Jak wynika z badania przeprowadzonego przez brytyjskie Stowarzyszenie Producentów i Sprzedawców Samochodów (SMMT) trzy czwarte firm z brytyjskiego sektora motoryzacyjnego jest zdania, że opuszczenie Unii Europejskiej w przyszłym roku bez umowy przejściowej bardzo im zaszkodzi.
SMMT, który sprzeciwił się Brexitowi, powiedział, że 74 procent jego członków uważa, że Brexit nie poradzi sobie z ich działalnością. Tylko 9 % widzi korzyści.
Ponad jedna na dziesięć firm przeniosła stanowiska pracy za granicę, a podobny odsetek firm zmniejszył brytyjski personel w ramach przygotowań do Brexitu, dodał SMMT.
Ustalenia SMMT pojawiają się w przededniu sprawozdań od rządowych ekonomistów i Banku Anglii dotyczących prawdopodobnego ekonomicznego wpływu opuszczenia UE.
„Wyjście z UE miałby natychmiastowe i druzgocące skutki, a chaos na granicach zakłóciłby zasady dowozu produktów na czas, od których zależy nasz biznes – powiedział Tony Walker, prezes SMMT i dyrektor zarządzający Toyoty w Europie.
Premier Theresa May stoi przed trudną walką, aby przekonać ustawodawców, by w ciągu czterech miesięcy poparli jej plany dotyczące Brexitu, co wiąże się z przejściową umową, która zachowuje status ekonomiczny przez dwa do trzech lat w oczekiwaniu na umowę handlową, która prawdopodobnie ograniczy brytyjskie firmy w dostępie do rynków UE.
Niektórzy prawodawcy w jej Partii Konserwatywnej opowiadają się za pozostawieniem w UE bez zmian i oparciu się na bardziej ograniczonym dostępie do handlu zgodnie z zasadami Światowej Organizacji Handlu.
Walker twierdzi, że zasady WTO mogą prowadzić do opóźnień w przywozie części, a miejsca pracy są zagrożone.
Około czterech na pięć samochodów wyprodukowanych w Wielkiej Brytanii jest produkowanych na eksport, a większość trafia do UE.