Uwaga na jednoślady

Słoneczna aura sprawiła, że na drogach można spotkać coraz więcej rowerzystów i motocyklistów. Dla kierowców czterech kółek oznacza to wzmożoną ostrożność i częstsze spoglądanie w lusterka.

„Najbardziej narażeni na obrażenia w kolizjach i zderzeniach drogowych są piesi, rowerzyści i motocykliści. Kierowcy samochodów w okresie wiosenno-letnim powinni zwracać szczególną uwagę na tych uczestników ruchu, bowiem wówczas pojawiają się na drogach w dużo większej ilości – przypomina Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Po zimie kierowcy są odzwyczajeni od widoku jednośladów w swoich wstecznych lusterkach. Tymczasem jest to jeden z kluczowych elementów wyposażenia samochodu, pozwalający dostrzec i oszacować naszą odległość od motocykla i prędkość, z jaką się do nas zbliża. W przypadku obecności rowerzystów na jezdni najważniejsze jest zachowanie odpowiedniej odległości podczas ich wymijania (minimum 1 metr) oraz zwrócenie uwagi na ścieżki rowerowe, które niejednokrotnie krzyżują się z drogami.

Kierowco, wiesz co robić?
Kierowcy powinni przede wszystkim pamiętać, żeby przed zmianą pasa ruchu bezwzględnie spojrzeć w lusterka. Jeśli nie jesteśmy pewni prędkości, z jaką zbliżają się do nas pojazdy, spójrzmy raz jeszcze – mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault. „Jeden błąd może wiele kosztować, zwłaszcza jeśli za nami pojawi się motocyklista, który nie przestrzega ograniczeń prędkości”.

Ważne, aby decydując się na zmianę pasa ruchu nie robić tego gwałtownie. Dajmy czas innym kierowcom – zwłaszcza motocyklistom na to, by zauważyli sygnalizację wykonania manewru.

„Pamiętajmy także o zachowaniu odpowiedniej odległości od motocyklistów, rowerzystów, czy tak ostatnio popularnych kierowców skuterów. Podczas ich wyprzedzania zachowajmy odległość minimum 1 metra – podkreślają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Mniej ofiar, więcej rannych
Z raportu policji podsumowującego miniony rok na polskich drogach wynika, że w stosunku do roku 2013 o 6% spadła liczba ofiar wypadków, w których śmierć poniósł rowerzysta. O 5% spadła także liczba motocyklistów, którzy stracili życie. Wzrosła natomiast liczba rannych – o 3% wśród rowerzystów oraz aż o 9% wśród motocyklistów.

Źródła
  • SJR
IBRM Samar