„Lżejszy, oszczędniejszy i zwrotniejszy” – tak, w największym skrócie, o nowej generacji modelu Astra, piszą spece od marketingu w Oplu. Wskazuje się na zmiany w rozwoju modelu służących maksymalizacji efektywności.
Istotną cechą nowej Astry jest jej bardziej kompaktowa sylwetka w porównaniu z poprzednią generacją modelu. Samochód jest o 2,5 cm niższy i o 0,5 cm węższy. Zmniejszono również szerokość opon. Uzyskanie maksymalnie opływowej sylwetki pojazdu wymagało także precyzji w innych miejscach. Inżynierowie poświęcili szczególnie dużo uwagi linii dachu, słupkowi C i konstrukcji podwozia. Nowy kompaktowy Opel ze współczynnikiem oporu aerodynamicznego 0,285 należy do najbardziej opływowych modeli w swojej klasie.
– Nowa Astra jest bardziej aerodynamiczna od wszystkich swoich poprzedniczek, czego dowodem jest wartość współczynnika. Cennych informacji dostarczyły nam testy przeprowadzone w ultranowoczesnym tunelu aerodynamicznym Uniwersytetu w Stuttgarcie, z którym współpracujemy od wielu lat, mówi Reiner Weidemann, szef działu aerodynamiki w firmie Opel.
Nowa Astra, produkowana w zakładzie General Motors Manufacturing Poland w Gliwicach, jest lżejsza i nowocześniejsza od poprzednich generacji. Niski współczynnik oporu aerodynamicznego 0,285 oraz dynamiczna sylwetka to rezultaty rozwiązań konstrukcyjnych, zarówno widocznych z zewnątrz, jak i ukrytych pod nadwoziem. Nowa Astra ma 4,37 metra długości, czyli o ok. 5 cm mniej w porównaniu z poprzedniczką. Zmniejszyła się też wysokość samochodu (do 1,48 m) oraz jego szerokość (do 1,81 m). Zmodyfikowane wymiary również miały wpływ na obniżenie oporu aerodynamicznego – powierzchnia przekroju poprzecznego pojazdu wynosi ok. 0,642 m2 zamiast 0,77 m2 w poprzednim modelu.
Inżynierowie tak dobrali kąt łagodnego spadku linii dachu w stronę tylnej części nadwozia, aby wyeliminować jakikolwiek opór powietrza. Niewielki tylny spojler, nie tworzył podczas badań żadnych zawirowań. Podobne znaczenia mają krawędzie na nowo „wyrzeżbionego” słupka C.
Kolejne zmiany zastosowano pod podwoziem. W Oplu Astra zrezygnowano z pełnego zestawu paneli poprawiających aerodynamikę w tej części pojazdu. Zamiast tego zmodyfikowano kształt poszczególnych elementów dla poprawy przepływu powietrza. Efekt osiągnięto dzięki optymalizacji spodu nadwozia i obudowy akumulatora. Ponadto na drodze strumienia powietrza nie stoi już tylna oś, którą osadzono wyżej niż w poprzedniej Astrze. Wszystkie te rozwiązania również miały przyczynić się do poprawy parametrów aerodynamicznych. Poprzednia Astra w najbardziej przyjaznej dla środowiska konfiguracji miała współczynnik oporu aerodynamicznego 0,325. Podstawowa wersja nowej Astry osiąga wynik 0,285. Również wersja z silnikiem Diesla, automatyczną skrzynią biegów i 18-calowymi kołami, w przypadku której współczynnik oporu aerodynamicznego wynosi 0,31, pokonuje najbardziej opływową Astrę poprzedniej generacji. Opel planuje wprowadzenie jeszcze bardziej aerodynamicznej i oszczędnej wersji ecoFlex.
Rezygnacja z pełnej zabudowy podwozia pozwoliła obniżyć masę samochodu,z czym związany jest spadek zużycia paliwa. Niższe są również koszty produkcji.
Astrę V będą napędzać nowe silniki o mocach od 95 do 200 KM. Oficjalne rozpoczęcie seryjnej produkcji – po wakacjach.
źródło: Opel
AUTOR: WNP.PL (AG)