Każdego roku rzesze turystów w całej Europie wyruszają w długie podróże, by dotrzeć do swoich ulubionych wakacyjnych miejsc. W ubiegłym roku 42% zagranicznych wojaży Europejczyków odbyło się drogą lądową, z czego 65% samochodem lub pojazdem silnikowym . Taka forma wyjazdów stanowi duże wyzwanie i wiąże się m.in. z obciążeniem pojazdu, podróżą z rodziną wymagającą uwagi oraz ekstremalnie wysokimi temperaturami. Bezpieczeństwo na drodze jest tutaj sprawą kluczową, dlatego Goodyear radzi jak poczuć się pewnie i bez problemu dotrzeć do celu, wybierając się autem na wakacje.
Zanim wyruszysz w podróż
1. Pakując bagaże do samochodu, przyczepy czy wozu kempingowego przestrzegaj podstawowych zasad. Nie przeciążaj pojazdu, ponieważ nadmierne obciążenie może negatywnie wpłynąć na jego zachowanie. Unikaj umieszczania bagaży powyżej górnej krawędzi tylnych siedzeń, ponieważ nie tylko poważnie ogranicza to widoczność, ale także zwiększa prawdopodobieństwo, że podczas awaryjnego hamowania przedmioty polecą do przodu. Jadąc autem typu kombi, załóż siatkę między bagażnikiem a częścią pasażerską, aby w razie awaryjnego hamowania ochronić się przed poruszającymi się rzeczami. Jeżeli bagażnik jest pełen, załóż bagażnik dachowy lub użyj przyczepy. Nie układaj rzeczy między pasażerami w pojeździe.
2. Ciągnąc przyczepę kempingową lub bagażową, upewnij się, że wszystko zostało zabezpieczone. Dwa razy sprawdź oświetlenie, opony, mocowanie i zabezpieczenia, aby zapewnić bezpieczeństwo sobie i innym uczestnikom ruchu drogowego.
3. Podczas jazdy zawsze zwracaj uwagę na innych użytkowników drogi i utrzymuj bezpieczną odległość. Obserwuj otoczenie, a zwłaszcza jadących za tobą, aby widzieć kiedy zaczną cię wyprzedzać.
4. Pakując się na letnią podróż, pamiętaj: rzeczy włożone na końcu wyjmiesz jako pierwsze. Zapewnij sobie wygodny dostęp do przedmiotów, których możesz potrzebować podczas podróży. Pamiętaj o zabraniu wystarczającej ilości żywności, napojów, pieluch, lekarstw i rozrywek dla dzieci, a także innych rzeczy niezbędnych
w trakcie trwania podróży.
5. Przygotuj się na to, że możesz przebić oponę. Jeżeli nie posiadasz opon Goodyear RunOnFlat, sprawdź jakie rozwiązanie jest najlepsze dla twojego samochodu – opona zapasowa czy zestaw naprawczy – i miej zawsze pod ręką numer pomocy drogowej.
6. Ogólne zasady ruchu drogowego są bardzo podobne w całej Europie, niemniej istnieją pewne różnice, o których powinieneś pamiętać. W różnych krajach obowiązują różnorodne ograniczenia prędkości, a w niektórych szczególne, niepisane zasady. Na przykład we Francji, Niemczech i Szwajcarii nie wolno używać antyradarów, w wielu krajach Europy obowiązkowa jest jazda na światłach w dzień, a we Włoszech zabroniona jest jazda na oponach zimowych latem.
7. Dobrze wypocznij przed wyruszeniem w drogę! W Polsce zmęczenie kierowcy to jedna z trzech podstawowych przyczyn wypadków na głównych drogach .
Na drodze
8. Bezpieczeństwo przede wszystkim! Jadąc na wakacje dostosuj swój styl jazdy do obciążenia pojazdu, pamiętaj że zapakowany samochód ma gorszą sterowność i dłuższą drogę hamowania.
9. Unikaj przegrzania wnętrza pojazdu. Badania wykazują, że wysokie temperatury mają taki sam wpływ na zachowanie kierowcy jak 0,5 promila alkoholu we krwi . Jeżeli nie masz osłon przeciwsłonecznych na szyby samochodu, rozważ ich kupno tego lata. Ponadto planuj jazdę na chłodniejsze godziny dnia.
10. Podróżując z rodzina, nie odwracaj uwagi od drogi, szczególnie gdy na tylnym siedzeniu jadą dzieci. Przy prędkości 100 km/h samochód pokonuje około 30 metrów na sekundę, odwrócenie się do dzieci na trzy sekundy może mieć bardzo poważne konsekwencje.
11. Zwierzęta domowe nie powinny się swobodnie poruszać po kabinie pojazdu! W razie nieoczekiwanego manewru lub podczas awaryjnego hamowania krzywda może stać się nie tylko zwierzęciu, ale także pozostałym pasażerom. Zabezpiecz
je odpowiednią uprzężą lub umieść w przewiewnej klatce.
12. Przyczyną jednego na sześć wypadków w okresie letnim są nieprawidłowo napompowane opony . Duża ilość przedmiotów, ciągnięcie przyczepy kempingowej lub bagażowej to dodatkowe obciążenie dla opon. Jeżeli do tego pojazd przewozi
Źródła
|