Tegoroczna, XI już edycja konferencji AutoEvent, organizowanej przez Polską Izbę Motoryzacji odbędzie się po raz trzeci w hotelu Villa Verde w Zawierciu, w dniach 23-25 czerwca. Zamknięty ośrodek przez całe trzy dni tylko dla uczestników konferencji, zaplecze rekreacyjne, atrakcje Jury Krakowsko – Częstochowskiej, wsparcie włodarzy miast i Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej a przede wszystkim dobry dojazd, również dla osób z zagranicy to atuty, na które wskazują sami uczestnicy dwóch poprzednich spotkań (edycja 2013 i 2014).
Motyw przewodni to innowacje, ponieważ w tym roku uruchomiony zostanie sektorowy program INNOMOTO, a jak wiadomo chcąc zdobywać nowe projekty, polscy dostawcy muszą stawiać na elastyczność procesową i technologiczną. Można obserwować, że coraz więcej wśród nich dysponuje właśnie zapleczem projektowym i inżynieryjnym, aby wspólnie z klientem – a nieraz przed klientem – wypracować nowe rozwiązania. Jest jednak druga grupa przedsiębiorstw, która od jakiegoś czasu stoi przed dylematem: czy podjąć kolejne wyzwanie technologiczne, czy raczej szukać dla siebie miejsca w innych branżach.
Dlatego przewidziane do 2020 roku programy publiczne w obszarze badań i rozwoju mogą stanowić istotne wsparcie dla budowy centrów kompetencji w przemyśle motoryzacyjnym. Jednak nowe technologie, nowe procesy to nieraz duża doza rzeczy niewiadomych. W produkcji uczyliśmy się w ostatniej dekadzie dokonywać zmiany na lepsze małymi krokami – małe kroki i do przodu. Jednak wzorce te nie zawsze można stosować w projektach innowacyjnych, które charakteryzują się regularnymi skokowymi zmianami i koniecznością nabywania nowych kompetencji. Pojawia się potrzeba współpracy z innymi podmiotami w ramach centrów kompetencji.
Polska jest silną bazą dostawców w Europie. Ważne jest to, że serie produkcyjne danego modelu samochodu są coraz krótsze i w efekcie często dochodzi do zmian. Dlatego trzeba podążać w kierunku automatyki po to abyśmy stali się bardziej elastyczni a nie dlatego, że rosną koszty pracownicze.
Wiadomo, że każdy decydować musi o swojej przyszłości. Jednak jako firma w motoryzacji, w szczególności jako firma z polskim kapitałem, warto zastanawiać się:
1. | Gdzie szukać lokalnych partnerów, jak nawiązać z nimi kontakt, jak wykorzystać kompetencje swoje i innych? |
2. | W których obszarach technologicznych lub/i procesowych rozbudować centra kompetencji, czy to we własnym zakresie, czy to wspólnie z innymi firmami? Z tym związane jest, jacy pracownicy będą potrzebni dla budowy zespołów badawczo-rozwojowych w firmie? |
3. | Co oznacza uelastycznienie produkcji w kontekście budowy odpowiedniej przewagi konkurencyjnej na tle skutków umowy o wolnym handlu między USA i UE? |
4. | Jakie składniki będą potrzebne, aby stać się „best-cost-partner” dla swoich klientów? |
5. | Jakie procesy należy uruchomić w firmie, aby zapewnić szybkie przyswajanie nowych kompetencji dla wykonania innowacyjnych projektów, w których pojawiają się nowe materiały, nowe wymogi produkcji, czy też inne formy współpracy z klientem? |
6. | Skąd pochodzą kolejni specjaliści, pracownicy o odpowiednich kompetencjach? Jaka jest rola firmy w programach kształcenia w szkołach zawodowych, średnich czy też na uczelniach wyższych? |
7. | Jak zapewnić skuteczną wymianę doświadczeń i dobrych praktyk, aby dokonać właściwej oceny dla wyzwań stojących przed firmą? Jaka jest rola firmy w tym zakresie w ramach zrzeszeń gospodarczych? Jakie nowe formy współpracy z otoczeniem warto z bliżej przeanalizować? |
Roman Kantorski, Prezes Polskiej Izby Motoryzacji: Od dłuższego czasu, również podczas ubiegłorocznej konferencji AutoEvent zwracałem szczególną uwagę na programy publiczne w obszarze badań i rozwoju, które będą wspierały firmy z sektora motoryzacyjnego. Dlatego nie bez znaczenia w tym przypadku jest podpisanie w czerwcu 2014 roku porozumienia INNOMOTO czyli sektorowego programu badań naukowych i prac rozwojowych, którego celem jest wsparcie rozwoju innowacji w branży motoryzacyjnej. Polska jako kluczowy eksporter wyrobów przemysłu motoryzacyjnego, na równi z działalnością produkcyjną, powinna być inicjatorem rozwiązań z zakresu B+R (badania i rozwój) i skutecznie je wdrażać. Studium Wykonalności, w imieniu inicjatorów przedsięwzięcia czyli sześciu branżowych organizacji i firm zostało złożone przez Polską Izbę Motoryzacji w Narodowym Centrum Badań i Rozwoju w dniu 30 września 2014. Zakładam, że podczas czerwcowego spotkania w Zawierciu będę mógł przedstawić konkrety.
Więcej szczegółów na stronie www.autoevent.pl
Do zobaczenia w czerwcu podczas AutoEvent 2015!