optymalizuje prowadzenie auta. Podczas dynamicznego pokonywania zakrętów, sportowy dyferencjał dosłownie wciska samochód w zakręt, eliminując jakiekolwiek oznaki podsterowności. Przy wchodzeniu w zakręt albo podczas dodawania w nim gazu, większość momentu obrotowego dystrybuowana jest do tylnego koła znajdującego się po zewnętrznej stronie zakrętu. W czasie sportowego pokonywania zakrętu, sportowy mechanizm różnicowy zapewnia precyzyjne i stabilne wykonywanie poleceń układu kierowniczego, czego wynikiem jest świetna zwrotność pojazdu. Za pomocą Audi drive select – systemu wyboru dynamiki jazdy, kierowca ma możliwość wyboru różnych ustawień sportowego mechanizmu różnicowego. Sportowe zawieszenie: opcjonalnie z albo bez szybko działającej kontroli tłumienia Zaawansowane technicznie zawieszenie przyczynia się do świetnej dynamiki modeli S. Zarówno przednie, jak i tylne zawieszenie osi to konstrukcje pięciowahaczowe, zrobione głównie z aluminium. Wahacze z nadwoziem połączone są za pomocą dwóch ram pomocniczych. Rozstaw kół wynosi 1587 mm z przodu i 1568 mm z tyłu pojazdu. Rozstaw osi to 2765 mm w wersji Coupé i 2825 mm w wersji Sportback. Układ kierowniczy, o przełożeniu 15,9:1, jest bezpośredni i wyposażony jest w system wspomagania siły specyficzny dla modeli S. System odfiltrowuje intruzywne sygnały płynące z nawierzchni drogi, przekazując na koło kierownicy te użyteczne. Opcjonalnie Audi oferuje dynamiczny układ kierowniczy. W zależności od prędkości samochodu i od trybu systemu Audi drive select, wykorzystując zalety przekładni sumującej, układ ten różnicuje swe przełożenie nawet o 100 procent. W granicach fizycznych zakrętu dynamiczny układ kierowniczy stabilizuje samochód za pomocą błyskawicznych impulsów. Opcjonalnie dostępne jest również zawieszenie z kontrolą stopnia tłumienia, w którym elektromagnetycznie sterowane zawory regulują przepływ oleju w ten sposób, by ten był jak najbardziej energooszczędny. Większa moc jest możliwa do uzyskania jedynie wtedy, gdy zawory są zamknięte, a amortyzatory usztywnione. Pomiędzy komfortową, miękką jazdą, a sztywnym, sportowym prowadzeniem, jest szeroki wachlarz opcji wyboru. Elektroniczna platforma podwozia EFP steruje pracą amortyzatorów w milisekundowych cyklach. Zaawansowana technicznie jednostka sterująca gromadzi kompleksowe informacje dotyczące ruchu samochodu oraz dane pochodzące z systemów sterujących pracą poszczególnych komponentów podwozia. Na ich podstawie szybko oblicza i precyzyjnie koordynuje optymalne funkcjonowanie tych komponentów. Obok sterowania pracą amortyzatorów, EFP kontroluje też funkcjonowanie opcjonalnego, sportowego mechanizmu różnicowego. Praca tego mechanizmu oraz praca dynamicznego układu kierowniczego, zintegrowane są z kolei z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Oprócz tego, system ten ma również wpływ na działanie przepustnicy, automatycznej skrzyni biegów tiptronic, wspomagania kierownicy oraz wielu innych modułów technicznych. By uzyskać satysfakcjonujące dla siebie ustawienia, kierowca przełączać może pomiędzy trybami: comfort, auto, dynamic, efficiency oraz individual – ten ostatni wyłącznie w zestawieniu z systemem nawigacji MMI. Standardowo, Audi S5 Coupé i S5 Sportback wyposażane są w 18-calowe felgi i opony w rozmiarze 245/40. Opcjonalnie zamówić można felgi 19-calowe, z oponami 255/35. Oprócz tego, w ofercie Audi sport dla obu S5 TDI znajdziemy 20-calowe felgi i opony 265/30. Hamulce pojazdu są równie duże i mocne. Wentylowane tarcze hamulcowe przedniej osi mają 375 mm średnicy. Obejmują je czarne (opcjonalnie czerwone), sześciotłoczkowe, stałe zaciski z logo S. Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC jest bardzo precyzyjny, a kierowca może go częściowo lub zupełnie wyłączyć. Stylistyka: czysto sportowa Duże powierzchnie, ostre krawędzie i ekscytująca gra świateł i cieni – stylistyka zewnętrzna Audi S5 osadzona jest w progresywnym języku stylistycznym Audi. Ciągła linia ramion, która w S5 Coupé i w S5 Sportback unosi się dynamicznie nad nadkolami, jest wizualnym sygnałem, że samochód wyposażony jest w stały napęd na cztery koła quattro. Szeroka i nisko osadzona osłona chłodnicy Sigleframe ustrukturyzowana jest przez trójwymiarowe, aluminiowe żebra, a po obu jej stronach znajdziemy standardowe, diodowe reflektory przednie. Przedni zderzak jest również trójwymiarowy i mocno wyprofilowany. Stylistyczne klamry w kształcie litery C otaczają duże, pięciokątne wloty powietrza, częściowo wypełnione kratownicami w kształcie plastra miodu. Oddzielne otwory przy ich zewnętrznych krawędziach kierują część strumienia powietrza do wnętrza nadkoli. Powietrze to opływa bezpośrednio koła, poprawiając w ten sposób aerodynamikę. Poziomy splitter w kolorze aluminium, który znajdziemy u dołu przedniego zderzaka, zamyka całą dolną krawędź przodu pojazdu. Gdy patrzymy na samochód z boku, najbardziej rzucającymi się w oczy jego elementami są lusterka zewnętrzne i ich obudowy w kolorze aluminium oraz mocno wyprofilowane progi. Do pokrywy bagażnika zarówno S5 Coupé, jak i S5 Sportback, na stałe przymocowany jest spojler tylny. W powierzchni tylnego zderzaka znajdziemy również kratownicę o formie plastra miodu. Wkładka dyfuzora w kolorze czarnego tytanu obejmuje dwie podwójne końcówki układu wydechowego. Do wyboru jest dziewięć kolorów lakieru nadwozia w tym szary Quantum, szary Daytona i niebieski Turbo. Sportowy charakter obu modeli S objawia się również w ich wnętrzu. Stylistykę charakteryzują poziome linie. Szerokie pasmo nawiewów, elegancki panel obsługi klimatyzacji oraz duże powierzchnie dekoracyjnych paneli, definiują układ deski rozdzielczej. Gdy złożone są oparcia tylnych foteli, przestrzeń bagażowa Audi S5 Sportback TDI wynosi 1300 litrów. Oba modele S5 dostępne są opcjonalnie z elektrycznym otwieraniem pokrywy bagażnika ruchem stopy. Od podsufitki aż do dywaników – wnętrze samochodu zdominowane jest przez kolor czarny. Pokrycia foteli – opcjonalnie z kontrastowymi przeszyciami – dostępne są w wersji połączenia skóry i Alcantary lub w całości z najwyższej jakości skóry Finenappa. Kupujący mogą wybrać tu jeden z trzech kolorów: czarny, szary Rotor i czerwony Magma (ten tylko dla skóry Finenappa). Standardowo, na sportowych fotelach wytłoczono logo S. Opcjonalnie dostępne są też profilowane fotele supersportowe ze zintegrowanym zagłówkiem, przeszyciem w kształcie rombów oraz z funkcją masażu. Po przekręceniu kluczyka w stacyjce, na ekranie systemu MMI pojawia się komunikat powitalny z logo S5. Podświetlane listwy progowe, sportowa, wielofunkcyjna kierownica skórzana plus oraz obręcz przy dźwigni zmiany biegów skrzyni tiptronic, mają logo