GM i Opel testują technologię jazdy automatycznej

General Motors i Opel demonstrują zaangażowanie w rozwój przyszłościowych systemów jazdy automatycznej oraz powiązanych z nimi rozwiązań mobilnych na Światowym Kongresie Inteligentnych Systemów Transportu (ITS) (7-11 września), prezentując pojazd testowy Opel Insignia, zautomatyzowany samochód koncepcyjny Chevrolet EN-V 2.0 oraz model Chevrolet Cruze wyposażony w systemy łączności V2P (vehicle-to-pedestrian).

– Pierwszy samochód GM z technologią V2V wyjedzie na drogi mniej więcej za 2 lata. Ponadto mogę również ogłosić, że w tym samym czasie wprowadzimy na rynek zaawansowaną wysoko zautomatyzowaną technologię prowadzenia pojazdu, oświadczyła Mary Barra, dyrektor generalna GM.

Pokaz inteligentnych technologii łączności Opla Insignia przygotowano w południowej części wyspy Belle, w centrum miasta. Samochód wyposażony w kamery, czujniki Lidar, technologię komunikacji V2V (vehicle-to-vehicle) oraz V2I (vehicle-to-infrastructure) jest pojazdem przyszłości, oferującym funkcje jazdy automatycznej przy niskich prędkościach, w ruchu miejskim i w jeździe autostradowej.

Sześć czujników Lidar w zderzakach Opla Insignia wykorzystuje systemy fotometryczne do identyfikowania obiektów wokół samochodu. Przednia kamera umieszczona w górnej części pojazdu rejestruje oznaczenia pasów ruchu i wykrywa inne obiekty. Technologie V2V i V2I, wbudowane w antenę umieszczoną na dachu, umożliwiają komunikację z tymi, którzy znajdują się w otoczeniu pojazdu. Samochód korzysta również z nawigacji GPS pozwalającej na śledzenie pozycji na drodze. Wszystkie uzyskane dane są analizowane za pomocą opracowanej przez GM technologii przetwarzania danych, co umożliwia monitorowanie otoczenia w promieniu 360 stopni i wykrywanie obiektów.

W samochodzie EN-V (Electric Networked-Vehicle ) 2.0 zaprezentowano najnowsze osiągnięcia w zakresie inteligentnych technologii łączności w motoryzacji. W tym roku – 4 lata od pojawienia się pierwszego dwukołowego samochodu koncepcyjnego EN-V (podczas wystawy World Expo 2010 w Szanghaju) – stworzono wersję posiadającą cztery koła i wyposażoną w kamery, czujniki Lidar oraz technologie V2X. Dzięki nim ten elektryczny samochód można prowadzić przy niskich prędkościach bez użycia rąk.

W pojeździe EN-V 2.0 wykorzystano wiele technologii, które napędzają samochód testowy Opel Insignia przy niskich prędkościach. Mały elektryczny samochód koncepcyjny zaprojektowano jednak wyłącznie z myślą o niskich prędkościach.

Na drogach wyspy Belle skonstruowano imitacje placów budowy, a uczestnicy pokazu zostaną przewiezieni Cruzem w miejsce prowadzenia robót. Manekiny udające robotników na placu budowy nie są widoczne dla kierowcy ani pasażerów, ale mają na ramieniu opaski informujące nadjeżdżającego Cruze’a o ich położeniu za pomocą komunikatu wyświetlanego na szybie czołowej. W przyszłości technologia komunikacji V2P może zostać wykorzystana w wielu innych aspektach ruchu drogowego, dzięki czemu kierowca będzie mógł w porę dostrzec pieszych.

źródło: Opel
Autor:  wnp.pl (AG)