Trzynastu doktorantów, inżynierów i magistrów otrzymało nagrody Grupy Fiat Chrysler Automobiles w 19. dorocznym konkursie na prace naukowe o tematyce motoryzacyjnej. Łącznie od pierwszej edycji konkursu roku Grupa FCA w Polsce nagrodziła już prace 344 polskich laureatów, przeznaczając na ten cel prawie 1,5 mln złotych.
Konkurs o Nagrodę FCA jest świadectwem zaangażowania koncernu w rozwój polskiego przemysłu oraz współpracę z krajowymi uczelniami. Projekt jest realizowany w ramach współpracy naukowo-technicznej pomiędzy Centrum Badawczym Fiata (CRF), spółkami grupy FCA (FCA Poland S.A., FCA Powertrain Poland Sp. z o.o., Magneti Marelli Poland Sp. z o.o., Teksid Iron Poland Sp. z o.o.) oraz trzema polskimi uczelniami: Politechniką Warszawską, Politechniką Śląską w Gliwicach i Akademią Techniczno-Humanistyczną w Bielsku-Białej.
Podczas uroczystych ceremonii, które odbyły się 22-23 marca 2018 roku w Warszawie i Gliwicach, nagrody w XIX edycji Konkursu FCA odebrało 13 młodych naukowców ze wszystkich trzech uczelni.
Tegorocznymi laureatami zostali: dr Marek Michalczuk, Dominik Rodak i dr Przemysław Szulim z Politechniki Warszawskiej; Anna Hajok, Artur Goś, Marcin Gaik, dr Dariusz Gros, Paweł Lasek i Jarosław Rzepecki z Politechniki Śląskiej; Joanna Głuszek-Kowalska, Mateusz Satława, Marcin Sidzina i Paweł Wasilewski z Akademii Techniczno-Humanistycznej.
Specjalną Nagrodę im. Giovanniego Agnellego za pracę inżynierską o największej wartości dla przemysłu zatytułowaną „Optymalizacja i analiza numeryczna własności wytrzymałościowych korbowodu silnika spalinowego” odebrał w Gliwicach dr Dariusz Gros z Politechniki Śląskiej. To specjalne wyróżnienie przyznawane jest od 2014 roku przez centrum badawcze Fiata (CRF – Centro Ricerche Fiat) w Turynie.
Henryka Bochniarz, członek Rady Nadzorczej FCA Poland S.A. powiedziała podczas uroczystości, że dzięki uczestnictwu w konkursie studenci i młodzi naukowcy uzyskują podpowiedź, jakie tematy interesują przemysł. „Z punktu widzenia uczelni jest to z pewnością interesujące, bo wtedy zarówno wśród studentów, jak i doktorantów jest większe poczucie, że robi się rzeczy potrzebne” – mówiła Henryka Bochniarz, dodając, że fakt, iż FCA współorganizuje coroczny konkurs już po raz 19., świadczy o tym, że również dla Grupy jest to bardzo korzystne biznesowo.
Prorektor Politechniki Warszawskiej ds. Nauki prof. Rajmund Bacewicz zapewnił, że uczelnia przykłada ogromną wagę do współpracy z przemysłem. „Ma to znaczenie dla edukacji, gdyż dla studentów i doktorantów jest to silna motywacja – móc pracować nad tematami, które faktycznie interesują FCA. Ale również w sensie badawczym jest to ważne, że młodzi ludzie w swoich pracach odpowiadają na ważne potrzeby zakładów produkcyjnych”. Prof. Bacewicz podkreślił, że również FCA proponuje bardzo precyzyjne tematy prac dla młodych naukowców, co rodzi nadzieję, że uczelnia wniesie istotny innowacyjny wkład do działania zakładów FCA w Polsce.
Prof. Marek Pawełczyk, Prorektor ds. Nauki i Rozwoju Politechniki Śląskiej wskazał, że istotnym elementem współpracy Politechniki z FCA jest możliwość zetknięcia się studentów czy doktorantów z realnymi wyzwaniami przemysłu. „Firmy FCA zapraszają studentów na wizyty studyjne i powierzają im interesujące prace – w efekcie powstają prace magisterskie i doktorskie” – powiedział prof. Pawełczyk.
Ambasador Włoch w Polsce Alessando de Pedys podkreślał, że na takiej współpracy zyskują zarówno przedsiębiorcy, dla których zastosowanie rozwiązań proponowanych w pracach młodych naukowców może być korzystne i zyskowne jak i dla uczelni które mogą liczyć na wsparcie w pracach naukowych oraz w procesie odkrywania młodych talentów – ludzi, którzy w ten sposób mogą rozpocząć udaną karierę. Ambasador zauważył przy tym, że współpraca FCA z uczelniami jest jednym z przykładów dużego wkładu i zaangażowania inwestorów zagranicznych w Polsce. Dodał, że aż 57 proc. zysków wszystkich włoskich firm z ich działalności na rynku polskim jest inwestowanych w Polsce.
Tommaso Giunti, Dyrektor Badań i Innowacji w Centro Ricerche Fiat, który wręczał nagrodę specjalną im. Giovanniego Agnellego, podkreślał wagę jaką koncern FCA przykłada do współpracy z naukowcami i uczelniami technicznymi zarówno we Włoszech i w Polsce, jak też w całej Europie. Dzięki temu FCA pozyskuje bezcenną dla rozwoju firmy i jej produktów własność intelektualną.
Antoni Greń, dyrektor fabryki FCA w Tychach i Członek Zarządu FCA Poland– produkującej samochody Fiat 500, Abarth 500 i Lancia Ypsilon – zwrócił uwagę, że zakłady grupy FCA są „niesamowitym polem do popisu, gdzie ciągle sią rodzą nowe tematy, nad którymi trzeba pracować”. Według niego, bardzo dobrym przykładem okazał się miniony rok, w którym staż w fabryce FCA odbyło dziewięciu studentów. „Razem z naszymi młodymi inżynierami, studenci ramię w ramię, realizowali projekty i rozwiązywali problemy, czyli techniczną wiedzę, którą nabyli w murach uczelni, mogli w praktyce zastosować” – mówił Antoni Greń podczas uroczystości wręczenia dyplomów w Gliwicach.
Prezes Zarządu FCA Powertrain Poland Davide Guerra zachęcał studentów interesujących się inżynierią i technologiami dotyczącymi silników do kontaktu z prowadzoną przez niego fabryką. Zapowiedział, że FCA Powertrain zamierza w 2018 roku zwiększyć produkcję i zatrudnić wielu nowych inżynierów.
Gianluca Guarnieri, Członek Zarządu Magneti Marelli w Polsce powiedział, że dla jego firmy współpraca z uczelniami jest wyjątkowo ważna, ponieważ szkoły wyższe podejmują prace nad najnowszymi, współcześnie badanymi technologiami. „Idziemy w kierunku nowych technologii i potrzebujemy inżynierów, którzy mają właśnie takie umiejętności, jakie dają obecnie uczelnie” – dodał Gianluca Guarnieri.