Program racjonalizatorski wg Volkswagena

Pracownicy Volkswagena zgłosili w minionym roku 66 260 pomysłów racjonalizatorskich – to więcej niż kiedykolwiek w 65-letniej historii programu racjonalizatorskiego prowadzonego przez koncern. Zaoszczędzono dzięki nim ponad 111,6 mln euro. Nagrody dla pracowników zgłaszających pomysły wzrosły do kwoty 21,7 mln euro.

W zakładach Volkswagena w Wolfsburgu, Brunszwiku, Salzgitter, Hanowerze, Emden i w Kassel, a także w Zwickau i w Chemnitz nagrodzono 21 739 pomysłów usprawniających pracę.

– Program innowacyjny to w koncernie Volkswagena instytucja o wielkim znaczeniu. Tworzą ją nasi pracownicy, którzy w ciągu 65 lat zgłosili ponad dwa miliony pomysłów. W przedsiębiorstwie obowiązuje specjalne porozumienie dotyczące programu racjonalizatorskiego, które w jasny i zrozumiały dla wszystkich sposób określa reguły z nim związane – od sposobu zgłaszania pomysłu, przez jego ocenę, aż do adekwatnego honorarium, powiedziała Gabriele Trittel, członkini rady pracowniczej odpowiedzialna w koncernie za program racjonalizatorski.

Na rzecz programu racjonalizatorskiego Volkswagena w całych Niemczech pracuje 50 ekspertów (w tym 17 w Wolfsburgu). Oprócz nich w zakładach VV są aktywni menedżerowie pomysłów, poddający ocenie wnioski racjonalizatorskie napływające od pracowników z poszczególnych działów przedsiębiorstwa. Od 1949 r. do końca 2014 r. pracownicy zakładów Volkswagena w Dolnej Saksonii, Saksonii i w Hesji zgłosili za pośrednictwem programu zarządzania pomysłami oraz analogicznego programu działającego w przeszłości 2 065 596 wniosków racjonalizatorskich. Firma zaoszczędziła dzięki nim 3,2 mld euro i wypłaciła honoraria w wysokości 550 mln euro.

Załoga VW już od 1949 r. angażuje się w ulepszanie przyszłościowych produktów oraz w usprawnianie procesów produkcyjnych w ramach programu zarządzania pomysłami, będącego niegdyś elementem systemu gwarantowania jakości. Każdego pracownika zachęcano do zgłaszania propozycji usprawniających pracę, przez co racjonalizowano proces produkcji, a także uzyskiwano wyższą jakość oraz produktywność. W ten sposób wykorzystywano potencjał innowacyjny załogi. Zachętą były honoraria oraz uznanie w oczach kolegów. Ocena zgłoszonych propozycji oraz ustalanie wysokości honorarium należało do komisji podlegającej zarządowi firmy. Zarząd i przedstawiciele załogi zachęcali pracowników do aktywności w tej dziedzinie. Po włączeniu programu racjonalizatorskiego pod koniec 1969 r. w zakres odpowiedzialności Działu Zarządu ds. Personalnych gwałtownie wzrosła liczba zgłaszanych pomysłów, przez co w ciągu roku niemal podwoiła się kwota oszczędności uzyskanych dzięki nim, osiągając wysokość ponad 10 mln marek. W ramach honorariów wypłacono wtedy 1 mln marek. W 1972 r. po raz pierwszy za szczególnie znaczący projekt racjonalizatorski pojedynczy pracownik otrzymał nagrodę 100 tys. marek, co dzisiaj odpowiada 51 129 euro.
W 1999 roku program zarządzania pomysłami przyjął formę obowiązującą do dziś. Nowa koncepcja polega na skupieniu w jednych ramach organizacyjnych wszelkich środków i procesów służących stałej racjonalizacji. Przesłanki leżące w przeszłości u podstaw samej koncepcji motywowania załogi do zgłaszania wniosków racjonalizatorskich zachowały swoją aktualność, teraz znacznie uproszczono sam proces zgłaszania wniosków i pracy nad nimi. Wszelkie nowe pomysły są omawiane z przełożonymi i wdrażane bezpośrednio w najbliższym otoczeniu pracownika. Ponadto, ludzie stale pracują nad udoskonalaniem metod pracy w ramach zespołów ds. stałego procesu racjonalizacji.

źródło: VW

AUTOR:  WNP.PL (AG)