Volvo Buses podpisało z Uniwersytetem Technologicznym Nanyang (NTU) w Singapurze umowę o współpracy przy programie badań i rozwoju na rzecz autonomicznych autobusów o napędzie elektrycznym. Program ten jest częścią działań Urzędu Transportu Lądowego w Singapurze na rzecz stworzenia nowych rozwiązań dla zrównoważonego transportu publicznego przyszłości.
Singapur i tamtejszy Urząd Transportu Lądowego (LTA) dążą do stworzenia zrównoważonego środowiska miejskiego poprzez ukierunkowanie na transport publiczny i zastosowanie autonomicznych pojazdów. Singapur ogłosił, że autonomiczne autobusy zostaną wprowadzone w kilku rejonach kraju do roku 2022.
Dla Volvo będzie to pierwsze zastosowanie technologii autonomicznych pojazdów w transporcie publicznym. Wcześniej firma wdrożyła już jednak tę technologię w górnictwie, kamieniołomach czy procesie wywozu odpadów.
– Obserwujemy szybko rosnące zainteresowanie zarówno pojazdami autonomicznymi jak i pojazdami o napędzie elektrycznym w miastach na całym świecie. Wraz z NTU, jednym z wiodących uniwersytetów technologicznych na świecie, mamy obecnie możliwość przetestowania różnych rozwiązań w warunkach rzeczywistych, w dużym mieście – z wielkimi ambicjami w zakresie transportu publicznego, powiedział Håkan Agnevall, Prezes Volvo Buses.
– Uważamy, że Singapur i NTU to wspaniali partnerzy dla Volvo, którzy oferują korzystne otoczenie i kompletny ekosystem dla badań, rozwoju i wdrażania nowych rozwiązań. Technologia opracowana w Singapurze może przyczynić się do przyszłych zastosowań technologii autonomicznych przez Volvo Buses, dodał Håkan Agnevall.
Podstawę programu stanowią dwa w pełni elektryczne 12-metrowe autobusy Volvo 7900 Electric, czyli pojazdy tego samego typu, jak te, które Volvo Buses dostarcza już dzisiaj. Volvo i NTU zbudują rozwiązanie autonomicznego napędu na platformie Volvo.
Jeden z autonomicznych autobusów o napędzie elektrycznym będzie używany w nowej zaawansowanej placówce testowej dla pojazdów autonomicznych w Singapurze – CETRAN (centrum doskonałości w zakresie testowania i badań pojazdów autonomicznych), uruchomionej w listopadzie 2017 roku. Na zamkniętym obszarze specjaliści NTU będą mogli przetestować nowe funkcje pojazdu i zbadać w jaki sposób autobus współdziała z innymi użytkownikami drogi w różnych warunkach.
Drugi autobus będzie używany do testów w zajezdni autobusowej – we współpracy z SMRT –lokalnym operatorem transportu publicznego. Docelowo – autonomiczne autobusy przyszłości powinny być w stanie ładować swoje akumulatory, przejeżdżać przez zajezdnię do myjni czy parkować całkowicie autonomicznie.
– Relacje przemysłowo-akademickie są kluczowe w pielęgnowaniu środowiska, które promuje innowacje, doskonałość badań i technologiczną zmianę dla lepszego jutra. NTU szczyci się swoimi silnymi relacjami z branżą przemysłową, a partnerska współpraca z Volvo otworzy drogę przyszłym rozwiązaniom dla mobilności przez opracowywanie i testowanie autonomicznych autobusów na terenie tutejszego kampusu. Ponadto, rozwiązania te udoskonalą ideę stosowania technologii pojazdów autonomicznych w Singapurze i ułatwią transport publiczny, powiedział Rektor NTU, profesor Subra Suresh.
– Nasze autobusy o napędzie elektrycznym już dziś umożliwiają miastom poprawę jakości powietrza i obniżenie poziomu hałasu. Co więcej, wraz z naszym systemowym podejściem do elektromobilności otwieramy nowe drogi planowania urbanistycznego. Opracowując autonomiczne rozwiązania dla transportu publicznego, możemy faktycznie wykorzystać fachową wiedzę Grupy Volvo w tym jakże szybko rozwijającym się obszarze technologii, powiedział Håkan Agnevall.
Program współpracy pomiędzy Volvo Buses a NTU potrwa dwa lata. Wspólnie opracowane autonomiczne autobusy o napędzie elektrycznym dotrą do Singapuru na początku 2019 roku.
