Branża motoryzacyjna umacnia swoją pozycję w polskiej gospodarce. Od kilku lat stale rośnie rola producentów aut, a także części i akcesoriów samochodowych, których bardzo dobre wyniki przekładają się na wzrost całej branży motoryzacyjnej w Polsce.
Branża motoryzacyjna to nowe technologie, innowacje i spory poziom zatrudnienia. W przypadku polskiego rynku w roku 2014 wyeksportowaliśmy za blisko 25 mld zł części komponentów, produktów powstających na liniach produkcyjnych w Polsce. To stanowi około 15 proc. całości eksportu – tłumaczy Wojciech Drzewiecki, szef Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR.
Produkcja aut rośnie
Rośnie też produkcja polskiego przemysłu motoryzacyjnego – zarówno za sprawą nowych inwestycji, jak i dzięki ożywieniu na głównych rynkach eksportowych – dodaje Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Co cieszy rośnie produkcja samochodów osobowych, rok do roku to jest wzrost 7 procentowy. Poprzednie lata także były bardzo dobre i w związku z tym można powiedzieć, że chyba w tym roku wynik całościowy powinien być lepszy nawet o kilkanaście procent niż w poprzednim roku – tłumaczy Faryś.
Polska jest też liderem produkcji części i akcesoriów motoryzacyjnych. Z 30 największych globalnych producentów części i akcesoriów, 2/3 ma swoje fabryki w Polsce. A perspektywy dla tej branży także są obiecujące – tłumaczy Wojciech Drzewiecki. Ilość fabryk, jaka powstaje wokół Polski, sprzyja rozwojowi produkcji komponentów.
Polska hitami eksportowymi stoi
Mamy także nadzieję – jak mówi szef Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego – że polskie fabryki będą produkowały coraz więcej samochodów. Dobrym przykładem jest choćby fabryka w Gliwicach, która właśnie na liniach produkcyjnych uruchomiła produkcję nowego Opla Astry. Jest to jedyny zakład w Europie, który ten model produkuje.
W przyszłym roku na liniach produkcyjnych w Swarzędzu będzie produkowana najnowsza wersja Volkswagena Caddy – to także model produkowany w jedynym miejscu w Europie i podejrzewam, że hit eksportowy – dodaje Wojciech Drzewiecki.
Automotive to duży pracodawca
Przemysł motoryzacyjny jest nie tylko najszybciej rozwijającym się, ale także jednym z największych pracodawców w polskim przemyśle – bezpośrednio odpowiada za 6,5% miejsc pracy w firmach przemysłowych.
Bezpośrednio zatrudnionych w zakładach produkujących samochody, części i podzespoły jest mniej więcej 120 – 150 tysięcy osób. Jeżeli jednak weźmiemy pod uwagę całość branży, to będzie to około 250 – 270 tysięcy osób. Te liczby pokazują, że branża motoryzacyjna jest naprawdę bardzo ważna dla polskiej gospodarki – tłumaczy Jakub Faryś.
Potrzeba przejrzysta polityka motoryzacyjna
Sektor motoryzacyjny to też bardzo konkurencyjny rynek – aby przyciągnąć do nas nowych inwestorów, potrzebna jest przejrzysta i przewidywalna polityka motoryzacyjna – dodaje Wojciech Drzewiecki. Musimy wiedzieć, co jesteśmy w stanie zaoferować i musimy tak działać, aby ten potencjalny inwestor uwierzył, że działania naszego rządu sprzyjają jego rozwojowi.
Niestety ostatnio takich działań nie było. Jak mówi Wojciech Drzewiecki, byliśmy tego świadkami przy ostatnim podniesieniu podatku akcyzowego na samochody z silnikami o pojemności 2 l – stało się to w momencie, kiedy na liniach produkcyjnych jednego z producentów pojawił się silnik o pojemności 2,2 l – to był zły znak dla inwestorów – tłumaczy Drzewiecki.
I właśnie między innymi polityka motoryzacyjna jest jednym z tematów dwudniowej konferencji „Europejska Motoryzacja” – która od czwartku odbywa się w Ministerstwie Gospodarki. Konferencji towarzyszy ogólnodostępna wystawa pojazdów produkowanych w Polsce.
wnp.pl, AUTOR: JUSTYNA GOLONKO, POLSKIERADIO.PL