Skoda jest bliska wyboru nowej lokalizacji fabryki. Serbia jest faworytem.
Spekulacje na temat lokalizacji zakładu były intensywne, ponieważ Volkswagen Group, powiedział, że chce zbudować fabrykę wielu marek we wschodniej Europie.
Prezes Skody, Bernhard Maier powiedział, że producent samochodów zmniejszył liczbę krajów, którymi są zainteresowani do czterech ale odmówił podania ich nazw.
„Wciąż jesteśmy w fazie analizy. To nie jest łatwa decyzja”. Decyzja może zostać podjęta w pierwszej połowie, dodał Maier.
Zakład ma rozpocząć produkcję po 2022 r., ale potencjalną przeszkodą jest sprzeciw pracowników Volkswagena w Niemczech.
Przedstawiciel związku zawodowego IG Metall firmy VW powiedział, że chciałby, aby nadwyżka mocy została zapełniona w niemieckich zakładach.
Na początku tego miesiąca serbski dziennik Vecernje Novosti poinformował, że Grupa VW już wybrała Serbię do budowy SUVów Skody i Seata.
Inne raporty mówią, że Turcja jest preferowanym wyborem, przeszkodą mogą być problemy gospodarcze zagrażające pozycji kraju jako największego na świecie eksportera pojazdów do UE.
W ubiegłym roku dramatyczny spadek wartości tureckiej liry obniżył lokalną sprzedaż samochodów i lekkich samochodów dostawczych o 35% i przyczynił się do spadku produkcji pojazdów o 9% do 1,75 mln sztuk. Bułgaria i Rumunia zostały uwzględnione w planowaniu, ale obecnie nie powraca się do tego tematu .
Serbia jest siedzibą fabryki Fiata w Kragujevac, która obecnie buduje minivan 500L. Fabryka była bezczynna przez dwa miesiące w okresie świąt Bożego Narodzenia, ponieważ popyt na model spadł, ale lokalne media spekulują, że Fiat doda nowy mały SUV do fabryki w przyszłym roku.
Rekordowa produkcja w dwóch zakładach Skody w Republice Czeskiej zwiększyła czas dostawy i ograniczyła sprzedaż marki. W ubiegłym roku zakłady Mlada Boleslav i Kvasiny wyprodukowały 886 100 pojazdów, co oznacza wzrost o 3,1% do roku poprzedniego.
W lutym Skoda rozpoczęła produkcję nowego Scala compact, zastępującego Rapida w Mlada Boleslav, i wkrótce rozpocznie produkcję nowego pojazdu, małego SUVa Skody Kamiq.
Maier powiedział, że problemy z wydajnością mogą ograniczyć sprzedaż Kamiq. „Obecnie nadal mamy ograniczone możliwości” dodał.
Grupa VW reorganizuje produkcję europejską, koncentrując się na produkcji nowych samochodów elektrycznych na rynek masowy dla marek VW, Audi i Seat w Niemczech. Zmiana oznacza, że produkcja modelu średniej wielkości VW Passata przejdzie do fabryki Skody w Kvasiny w 2023 roku z Niemiec. Passat będzie produkowany wraz z pokrewnymi samochodami Skody tj. Superb i Kodiaq.
Skoda negocjuje ze związkami zawodowymi w zakładzie w Mlada Boleslav, aby zwiększyć liczbę zmian i co z tym idzie zwiększyć wydajność. Firma stoi w obliczu żądań wyższych płac, ponieważ niska stopa bezrobocia w kraju wzmacnia pozycję przetargową pracowników.