Czy PSA kupi Fiata?

Według osób znających tę sprawę dyrektor generalny koncernu PSA Carlos Tavares poszukuje nowych kierunków, które zwiększą zasięg produkcji samochodów poza Europą,

Tavares spotkał się z doradcami, aby rozważyć potencjalną współpracę lub fuzje – mówili ludzie, którzy prosili o anonimowość.

Obrady są bardzo wstępne, a potencjalne cele nie zostały ostatecznie podjęte. Fiat Chrysler Automobiles z marką Jeep jest atrakcyjny dla PSA w związku z zainteresowaniem na rynku USA.

Rzecznik prasowy PSA odmówił komentarza w sprawie jakichkolwiek konkretnych planów. Odwołał się do komentarzy dyrektora generalnego na konferencji prasowej w ubiegłym tygodniu, kiedy Tavares zapytany o plany na około 9 miliardów euro w gotówce netto, powiedział, że możliwości strategiczne są „otwarte do dyskusji”.

„Uważamy, że jesteśmy na dobrej pozycji zarówno pod względem prowadzenia operacji, jak i pod względem strategicznej wizji” w odniesieniu do elektryfikacji, mobilności oraz aut autonomicznych. 26 lutego Traves powiedział: „Odrobiliśmy naszą pracę domową i uważamy, że jesteśmy na dobrej drodze.”

Rzecznicy prasowi Fiat Chrysler i właściciel JLR Tata Motors odmówili komentarza. Rzecznik GM nie odpowiedział jeszcze na prośbę o wypowiedź.

Producenci samochodów znajdują się pod ogromną presją, aby połączyć wysiłki zmierzające do spowolnienia rynku pojazdów napędzanych silnikiem spalinowym i aby w takiej sytuacji zaoszczędzić pieniądze na drogie nowe technologie. Aby sprzedaż osiągnęła najwyższy poziom, Ford i Grupa Volkswagen pracują na rzecz szerokiego partnerstwa, które obejmowałoby pojazdy użytkowe i autonomiczne.

Amerykański partner mógłby potencjalnie kontynuować plan Tavaresa, który został ogłoszony w zeszłym tygodniu, aby przywrócić markę Peugeot do Ameryki Północnej. Sojusz może utorować drogę lokalnej produkcji bez kosztownych inwestycji.

Umowa pomogłaby również w budowaniu skali PSA. Francuska firma sprzedała w zeszłym roku 3,9 miliona samochodów, co wystarczyło, by zakwalifikować się jako producent seryjny, ale nie osiągnęło prawie 10 milionów, które zabrały VW, Toyota i sojusz Renault-Nissan-Mitsubishi, co zwiększyło koszty.

Fiat, GM, JLR

Fiat Chrysler koncentruje się na stabilizacji kadry zarządzającej i operacjach od czasu śmierci poprzedniego dyrektora generalnego Sergio Marchionne. Twierdzą, że nie odbyły się ostatnio żadne rozmowy z PSA dotyczące połączenia. W lutym Fiat i Peugeot przedłużyli współpracę w zakresie produkcji busów, aby teraz produkować pojazdy pod marką Opla i Vauxhall we francuskiej firmie.

Pomimo przeszkód analitycy zaczęli spekulować na temat opcji PSA. W JP Morgan Securities analitycy, w tym Jose Asumendi, sugerują partnerstwo europejskie z Fordem lub umowę o współpracy z JLR jako potencjalne rozwiązania. Analityk Jefferies International Ltd. Philippe Houchois, w notatce z poniedziałku, również zasugerował JLR jako sporą możliwość.

Bloomberg News poinformował w zeszłym tygodniu, że Tata bada opcje dla JLR. Stany Zjednoczone są największym rynkiem, a Chiny, które ostatnio spadły, wciąż należą jeszcze do największych. Zarówno sportowy samochód Jaguar, jak i luksusowe Land Rovery przyniosłyby PSA prestiż.

Tata Motors poinformował w zeszłym tygodniu, że „nie odniesie się do plotek dotyczących zbycia swoich udziałów w JLR”.