Za surowszymi testami spalin

Parlament Europejski nie zawetował nowych pułapów emisji spalin z samochodów Diesla

Europosłowie zdecydowali w środę nie wetować aktu delegowanego, ustanawiającego nowe testy RDE (Real Driving Emissions). Wpływ na zmianę decyzji miało przedłożenie 27 stycznia przez Komisję Europejską projektu przepisów zmieniających system homologacji samochodów.

Projekt jest reakcją na presję ze strony Parlamentu po skandalu z fałszowanymi testami u Grupy Volkswagen.

Komisja uzasadniła podniesienie dopuszczalnych limitów emisji NOx do 110% w testach RDE koniecznością uwzględnienia niepewności co do technicznej wiarygodności testów przeprowadzanych z wykorzystaniem nowych przenośnych urządzeń pomiarowych (PEMS) oraz „ograniczeniami technicznymi”, które na krótką metę uniemożliwiają poprawę parametrów emisji w obecnie produkowanych samochodach z silnikiem Diesla.

Więcej o „drugim pakiecie” RDE
Akt delegowany, który ustanawia tzw. drugi pakiet RDE, został zatwierdzony 28 października 2015 przez ekspertów z państw członkowskich, zgromadzonych w Komitecie Technicznym do spraw Pojazdów Silnikowych (TCMV). Na posiedzeniu 3 lutego Parlament nie skorzystał z możliwości zawetowania proponowanych regulacji.

Pakiet przepisów ma na celu ustalenie ilościowych wymogów RDE w celu ograniczenia emisji spalin z lekkich samochodów osobowych i dostawczych (zgodnie z normą dopuszczalnych emisji Euro 6).

Proponowane wymagania mają być wprowadzane w dwóch etapach:
– w pierwszym producenci samochodów będą musieli zadbać o to, by emisje emitowane podczas dowolnego badania RDE uwzględniały „tymczasowy współczynnik zgodności” wynoszący 2,1 (110%), który umożliwiłby pojazdom emitowanie 168 mg/km NOx podczas badania RDE obowiązującego wszystkie nowe pojazdy od września 2019 r. (nowe typy pojazdów od września 2017 r.), tj. cztery lata po wejściu w życie wartości dopuszczalnej dla normy Euro 6 wynoszącej 80 mg/km.

– w drugim etapie wprowadzony zostanie ostateczny wymóg ilościowy względem RDE („końcowy współczynnik zgodności”) wynoszący 1,5. Miałby on zastosowanie do wszystkich nowych pojazdów od 2021 r. (do nowych typów pojazdów od 2020 r.), co pozwoliłoby pojazdom emitować 120 mg/km NOx podczas badania RDE.

Współczynnik zgodności dla zawartości pyłu w spalinach pozostaje do ustalenia.

Źródła
  • Parlament Europejski
IBRM Samar