– Chcemy być cały czas gotowi na przyszłość – poprzez podążanie za najnowszymi rozwiązaniami w zakresie transportu lądowego na rzecz bezpiecznych, wydajnych i wygodnych podróży, jak również poprzez dostosowanie takich rozwiązań dla mobilności miejskiej do unikalnej scenerii Singapuru. Porozumienie zawarte w tej sprawie stwarza nowe możliwości dla operatora SMRT, przy jednoczesnej współpracy z naszymi partnerami w zakresie prowadzenia testów operacyjnych dla autonomicznych autobusów oraz systemu sterowania i kontroli wymaganego do obsługi takich inteligentnych pojazdów. SMRT skorzysta z dziesiątek lat doświadczenia w zakresie obsługi i utrzymania autobusów tak, aby przeprowadzić testy operacyjne i dokonać oceny autonomicznych autobusów w celu ich ostatecznego i bezpiecznego wprowadzenia do użytkowania na naszych drogach, powiedział Desmond Kuek, Prezes i Dyrektor Generalny Grupy SMRT Corporation.
Szybkoładujące stacje, oparte na technologii wspólnego interfejsu OppCharge, zostaną dostarczone przez ABB. Interfejs OppCharge jest bardzo dobrze dostosowany do rozwiązań autonomicznego ładowania w zajezdniach autobusowych, a także w czynnym ruchu drogowym.
Komentując tę inicjatywę, Frank Mühlon, Dyrektor globalnej jednostki biznesowej ABB ds. ładowania pojazdów o napędzie elektrycznym, powiedział: „Uniwersytet Technologiczny Nanyang oszacował, że pojazdy o napędzie elektrycznym będą mogły stanowić nawet 50 procent pojazdów w Singapurze do 2050 roku. ABB od dawna zajmuje czołową pozycję w opracowywaniu ekologicznych rozwiązań i jesteśmy dumni, że pomagamy wcielić tę wizję w życie.”
Autonomiczny autobus Volvo 7900 Electric
- Całkowicie zasilany energią elektryczną, dwuosiowy, 12-metrowy niskopodłogowy autobus miejski. Cicha i bezspalinowa praca silnika oraz zużycie energii niższe o 80% w porównaniu do analogicznego autobusu z silnikiem spalinowym.
- Autobusy będą wyposażone w system GPS oraz oparty o technologię laserową system LIDAR do mapowania, pozycjonowania i skanowania obszaru wokół pojazdu. Automatyczna regulacja sterowania, zmiany biegów i prędkości.
12 stycznia 2018 r.
Więcej informacji:
- Anna Nojszewska, Volvo Polska, nojszewska@volvo.com, tel. 665 980 857
- Łukasz Piasta, Weber Shandwick, piasta@webershandwick.pl, tel. 600 442 238
Volvo Buses jest jednym z największych światowych producentów autobusów, koncentrującym się na pojazdach i systemach dla długotrwałego zrównoważonego transportu publicznego. Oferta produktowa obejmuje kompletne rozwiązania transportowe, autobusy miejskie, międzymiastowe i turystyczne, jak również usługi w zakresie finansowania, serwisu pojazdów, diagnostyki pojazdów oraz informacji o ruchu drogowym. Volvo Buses jest częścią Grupy Volvo, jednego z czołowych światowych producentów samochodów ciężarowych, autobusów i maszyn budowlanych oraz morskich i przemysłowych układów napędowych. Grupa Volvo dostarcza również kompletne rozwiązania finansowe. Więcej informacji: www.volvobuses.com oraz www.volvobuses.pl
W Polsce, we Wrocławiu firma posiada największą fabrykę autobusów Volvo w Europie. Powstają w niej kompletne autobusy miejskie, międzymiastowe i turystyczne, które dostarczane są do operatorów miejskiego transportu publicznego, przewoźników na trasach międzymiastowych i międzynarodowych oraz firm turystycznych na rynkach całej Europy. W 2010 roku w polskiej fabryce rozpoczęła się seryjna produkcja autobusu hybrydowego. Obecnie Volvo oferuje pełną flotę zelektryfikowanych autobusów. Gama obejmuje hybrydę Volvo 7900 Hybrid (dostępną również w wersji przegubowej), elektryczną hybrydę Volvo 7900 Electric Hybrid oraz najnowszy model – w pełni elektryczny autobus Volvo 7900 Electric. W Europie zelektryfikowane autobusy Volvo stanowią część transportu zbiorowego w wielu miastach, między innymi w Szwecji, Danii, Norwegii, Wielkiej Brytanii, na Węgrzech, w Niemczech, Szwajcarii, Hiszpanii, Luksemburgu, Austrii, Holandii i innych. Natomiast w Polsce autobusy hybrydowe Volvo jeżdżą we Wrocławiu, Inowrocławiu, Tarnowskich Górach i Warszawie, a w ostatnich miesiącach największą jak dotąd flotę 35 autobusów odebrał PKM Sosnowiec. W grudniu ubiegłego roku hybrydowe autobusy Volvo zostały również zamówione przez MZK Jelenia Góra.
Do tej pory Volvo dostarczyło operatorom transportu publicznego na całym świecie ponad 3,8 tys. zelektryfikowanych autobusów.