S z charakterystycznym czerwonym rombem. Pedały oraz podparcie lewej nogi zrobione są ze stali nierdzewnej, a ozdobne panele z matowego, szczotkowanego aluminium lub opcjonalnie z karbonu Atlas. Sterowanie i infotainment: dobrze skomunikowane System MMI na pokładzie modeli S5 posiada nowoczesną logikę sterowania. Jego płaska hierarchia działa niczym hierarchia nowoczesnego smartfona. Znajdziemy tu m.in. inteligentną funkcję wyszukiwania tekstowego. Funkcja sterowania głosem rozpoznaje hasła i komendy wydawane językiem potocznym. Opcjonalny, wirtualny kokpit Audi virtual cockpit (tylko w połączeniu z systemem MMI navigation plus), na swym 12,3-calowym ekranie prezentuje wszystkie kluczowe informacje dotyczące pojazdu. Jednym z trzech widoków, które może wybrać kierowca, jest widok S, w którego centrum znajduje się duży obrotomierz. Opcjonalny wyświetlacz danych na szybie na wprost wzroku kierowcy head-up display, pokazuje dane na przedniej szybie w postaci symboli i cyfr. System infotainment w modelach S jest systemem modułowym, a jego najbardziej rozbudowaną wersją jest nawigacja MMI navigation plus z modułem MMI touch i z 8,3-calowym monitorem. Obrotowy przycisk ma na swej powierzchni dotykowy panel, umożliwiający powiększanie i pomniejszanie widoku na ekranie, przewijanie list oraz wprowadzanie symboli. System wyposażony jest też w moduł sprzętowy Audi connect łączący samochód z internetem z wykorzystaniem standardu LTE oraz zapewniający na pokładzie samochodu bezprzewodowe połączenie z internetem – hotspot Wi-Fi. Moduł dostarcza również do samochodu całą gamę usług z portfolio Audi connect począwszy od informacji online na temat ruchu drogowego, a skończywszy na funkcjach zdalnego sterowania. Własnego smartfona z samochodem połączyć można przy pomocy darmowej aplikacji myAudi. Opcjonalny system Audi phone box przy pomocy komunikacji bliskiego zasięgu łączy smartfona z anteną samochodową oraz ładuje go indukcyjnie w standardzie Qi. Miłośnicy dobrego sprzętu hi-fi wybrać mogą system muzyczny Bang & Olufsen Sound System z trójwymiarowym dźwiękiem. Interfejs – Audi smartphone interface, przenosi na pokład samochodu systemy Apple CarPlay i Android Auto (dla telefonów wyposażonych w systemy operacyjne iOS i Android). Systemy wsparcia kierowcy: komfort i bezpieczeństwo Dzięki szerokiej gamie systemów wsparcia kierowcy, prowadzenie S5 Coupé TDI i S5 Sportback TDI jest jeszcze bardziej komfortowe i bezpieczne. Niektóre z rozwiązań dostępne są tu standardowo. Systemy opcjonalne mogą być zebrane w jeden z trzech pakietów: „Parking”, „Miasto” i „Podróż”. Najważniejsze z nich to adaptacyjny tempomat z asystentem jazdy w korkach, asystent unikania kolizji, asystent skrętu oraz asystent ruchu poprzecznego z tyłu pojazdu. Obie wersje Audi S5 TDI na europejskim rynku dostępne będą już w maju 2019 r. Dane dotyczące zużycia: Audi S5 Coupé TDI Łączne zużycie paliwa w l/100 km: 6,2; łączna emisja CO2 w g/km: 163 – 161; Dane dotyczące zużycia paliwa oraz emisji CO2 oraz klasy wydajności podane w przedziałach zależą od rozmiarów zamontowanych felg i opon. Audi S5 Sportback TDI Łączne zużycie paliwa w l/100 km: 6,2; łączna emisja CO2 w g/km: 163 – 161; Dane dotyczące zużycia paliwa oraz emisji CO2 oraz klasy wydajności podane w przedziałach zależą od rozmiarów zamontowanych felg i opon. |