Po jakim czasie od dodania ogłoszenia o sprzedaży auta udaje się sprzedać ten egzemplarz? Przedstawia to pierwsza edycja rankingu najszybciej sprzedających się aut używanych w styczniu 2014 roku.
Na podstawie zebranych danych można zbadać dokładnie, ile dni średnio ogłoszenie znajduje się w serwisach. Pozwoliło to stworzyć ranking najszybciej sprzedających się aut używanych za styczeń 2014. Należy zaznaczyć, że do zestawienia zostały zakwalifikowane pojazdy oferowane przez przedstawicieli handlu samochodowego (nie osoby prywatne), oraz te modele, które występowały w serwisie w ilości minimum 100 sztuk.
Zebrane statystyki poddane zostały analizie, aby nie uwzględniać np. ogłoszeń, które z różnych przyczyn zostały wycofane i nie doszło do sprzedaży.
Oto ranking najszybciej sprzedających się marek aut używanych w styczniu (w nawiasie podano przeciętny czas sprzedaży w dniach):
1. Daewoo/FSO (27)
2. Chevrolet (30)
3. Skoda (34)
3. Dacia (34)
5. Honda (39)
6. Fiat (40)
7. Kia (41)
8. Toyota (42)
9. Hyundai (43)
9. Opel (43)
Biorąc pod uwagę najszybciej sprzedające się marki aut używanych w styczniu bieżącego roku, liderem okazało się Daewoo/FSO. Przeciętny czas sprzedaży dla tych aut wynosił 27 dni. Na drugim miejscu listy z rezultatem 30 dni znalazł się Chevrolet, który w grudniu 2013 poinformował o tym, że wycofuje się z Europy.
Na podium udało się także wskoczyć Skodzie, dla której przeciętny czas sprzedaży wynosił 34 dni. Taki sam rezultat osiągnęła rumuńska marka Dacia.
Piąte miejsce w zestawieniu przypadło Hondzie z wynikiem 39 dni. To pierwsza japońska marka w zestawieniu. 40 dni uzyskał natomiast Fiat, a Kia osiągnęła wynik 41 dni. O jeden dzień więcej na sprzedaż potrzebowała kolejna japońska marka, Toyota.
Pierwszą dziesiątkę zestawienia zamyka natomiast Hyundai i Opel, które na sprzedaż potrzebowały przeciętnie 43 dni. Warto zaznaczyć, że pojazdy Opla stale cieszą się dużą popularnością pośród najczęściej wyszukiwanych pojazdów w serwisie moto.gratka.pl.
Na przeciwległym biegunie znalazła się firma Infiniti, Porsche oraz Jaguar. Dwie pierwsze z nich potrzebowały przeciętnie 86 dni na sprzedaż, a Jaguar uzyskał wynik 87 dni. Są to jednak marki luksusowe, które nie cieszą się aż tak dużym zainteresowaniem, jak pozostałe pojazdy.
Czas na ranking modeli
Wiemy już, które marki sprzedawały się najszybciej. Na tych samych zasadach opracowano zestawienie dla poszczególnych modeli. Pod tym względem liderem okazał się Fiat Seicento, który powstawał od 1998 roku. Model ten przeciętnie był ogłaszany przez 13 dni. Drugie miejsce w rankingu popularności zajęła natomiast Kia Sportage z wynikiem 26 dni, a trzecie jest Daewoo Matiz z rezultatem 27 dni.
Ranking najszybciej sprzedających się modeli aut używanych w styczniu (w nawiasie przeciętny czas sprzedaży w dniach):
1. Fiat Seicento (13)
2. Kia Sportage (26)
3. Daewoo/FSO Matiz (27)
3. Volvo XC90 (27)
5. Skoda Octavia (29)
6. Hyundai Tucson (31)
6. Suzuki Vitara (31)
8. Fiat Doblo (34)
9. Honda CR-V (35)
10. Skoda Fabia (36)
W pierwszej dziesiątce znalazły się dwa modele Skody: Octavia wylądowała na piątym miejscu z wynikiem 29 dni, a Fabia z przeciętnym czasem 36 dni uplasowała się na miejscu dziesiątym. W tym miejscu warto dodać, że w zestawieniu PZPM Octavia i Fabia zajęły dwa pierwsze miejsca pod względem rejestracji nowych samochodów osobowych przez klientów indywidualnych i firmy w roku 2013.
Należy odnotować, że pierwszej dwudziestce w styczniu jest aż 6 modeli z modnego ostatnio segmentu SUV. Wysokie pozycje notują też cenione na rynku polskim Toyota Auris i Honda
Civic.
W czołówce zestawienia znalazły się modele Seicento i Matiz, które nie należą do najdroższych i wydawać się może, że ich czas minął. Wysokie lokaty, jakie zajmują, są jednak potwierdzeniem tego, że pomimo nie należą do najnowszych, to nadal cieszą się dużą popularnością. Na podium rozdzieliła je Kia Sportage, która często zajmuje miejsca w pierwszej dziesiątce pośród najczęściej rejestrowanych nowych aut w Polsce.
„Zestawienie najszybciej sprzedających się modeli pokazuje, że zarówno Skoda, jak i Fiat miały po dwa modele w pierwszej dziesiątce. Odszukać w niej możemy także dwie marki japońskie: Hondę i Suzuki. Nie jest to zaskoczeniem, gdyż auta z Japonii od lat cieszą się w Polsce dużą popularnością i cenione są m.in. za solidność i niską awaryjność – komentuje Jędrzej Lenarcik, marketing manager serwisów motoryzacyjnych moto.gratka.pl oraz motofakty.pl
Zastanawia natomiast brak obecności w czołówce rankingu chociażby modeli Volkswagena i Opla, które także są często wybierane spośród używanych samochodów. Jak tłumaczą autorzy opracowania, marki te cieszą się również dużym zainteresowaniem w serwisie moto.gratka.pl, co pokazują statystyki ogłoszeń i wyszukiwań. Tutaj jednak wytłumaczenia dla wydłużonego okresu sprzedaży należy szukać w dużej podaży tych samochodów na rynku wtórnym, gdyż duża liczba oferowanych aut sprawia, że wydłuża się okres sprzedaży.
Na drugim końcu zestawienia poszczególnych modeli ostatnie miejsce zajmuje BMW Serii 7. Model ten był ogłaszany przeciętnie przez 89 dni. Przedostatnie miejsce należy do Suzuki SX4 z wynikiem 87 dni, a trzecie od końca jest Porsche Panamera z wynikiem 83 dni.