Władze stolicy Francji chcą od tego roku zabronić poruszania się po mieście najbardziej toksycznym pojazdom, w tym autokarom turystycznym – pisze w poniedziałek „Le Parisien”. Całkowity zakaz ruchu pojazdów z silnikiem diesla miałby tam obowiązywać od 2020 roku.
Według paryskiej gazety, rządząca w stolicy lewica przedstawiła radnym projekt, który przewiduje, że począwszy od tego roku samochody najbardziej trujące środowisko nie będą miały wstępu do miasta.
Projekt uchwały nie precyzuje dokładnie, której kategorii pojazdom zakazano by wjazdu w pierwszej kolejności. Jak podaje agencja AFP, cytując zastępcę mera Paryża ds. transportu, Christophe’a Najdovskiego, nowe przepisy już w tym roku mogłyby objąć szczególnie toksyczne autokary turystyczne oraz ciężarówki.
Następnie – jak pisze AFP – przepisy rozszerzano by stopniowo na inne pojazdy: od najbardziej do najmniej trujących.
Jak precyzują media, najbardziej toksyczne samochody byłyby identyfikowane dzięki kolorowemu oznaczeniu zamieszczanemu na przedniej szybie pojazdu.
Gdyby uchwała w tej sprawie została przyjęta, samochody osobowe i motocykle nie mogłyby jeździć po Paryżu we wszystkie dni tygodnia z wyjątkiem weekendów, natomiast autokary turystyczne, busy i ciężarówki – przez cały tydzień.
„Nie chodzi nam o to, aby utrudniać życie ludziom, którzy rzadko korzystają z ich starych aut. Naszym celem jest ograniczenie codziennego ruchu, który powoduje najwięcej zanieczyszczeń” – wyjaśnił AFP Najdovsky.
Agencja dodaje, że dokładny harmonogram tych działań nie jest znany i zależy od uzgodnień wewnątrz rady miasta. Dyskusja radnych na ten temat odbędzie się w lutym.
Już w grudniu ubiegłego roku mer Paryża Anne Hidalgo zapowiedziała w wywiadzie prasowym, że pragnie, aby kres pojazdów z silnikiem diesla w Paryżu nastał do 2020 r. Jeśli jej zamierzenie zostanie zrealizowane, Paryż stanie się pierwszą wielką metropolią, której centrum nie będzie dostępne dla diesli.
Władze uzasadniają planowany zakaz troską o zdrowie mieszkańców. Według badań, Paryżanie żyją średnio o 6-7 miesięcy krócej niż Francuzi z innych regionów, mniej narażeni na wdychanie zanieczyszczonego powietrza.
Oprócz działalności przemysłowej i ogrzewania węglem głównym źródłem zanieczyszczeń jest ruch drogowy. Samochody z silnikiem diesla, choć bardziej ekonomiczne w eksploatacji i emitujące mniej dwutlenku węgla, wydzielają około cztery razy więcej tlenków azotu od aut benzynowych.