Po 20 latach prac badawczych wizja samochodu przyszłości wg Toyoty staje się rzeczywistością. Podczas Salonu w Paryżu debiutuje wersja produkcyjna czteroosobowej limuzyny zasilanej wodorowymi ogniwami paliwowymi. „Fuel Cell Sedan” będzie miał taki zasięg na jednym tankowaniu, jak tradycyjne samochody benzynowe. Całkowite napełnienie zbiorników wodorem zajmuje 3 minuty, a pojazd emituje wyłącznie parę wodną.
Pierwszy seryjny samochód napędzany energią wodorowych ogniw paliwowych jest rozwinięciem modelu koncepcyjnego Toyota FCV, który został zaprezentowany podczas Salonu Motoryzacyjnego w Tokio w 2013 r. Wersja produkcyjna, chociaż pozostaje wierna konceptowi, otrzymała nowy projekt grilla, reflektorów przednich i tylnych oraz tradycyjne lusterka w miejsce kamer. Model produkcyjny zadebiutuje na rynku w Europie w 2015 r.
Samochód został zaprojektowany tak, aby pomimo zaawansowanego zespołu napędowego, był w pełni funkcjonalny i spełniał wszystkie potrzeby dzisiejszych użytkowników. Dlatego też otrzymał 4-drzwiowe nadwozie, które mieści 4 pasażerów. Pojazd jest napędzany energią z ogniw paliwowych, zasilanych wodorem. Osiągi i zasięg innowacyjnej Toyoty odpowiadają pojazdom segmentu D z tradycyjnymi silnikami benzynowymi, a napełnianie zbiorników wodorem zajmuje 3 minuty.
Wszystkie elementy napędu (ogniw paliwowych, akumulatorów i zbiorników wodoru) zgromadzono pod podłogą pojazdu, dzięki czemu obniżony został jego środek ciężkości. W dwóch zbiornikach magazynowany jest wodór sprężony do ciśnienia 700 barów. W przedniej części pojazdu znajduje się silnik elektryczny, jednostka sterująca oraz dodatkowa przetwornica, która podnosząc napięcie z ogniw paliwowych, pozwoliła na zmniejszenie rozmiarów silnika elektrycznego i ograniczenie liczby ogniw, poprawiając osiągi przy zrównoważonych kosztach produkcji.
Samochód trafi do sprzedaży w Japonii w kwietniu 2015 roku, a latem zadebiutuje także w Europie i USA. Cena modelu w Japonii będzie wynosiła ok. 7 mln jenów (ok. 210 tys. zł). Początkowo sieć sprzedaży zostanie ograniczona wyłącznie do regionów o rozwiniętej infrastrukturze do tankowania wodoru. Ceny pojazdu w Europie i USA, dokładna specyfikacja, wyposażenie oraz plany sprzedaży zostaną ogłoszone w późniejszym terminie.
Strategia rozwoju nowych technologii Toyoty opiera się na trzech głównych założeniach: wykorzystaniu zróżnicowanych źródeł energii, produkcji dynamicznych aut niskoemisyjnych oraz wprowadzaniu w życie realnej zmiany poprzez popularyzację tych pojazdów na rynku. Wodór ma być w tej koncepcji szczególnie obiecującym paliwem alternatywnym. Można go wytwarzać na kilka różnych sposobów, w tym za pośrednictwem elektrowni słonecznych i wiatrowych, łatwo go przechowywać i transportować. Po sprężeniu ma znacznie wyższą gęstość energetyczną niż współczesne akumulatory. Samochody zasilane wodorem i wykorzystujące ogniwa paliwowe są kolejnym krokiem w rozwoju nowych technologii w motoryzacji. Nie emitują dwutlenku węgla ani innych szkodliwych substancji i oferują wygodę eksploatacji identyczną jak w przypadku tradycyjnych pojazdów benzynowych. Toyota wierzy, że po rewolucji hybrydowej, która ma zaledwie 17 lat historii, ogniwa paliwowe będą kolejnym przełomowym osiągnięciem motoryzacji.
źródło: Toyota/wnp.pl