Aby wypełnić włoskie fabryki FCA planuje nowe SUV-y i pojazdy elektryczne

Fiat Chrysler Automobiles planuje wydać ponad 5 miliardów euro (5,7 miliarda dolarów) na nowe modele i silniki aby lepiej wykorzystać fabryki a co za tym idzie zwiększyć miejsca pracy i marże.

Plany mają na celu przedstawienie w czerwcu strategii nakreślonej przez szefa FCA, Sergio Marchionne. Sergio Marchionne zobowiązał się do przekształcania włoskich fabryk, aby osiągnąć wyższą marżę na Alfa Romeo, Jeep i Maserati oraz na hybrydowych i elektrycznych wersjach swoich pojazdów, aby uchronić miejsca pracy i podność rentowność.

Plany:

Alfa Romeo: kompaktowy SUV oparty na Jeep Compass z hybrydową wersją plug-in zostanie zbudowany w fabryce FC Pomigliano. Fabryce Cassino FCA zlecą przebudowę średniej wielkości sedana Giulia i średniej wielkości SUV-a Stelvio.

Fiat: 500-baterie zostaną wyprodukowane w fabryce Mirafiori w Turynie. Fabryka Pomigliano wyprodukuje hybrydową wersję hatchbacka Panda. Model 500X zostanie ulepszony i otrzyma hybrydową wersję plug-in.

Jeep: Produkcja europejskich wersji Jeep Compass zostanie dodana w zakładzie Melfi FCA. Fabryka produkuje już Jeep Renegade.

Maserati: fabryka Cassino FCA wyprodukuje średniej wielkości SUV Maserati oparty na Alfa Stelvio. Fabryka Maserati w Modenie otrzyma nowy model, którego nie zidentyfikowano. Włoskie doniesienia prasowe mówią, że będzie to wersja coupe i kabriolet planowanego samochodu sportowego Alfieri z całkowicie elektrycznymi wariantami. Sedan Ghibli i Quattroporte oraz SUV firmy Levante zostaną udoskonalone dzięki dodatkowym wersjom hybrydowym.

FCA planuje również zwiększyć moce produkcyjne w ramach joint venture Sevel z Grupą PSA, która montuje lekki samochód dostawczy Ducato.

Szef FCA w Europie, Pietro Gorlier, powiedział w czwartek dziennikarzom w Turynie, że producent wprowadzi w sumie 13 nowych modeli lub modernizacji istniejących modeli w okresie 2019-2021 i zagwarantuje, że wszystkie zakłady we Włoszech osiągną pełne zatrudnienie.

Utrzymywanie silników diesla

Gorlier powiedział, że wcześniej ogłoszony cel zaprzestania produkcji samochodów z silnikami wysokoprężnymi w Europie do 2021 r. Był „zbyt agresywny”, a firma kontynuowałaby produkcję modeli silników wysokoprężnych po tej dacie. Potwierdził jednak, że utrzymała się ogólna tendencja do stopniowego odchodzenia od oleju napędowego.

Duża część inwestycji we Włoszech będzie koncentrować się na rozwoju modeli elektrycznych i hybrydowych oraz tworzeniu wspólnych platform, które można wykorzystać do opracowania różnych pojazdów w celu zwiększenia wydajności i elastyczności, powiedział Gorlier.

„Są to inwestycje, które można zrealizować i rozpocząć już jutro rano” – powiedział Gorlier, podkreślając, że dodatkowe plany dla Włoch i innych zakładów w Europie – w Polsce, Serbii i Turcji – zostaną ogłoszone na późniejszym etapie.

Gorlier powiedział, że inwestycje były oparte na prognozie dla rynku postrzeganego jako „zasadniczo stabilny” w nadchodzących latach, chociaż w roku 2020 spodziewany jest niewielki skurcz z uwagi na wprowadzenie bardziej rygorystycznych przepisów dotyczących emisji.

Urzędnicy unijni, którzy obawiali się, że obietnice dotyczące pełnego zatrudnienia spadną w okresie od 2015 do 2018 r., a następnie do 2022 r. z zadowoleniem przyjęli plany, zwłaszcza fakt, że zostały wdrożone natychmiast.

„Jesteśmy bardzo zadowoleni” – powiedział Marco Bentivogli, sekretarz generalny w związku FIM Cisl. „Mówimy o 5 miliardach euro z całości pięcioletnich wydatków dla EMEA na 8,7 miliarda euro, co stanowi niezwykłą koncentrację nowych produktów”.