Parlament Europejski przyjął we wtorek nowe przepisy, które w założeniu mają prowadzić do tego, że motocykle będą bezpieczniejsze i bardziej „ekologiczne”.
Objęte nimi zostaną od 2016 roku wszystkie pojazdy dwu-, trzy- i czterokołowe, od motorowerów i skuterów, do ciężkich motocykli i quadów, czyli pojazdy kategorii L.
Według nowych przepisów, większe motocykle (z silnikiem powyżej 125 cm3) muszą być wyposażone w układy przeciwblokujące (ABS), a te mniejsze (z silnikiem poniżej 125 cm3) powinny posiadać ABS lub kombinowane układy hamulcowe (CBS).
Pod koniec 2019 r. Komisja Europejska powinna przedstawić analizę kosztową zysków i strat wraz z zaleceniami, co do ewentualnego dostosowania przepisów dotyczących obowiązku stosowania układów ABS w mniejszych motocyklach.
Posłowie podjęli również środki, mające na celu poprawienie widoczności motocykli i kierowców poprzez wprowadzenie automatycznych włączników reflektorów, uruchomiających się po zapaleniu silnika.
Przyczyną, dla której posłowi przyjęli rygorystyczne wymogi bezpieczeństwa i emisji dla tych pojazdów, był fakt, że to one są przyczyną 16 proc. śmiertelnych wypadków drogowych w Europie, chociaż stanowią obecnie tylko 2 proc. uczestników ruchu drogowego.
Parlament przyjął też nowe wymogi ochrony środowiska, jakie dotyczyć mają pojazdów kategorii L. Ponieważ emitują relatywnie duże ilości zanieczyszczeń, posłowie zdecydowali, aby od 2016 roku objąć normą emisji Euro 4 motocykle, a od 2017 r. – motorowery. Norma Euro 5 będzie obowiązywać wobec wszystkich dwu- lub trzykołowych pojazdów począwszy od 2020 roku.
Posłowie poparli również stopniowe wprowadzanie zaawansowanych układów diagnostycznych (OBD), sygnalizujących błędy w zakresie bezpieczeństwa funkcjonalnego i systemu kontroli emisji, ułatwiających sprawną i skuteczną naprawę pojazdu.
AUTOR: WNP.PL (PS)